الواح هخامنشی با کشتی منتقل می شوند، چالش جدید بیمه

به گزارش مجله سلو بلاگ، الواح هخامنشی از سد اوفک گذشت، اما حالا بیمه بازگشت این آثار هخامنشی به ایران ذهن مسوولان میراث فرهنگی و دفتر نمایندگی دائم ایران درنیویورک را درگیر نموده است.

الواح هخامنشی با کشتی منتقل می شوند، چالش جدید بیمه

به گزارش خبرنگاران، دست کم از دو سال گذشته سر تیتر خبرهای مربوط به بازگشت الواح هخامنشی، آماده تحویل بودن آن ها به ایران بوده است و در حالی به طور دائم این جملات تکرار می شوند که در هر بار پیگیری ها برای روند بازگشت الواح هخامنشی، یک بحث جدید پیش می آید.

یک بار نامه اوفک باید برسد، یک بار باید به بیمه آثار فکر کرد و بار دیگر بحث نحوه حمل و نقل آثار مدنظر است، به نظر می رسد بهتر بود به جای این صحبت ها بعد از رأی دادگاه امریکا به نفع ایران گفته می شد در حال حاضر مانع اصلی بازگشت آثار به کشور رفع شده و حالا باید دیگر جزئیات را برای بازگشت مطمئن و سریع آثار آنالیز کرد.

اواسط مهر سال گذشته طالبیان - معاون میراث فرهنگی - اعلام نموده بود؛ اوفک - دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا - آخرین سدی است که سازمان میراث فرهنگی باید از آن بگذرد تا بتواند این الواح تاریخی را که 83 سال پیش براساس مصوبه وقت دولت، برای مطالعه به آمریکا رفت و به جز چند دوره که تعداد کمی از این الواح را به کشور برگرداند؛ به طور کامل به ایران برگرداند.

اکنون ابراهیم شقاقی - مدیر اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری -، به خبرنگار خبرنگاران می گوید: خوشبختانه مساله اوفک حل شده است، اکنون برای بازگشت الواح هخامنشی با مرکز خدمات امور بین الملل هماهنگ کردیم و در صحبت با دفتر نمایندگی دائم ایران در نیویورک نیز به نتیجه هایی رسیدیم.

او با اشاره به دریافت مجوز بازگشت آثار به کشور، ادامه می دهد: در حال حاضر باید مساله بیمه را رفع کنیم، برای بازگشت آثار این طور اعلام شده که نقل و انتقال باید نخست از شیکاگو به نیویورک انجام و سپس به ایران منتقل گردد که این کار یکسری مسائل و ملاحظات دارد که دفتر نمایندگی دائم ایران در نیویورک آن ها را به ما اعلام نموده است.

وی این ملاحظات را شامل امنیت، بیمه، امکانات مورد احتیاج برای انتقال الواح، نگهداری و بسته بندی آن ها می داند و ادامه می دهد: نخست باید این ملاحظات به طور کامل آنالیز و برای ان ها راهکار ایجاد گردد.

شقاقی اما با تاکید بر این که همچنان نمی توان زمان مشخصی برای بازگشت آثار اعلام نمود، می گوید: درباره نحوه حمل و نقل صحبت نموده ایم که آثار را با کشتی برگردانیم، اما همچنان نمی توانیم مشکل بیمه را رفع کنیم.

مدیر اداره کل حقوقی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری همچنین با تاکید بر این که تحریم ها هیچ تاثیری در برگرداندن آثار به کشور ندارند، اظهار می نماید: حکم دیوان عالی کشور و حکم قضایی برای بازگشت آثار وجود دارد و انجام این کار قطعی است، بنابراین هیچ مسئله ای برای آن وجود ندارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4566

به "الواح هخامنشی با کشتی منتقل می شوند، چالش جدید بیمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الواح هخامنشی با کشتی منتقل می شوند، چالش جدید بیمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید