الموت قزوین تاریخ خود از اسماعیلیه تا قاجار را رو آورد

به گزارش مجله سلو بلاگ، در چهاردهمین فصل کاوش های باستان شناسی دژالموت قزوین، ساخت وسازهایی از دوره قاجار، فضاهای زیستی مربوط به صفویان و آثاری متعلق به دوره اسماعیلیه کشف شد.

الموت قزوین تاریخ خود از اسماعیلیه تا قاجار را رو آورد

به گزارش خبرنگاران، به نقل از پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمیده چوبک، سرپرست چهاردهمین فصل کاوش های باستانشناسی دژالموت قزوین با اعلام این خبر گفت: از سال 1381 تا کنون سیزده فصل کاوش در الموت انجام گردیده و چهاردهمین فصل کاوش در این محوطه ارزشمند پس از پنج سال وقفه بعد از نقشه برداری، آماده سازی و تجهیز کارگاه آغاز گردیده است.

او با اشاره به انجام سیزده فصل کاوش در الموت گفت: در این کاوش ها مجموعه ای از یافته های باستان شناسی شامل سفالینه ها، تزئینات معماری، کاشی و آجر، آثار سنگی، آثار فلزی، سکه، صدف و استخوان از دوران اسماعیلیه (سده های 7-5 قمری) دوره پس از اسماعیلیه و دوره صفوی و قاجار (سده 13-8 هجری) به دست آمده است.

چوبک با اشاره به قرارگیری بیشتر کارگاه های کاوش در لبه پرتگاه ها از ایمن سازی کارگاه ها پیش از آغاز کاوش اطلاع داد و تاکید نمود: خواناسازی دیوار باروهای قلعه پایین برای مرمت و بازسازی آن، شناسایی محدوده قلمرو فرمانروایی در هسته اصلی قلعه بالا که متعلق به دوره اسماعیلیه است، ایمن سازی و ساماندهی فضاها و در نهایت شناسایی مهمترین بخش قلعه که شامل سردر جنوبی و بخش های شمالی غربی مولاسرا، دستیابی به تمام فضاهای مولاسرا در قلعه بالا و سردر و دروازه ورودی در قلعه پایین از مهمترین اهداف فصل چهاردهم کاوش است.

او شناسایی راه ورودی اصلی قلعه، شناخت باروی محصور کننده قلعه در لبه پرتگاه ها، آواربرداری و خواناسازی شمال شرقی دروازه قلعه بالا در دوره اسماعیلیه که در زیر آثار دوره صفویه واقع شده است را از دیگر اهداف این فصل از کاوش نام برد.

این باستان شناس در ادامه بر اهمیت شناسایی و کشف باروی محصور کننده قلعه در لبه پرتگاه ها به منظور حفاظت بقایای اندک دیواره های به جای مانده، بازسازی و ایمن سازی قلعه تاکید نمود و برای دستیابی به اهداف مورد نظر از ایجاد کارگاه های کاوش در بخش های جنوب غربی مولاسرا، شمال شرقی دروازه قلعه بالا، دروازه قلعه پایین و همچنین بخش جنوب غربی قلعه پایین اطلاع داد و گفت: در حال حاضر باستان شناسان در حال کاوش در بخش های یاد گردیده هستند.

شناسایی یک کانال آب دستکند

چوبک یکی از دستاوردهای این فصل از کاوش را شناسایی یک کانال آب دستکند با پوششی خرپشته ای شکل از لاشه سنگ های ورقه ای دانست و گفت: این کانال به موازات پهنای دروازه در امتداد جنوب به شمال و در صخره ای از جنس کنگلومرا ایجاد گردیده و احتمالاً کاربری آن راهنمایی پساب مجموعه ساختمانی گنبدخانه به بیرون قلعه بوده است.

این باستان شناس از دیگر دستاوردهای این فصل از کاوش را کشف بخشی از باروی قلعه در بخش قلعه پایین و دیوارهای محصورکننده فضاهای جانبی مولاسرا در بخش شمال غربی دانست و از کشف ساخت و سازهایی از دوره قاجار مربوط به چوپان ها و دامپروران برای استقرار موقت در بخش قلعه بالا و در قلعه پایین در لایه های فوقانی کارگاه ها اطلاع داد.

او افزود: در زیر این آثار، فضاهای زیستی مربوط به دوره صفوی از جمله دو اتاق مجاور با بخاری دیواری های گچ اندود کشف و شناسایی گردیده است.

آثار متعلق به دوره اسماعیلیه در زیر لایه های صفوی

این باستان شناس همچنین از وجود آثار متعلق به دوره اسماعیلیه در زیر لایه های صفوی اطلاع داد و گفت: وجود پلکان ها، دیوارهای قطور با ضخامتی در حدود دو متر مربوط به فضاهای مولاسرا و تزئینات کاشی فیروزهای و کاشی زرین فام حاکی از وجود یک کاخ دژ متعلق به دوره اسماعیلیه است.

چوبک افزود: آنالیز عناصر معماری و تزئینات وابسته به معماری کشف گردیده نشان می دهد مجموعه بناهای قلعه حسن صباح با رعایت معیارها و استانداردهای زمان خود ساخته گردیده است.در کارگاه های مورد کاوش از معماری دستکند برای ایجاد فضاهای مورد احتیاج به خوبی استفاده و بهره برداری گردیده است.

به گفته وی؛ در کنار یافته های معماری می توان به قطعات متنوع سفالینه متعلق به قرون ششم هجری تا دوره قاجار، قطعات صدف منقوش و قطعات شیشه اشاره نمود.

او نکته قابل توجه در مورد فصل چهاردهم کاوش قلعه حسن صباح را توجه ویژه به فعالیت های مرمت و ساماندهی قلعه و بخش های کاوش گردیده، دانست و تاکید نمود: در همین راستا در حال حاضر کارگاه مرمت در حال آماده سازی و فراهم کردن تجهیزات مورداحتیاج است

چوبک با بیان این که دژ الموت بیش از 20هزار مترمربع وسعت دارد و روی پستی و بلندی ها بنا گردیده، اظهار کرد: پیش از کاوش ها سطح قلعه با خاک پوشیده گردیده و سطحی ناتعیین داشت. از سال 1381 با کاوش های هرساله بخشی از آثار تعیین و بازسازی و بازنمائی معماری دژ و دوره های آن امکان پذیر گردیده است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 180

به "الموت قزوین تاریخ خود از اسماعیلیه تا قاجار را رو آورد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الموت قزوین تاریخ خود از اسماعیلیه تا قاجار را رو آورد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید