انتقاد ماهاتیر محمد از رفتار میانمار با روهینجایی ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، نخست وزیر مالزی در مجمع عمومی سازمان ملل از دولت میانمار بابت کشتار و قتل عام مسلمانان روهینجایی در راخین انتقاد کرد.

انتقاد ماهاتیر محمد از رفتار میانمار با روهینجایی ها

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسوشیتدپرس، ماهاتیر محمد، نخست وزیر مالزی تاکید نمود: من به عدم مداخله در امور داخلی کشورها معتقدم اما آیا دنیا این قتل عام ها را می نگرد و کاری انجام نمی دهد؟ کشورها مستقل هستند اما آیا این بدین معنی است که آنها حق دارند مردمانشان را قتل عام نمایند چون مستقل هستند؟

ماهاتیر محمد جمعه در هفتاد و سومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت، اقدامات دولت میانمار که آنگ سان سوچی آنها را تکذیب می نماید، منجر به کشته شدن انسان ها، ویرانی خانه ها و آوارگی مردم آن گردیده است.

او تاکید نمود: در میانمار، مسلمانان در ایالت راخین به قتل می رسند، خانه هایشان به آتش کشیده می گردد و یک میلیون تن مجبور به فرار می شوند و در آب های آزاد غرق می شوند، تا بیایند در کمپ های موقت بدون آب و غذا، بدون کمترین اصول بهداشتی زندگی نمایند. با این حال مقام های میانمار شامل یک برنده نوبل صلح این وقایع را تکذیب می نماید.

ماهاتیر محمد همچنین از استانداردهای دوگانه کشورهای غنی و قدرتمند که درباره اهمیت تجارت آزاد سخن می گویند اما همزمان از شرایط تجارت در کشورهای فقیر و بدون استقلال کامل سوء استفاده می نمایند، انتقاد کرد.

او اضافه کرد: تجارت آزاد برای کشورهای کوچک به معنای از دست رفتن صنایع نوپای آنهاست. آنها باید محدودیت های تعرفه را کنار بگذارند و کشورشان را به روی تهاجم کالاهای کشورهای غنی و قدرتمند باز نمایند.

او تاکید نمود: در حالی که دنیای سازی برایمان مقادیری منفعت به همراه داشته است، اثبات گردیده است که تاثیرات آن برای استقلال کشورهای کوچک خطرناک است. ما حتی نمی توانیم حرف بزنیم و در جایی سخنی بگوییم، بدون آنکه ضبط نگردد و علیه خودمان به کار نرود. اطلاعات علیه همگان جمع آوری می گردد و کشورهای قدرتمند از آنها استفاده می نمایند.

به گفته نخست وزیر مالزی، دنیا امروزه در وضعیت آشوب اقتصادی، اجتماعی و سیاسی به سر می برد. علاوه بر این او گفت، جنگ تجاری میان قدرتمندترین اقتصادها کشورهایی را متحمل درد و رنج نموده، آشوب سیاسی بین المللی ایجاد می نماید، درگیری ها را تجدید می نماید و موجب گسترش تروریسم و کشته شدن میلیون ها تن می گردد و همچنین بودجه هایی که باید برای یاری به فقرا استفاده گردد، صرف خرید و حفظ تسلیحات جنگی گرانقیمت می گردد.

ماهاتیر محمد تاکید نمود: مسئله ای در طرز تفکر ما در سیستم ارزشی ما وجود دارد... ما هنوز هم معتقدیم که درگیری ها میان کشورها با جنگ حل و فصل می گردد.

او با ستایش کوشش های سازمان ملل برای مقابله با فقر، حفاظت از محیط زیست و برقراری صلح در تمامی کشورها، بر ضرورت اصلاحات در این سازمان خصوصا شورای امنیت تاکید نمود. او با تاکید بر لزوم اصلاح حق رای در شورای امنیت گفت: پنج کشور بر مبنای پیروزی های جنگی هفتاد ساله خودشان حق ندارند تا ابد از دنیا باج بگیرند. علاوه بر این، دنیای بدون سازمان ملل فاجعه خواهد بود و معتقدیم که این سازمان باید منابع کافی دریافت کند. هیچکس نباید با کاهش های مالی آن را تهدید کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1126

به "انتقاد ماهاتیر محمد از رفتار میانمار با روهینجایی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتقاد ماهاتیر محمد از رفتار میانمار با روهینجایی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید