استقبال سرد از نمایشگاه پوشاک اردبیل

به گزارش مجله سلو بلاگ، پوپک قاسمی- اردبیل - خبرنگار:نمایشگاه توانمندی تولیدی های پوشاک اردبیل در حالی به کار خود پایان داد که می توان نمره منفی برگزارکنندگان این نمایشگاه را تنها ثمره برپایی این رخداد اقتصادی اعلام کرد.

استقبال سرد از نمایشگاه پوشاک اردبیل

خیلی سخت به محل برپایی نمایشگاه رسیدیم. در نبود اطلاع رسانی، برخی مسئولان هم آدرس دقیق برپایی این نمایشگاه را نمی دانستند. خود نمایشگاه هم در شرایط عجیبی روز آخرش را سپری می کرد. سکوت و غرفه های خالی از مشتری و حتی متصدی، فضای حاکم بر نمایشگاهی بود که توانمندی تولیدکنندگان پوشاک استان اردبیل را به نمایش می گذاشت. با چرخی کوتاه در این نمایشگاه به راحتی می توانستید بازار عرضه و تقاضا در این واحد صنفی را با این شرایط برآورد کنید. غرفه هایی که از جهانی رنگ و تنوع مد لباس، تنها به چند لباس فرم مدرسه و اداره، آن هم با رنگ و طرح های نه چندان دلچسب اختصاص یافته بود و ذوق مشتری های کمش را برای تداوم تماشا کور می کرد.

  • گلایه علاقه مندان

کیمیا رحمانی یکی از حاضران در این نمایشگاه که علاقه مند به دوخت و دوز است، می گوید: در سالی که با شعار رونق تولید قرار داریم انتظار از برپایی این نمایشگاه ها برای ارائه توان تولیدی بومی و داخلی بسیار بالاتر از این سطح است و سطح این نمایشگاه ها باید اینقدر بالا باشد تا خریداران را مجاب به خرید کند. وی از نبود اطلاع رسانی کافی برای برپایی چنین نمایشگاهی گلایه می کند و می افزاید: به عنوان یک علاقه مند به حضور در چنین نمایشگاه هایی با دردسرهای فراوان پیروز به یافتن محل نمایشگاه شدم و حتی کسبه محله طوی نیز اطلاعی از برپایی چنین نمایشگاهی نداشتند تا بتوانند ما را راهنمایی کنند.

انسیه محمدی، یکی دیگر از شهروندان اردبیلی، می گوید: در این نمایشگاه ها بیشتر غرفه هایی برای لباس های فرم اداری و مدارس برپا شده است که حتی طراحی مناسبی هم نداشتند. ترکیب رنگ های ناهمگون نشان از کج سلیقگی در طراحی لباس های عرضه شده در این نمایشگاه است. مساله ای که حوصله آدم را به شدت سر می برد. در حالی که چنین نمایشگاه هایی باید سرشار از طرح ها و ایده های نو و رنگ های متنوع و جالب باشند که بازدیدکنندگان را سر ذوق بیاورند.

  • تولیدکنندگان بدون حامی

یکی از تولیدکنندگان پوشاک حاضر در این نمایشگاه در مورد حضور کم رنگ تولیدی ها و نبود استقبال مردمی عنوان می کند: بیشتر تولیدی ها به دنبال جذب مشتری لباس فرم مدارس هستند و در زمینه تولید طرح های دیگر چندان توانی برای فعالیت و رقابت ندارند. داوود نجفی این مساله را به دلیل نبود طراحان برجسته در عرصه پوشاک استان می داند و می گوید: تولیدی هایی که انگیزه حضور و رقابت در بازار داشته باشند راغب به حضور طراح هستند به شرطی که طراحان نیز علاوه بر طراحی با مسائل دوخت و دوز برای طراحی آشنایی کافی داشته باشند و طرح هایشان بتواند مشتری را جذب کند. اما در حال حاضر این فقدان در عرصه پوشاک وجود دارد و در این شرایط سخت رقابتی، طراحان خوب هم قیمت بسیار بالایی دارند که هزینه هایشان برای تولیدکنندگان به صرفه نیست.

وی در مورد بازار عرضه و تقاضا تولیدی های پوشاک اردبیل بیان می کند: هرچند واردات اجناس خارجی تا حدودی محدود شده و تا حدودی تاثیرگذار بوده است، بازار لباس متاثر از فاکتورهای زیادی است. در شرایط اقتصادی حال حاضر قدرت خرید مردم بسیار کم شده و این مساله بازار را همچنان در رکود نگه داشته است. این تولیدکننده بر ضرورت حمایت از این اصناف از سوی مسئولات تاکید و اظهار می کند: اگر مکانی برای عرضه مستقیم به تولیدی ها داده شود و تولیدات استان بدون واسطه و تغییر مارک این پوشاک با برند اردبیل به مشتریان عرضه شود تولیدی های اردبیل جانی دوباره خواهند گرفت. پرداخت تسهیلات شاید بتواند تا حدودی مسائل تولیدکنندگان پوشاک را حل نماید اما تنها راهکار نیست و باید مسائل این قشر از نزدیک ارزیابی شود.

نجفی در مورد تحقق هدف برپایی نمایشگاهی با عنوان عرضه توانمندی تولیدی پوشاک استان اظهار می کند: این نمایشگاه باید در سطحی بسیار بالاتر از این برگزار شود. با برپایی این نمایشگاه ها به شکل و شیوه کنونی هیچ کمکی به تولیدکنندگان نمی شود و فقط یک هزینه روی دستشان می ماند. باید شرایطی فراهم شود که این نمایشگاه ها به صورت سراسری و بین المللی برای تولیدکنندگان استان برپا شود و با ایجاد فضای رقابتی انگیزه تولیدکنندگان افزایش پیدا کند چراکه در چنین فضایی پیشرفت بیشتری ایجاد می شود.

  • ظرفیت های لباس محلی

لباس محلی یکی دیگر از غرفه های این نمایشگاه است که آن هم زیبایی طرح های لباس محلی را ندارد در حالی که این نمایشگاه ها فرصت مغتنمی برای عرضه داشته های فرهنگی است. حسین قربانی، مسئول غرفه لباس محلی، در مورد استفاده از طراح در تولید لباس های محلی عنوان می کند: لباس های محلی از سوی خیاط های معمولی طراحی و دوخته و به صورت عمده، سفارشی یا تک فروشی عرضه می شود.

البته با وجود چشم نواز نبودن طرح های لباس محلی در این نمایشگاه، استقبال از این لباس ها بنا به اظهار مسئول غرفه نسبت به لباس های دیگر تولیدی ها بیشتر بوده است و این مساله نشان می دهد اگر در زمینه طراحی و عرضه لباس های محلی کارهای بیشتری انجام شود، می توان به احیای این پوشاک چشم امید بست. این در حالی است که تولیدی های استان به تولید لباس های فرم بسنده می کنند و جای خالی ایده های نو و طرح های جدید در میان آن ها به شدت احساس می شود.

  • نبود نگاه حرفه ای در تولید پوشاک

طراحان حاضر در این نمایشگاه ها نیز از نبود نگاه حرفه ای تولیدکنندگان به تولید پوشاک می گویند. الهام امانی، یکی از این طراحان، عنوان می کند: نبود تخصص طراحی در تولیدی های پوشاک اردبیل مشهود است و این در حالی است که در جهانی مد طراحی مهم ترین اصل برای تولید و رقابت است. شبنم اشرفیان دیگر طراح حاضر در نمایشگاه نیز با بیان این که تبادل نظری بین طراحان و تولیدی ها در این نمایشگاه ایجاد نشده است، اظهار می کند: حتی در طراحی لباس فرم های مدارس هیچ اصول تخصصی و تناسب سن و همگونی رنگ در نظر گرفته نمی شود. تولیدی ها و مدارس ترجیح می دهند با کمترین هزینه و با هر طرح و رنگی لباس را به بازار عرضه کنند در حالی که اصل کار را فراموش کرده اند.

طراحی بخش مهم تولید پوشاک است و می تواند در جذب مشتری و تبدیل شدنش به عنوان خریدار ثابت تاثیر جالب توجهی داشته باشد. رومینا جعفری و سیما اسدی دیگر طراحان حاضر در این نمایشگاه هم از کم توجهی تولیدی ها به طراحی در تولید پوشاک می گویند و معتقدند در این زمینه باید فرهنگ سازی شود و تولیدکنندگان دست از تولید سنتی و کپی کاری بردارند، چراکه این دو آفت بازار پوشاک هستند.

  • برپایی نمایشگاه با هدف حمایت از تولید داخلی

نمایشگاه توانمندی تولیدکنندگان پوشاک اردبیل در طبقه دوم پاساژ جواهر واقع در کوی طوی برگزار شد که به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی استقبال از این نمایشگاه قابل قبول نبود. سیدناصر اسحاقی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل، به عنوان متولی برگزاری در مورد هدف این نمایشگاه اظهار می کند: ترویج فرهنگ مد و لباس ایرانی و اسلامی و شناسایی ظرفیت های کارگروه ساماندهی مد و لباس استان از جمله اهداف برگزاری نمایشگاه بود. وی با بیان این که برگزاری چنین نمایشگاه هایی در حمایت از تولیدات داخلی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی دارد، می افزاید: همه باید با فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی تلاش کنیم و تولیدکنندگان نیز برای ارتقای کیفیت و تنوع در طراحی و رنگ تلاش کنند.

وی اظهار می کند: استان اردبیل قابلیت های زیادی در تولید نساجی، پوشاک و لباس دارد، به طوری که برندهای معروف جهان پیشنهاد خرید کل تولیدات کارخانه نساجی سبلان اردبیل را داده اند و تاکنون 3 تولیدکننده لباس استان پیروز به کسب برند ملی به نام های دکتر فرم، آرتامهر و امیلی شده است. بی شک برپایی چنین نمایشگاهی به طور حتم باید منجر به معرفی و رونق تولیدات داخلی با برند استانی باشد. اما به نظر نمی رسد شرایط برگزاری این اهداف را محقق کرده باشد. اطلاع رسانی نامطلوب و نبود تبلیغات، فراهم نشدن شرایط حضور تمام تولیدکنندگان استان در نمایشگاه، ارائه نشدن تسهیلات ویژه برای تولیدکنندگان و بازدیدکنندگان و زمان بندی نامناسب به طور حتم نمی تواند مسئولان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه را به اهدافی که برای آن برنامه ریزی کرده اند، برساند. برپایی نمایشگاه توانمندی تولیدکنندگان پوشاک اردبیل با چنین نواقصی نه تنها ثمره ای برای رونق حوزه پوشاک استان ندارد که هزینه ای مضاعف نیز برای برپاکنندگان و شرکت کنندگان در این نمایشگاه است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6513

به "استقبال سرد از نمایشگاه پوشاک اردبیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استقبال سرد از نمایشگاه پوشاک اردبیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید