ایلام، آسمان پربارش و زمین فقیر، از ضرورت احداث سدهای مخزنی تا آخرین وضعیت سدها پس از سیل

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام گفت: استان در ناحیه نیمه خشک واقع شده و با وجود اینکه میانگین بارش در استان 420 میلیمتر یعنی تقریباً 2 برابر میانگین کشوری است اما از حیث منابع آب وضعیت مطلوبی نداریم چرا که آب های سطحی به سرعت از دسترس خارج می شوند و از لحاظ منابع زیرزمینی هم جزء استان های فقیر هستیم.

ایلام، آسمان پربارش و زمین فقیر، از ضرورت احداث سدهای مخزنی تا آخرین وضعیت سدها پس از سیل

مهندس علی پوراحمد با حضور در خبرنگاران، اظهار کرد: اصلی ترین وظیفه شرکت های آب منطقه ای تأمین و عرضه آب است، که این مهم با احداث سازه های آبی، از سدهای مخزنی و احداث خطوط انتقال تا ورودی شهرها عملیاتی می شود و شرکت های آب و فاضلاب وظیفه تصفیه و توزیع آب و احداث شبکه های جمع آوری و تصفیه فاضلاب را بر عهده دارند.

وی با بیان اینکه وظیفه دیگر شرکت حفاظت از منابع آبی است، توضیح داد: برابر قانون عدالت توزیع عادلانه آب، شرکت های آب منطقه ای متولی آب سطحی و زیرزمینی است و هر شخص حقیقی و حقوقی پس از اخذ مجوز از این شرکت ها می تواند از این منابع استفاده کند.

مدیرعامل آب منطقه ای با تاکید بر اینکه وظیفه مهم دیگر شرکت، صیانت و حفاظت از رودخانه ها، تالاب ها، سواحل، دریاچه ها و همه منابع آبی است، توضیح داد: موضوع آب یک موضوع چند وجهی است و مسائل مربوط به آب جز با همکاری دستگاه های اجرایی، قضائی، انتظامی و امنیتی استان حل نخواهد شد و آب منطقه ای به هیچ وجه به تنهایی قادر به حل مسائل این حوزه نخواهد بود.

پوراحمد ادامه داد: خوشبختانه تعامل خوبی بین دستگاه های اجرایی، قضائی، انتظامی و امنیتی استان در این مورد وجود دارد که ماحصل این تعامل و هم افزایی، کمترین دست اندازی و تجاوز به حریم رودخانه ها و مسیل ها و کمترین چاه غیرمجاز در کشور است.

وی گفت: کل چاه های غیرمجاز در کشور 29 حلقه که پیگیری های لازم در راستای معین تکلیف و بعضاً پر و مسلوب المنفعه کردن آنها در دست اقدام است.

وی گفت: خوشبختانه جلسات شوری حفاظت از منابع آب به ریاست استاندار به صورت مستمر و ماهیانه و با حضور کلیه مدیران دستگاه های ذیربط و دستگاه قضا برگزار می شود و نتایج مؤثری هم داشته است.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه در سال گذشته دولت بخشنامه سازگاری با کم آبی را تدوین و به استان ها ابلاغ کرد، گفت: تدوین این بخشنامه به منزله پذیرفتن تغییر اقلیم، کاهش منابع آب، افزایش دمای هوا، رشد جمعیت و به تبع آن افزایش احتیاج به فراوری مواد غذایی است، بنابراین از یک طرف کاهش منابع آب و از طرف دیگر احتیاج به آب را داریم و باید بین منابع و مصارف تعادل ایجاد کنیم و راهی جز صرفه جویی و کاهش مصرف و جلوگیری از پرت منابع نخواهیم داشت و به عبارت دیگر باید خود را با این شرایط وفق داده و سازگار کنیم.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام، توضیح داد: در شورای حفاظت در سال 97 مصوب کردیم که 30 درصد از فضاهای سبز شهرها کاهش یابد، الگوی کشت فضای سبزاز پرمصرف به کم مصرف تغییر کند و به سمت گونه هایی حرکت کنیم که احتیاج آبی کمتری دارند، سیستم آبیاری فضای سبز از سنتی به تحت فشار و قطره ای تغییر کند، ساعات آبیاری از ساعات گرم به ساعاتی که هوا خنک تر است در نظر گرفته شود و نهایتاً برای آبیاری فضای سبز از آب غیر شرب مانند پساب تصفیه خانه های فاضلاب و قنوات و چاه های فاقد کیفیت استفاده شود.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام اضافه نمود: بیش از 95 درصد از آب استان در بخش کشاورزی مصرف می شود که در این راستا سازمان جهاد کشاورزی استان موظف شد نسبت به تغییر الگوی کشت اقدام کند به نحوی که گونه های کم اب طلب، پرآب طلب، پربازده و متناسب با اقلیم استان را جایگزین گونه های فعلی کند.

پوراحمد ادامه داد: خوشبختانه استان چهار فصل ایلام برای اغلب گونه های گیاهی و پربازده مناسب است و با ترویج کشت های گلخانه ای با 10 درصد مصرف فعلی می توان تا 12 برابر محصول فراوری کرد که این موضوع هم به نفع منابع آب است و هم به نفع کشاورزی و رونق فراوری و بهبود معیشت کشاورزان را در پی خواهد داشت.

وی اولویت بندی تخصیص آب را شرب، صنعت و کشاورزی عنوان و توضیح داد: با توجه به اهمیت و ضرورت تأمین آب شرب شهرها و روستاها این شرکت طرح تأمین آب شرب و صنعت دراز مدت استان را تدوین و به تصویب شرکت آب و فاضلاب کشور رساند و در وزارت نیرو مطرح و رسیدگی شد و در واقع این طرح نقشه راه استان را اولویت بندی و منابع تأمین آب تا افق 1425 است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام ادامه داد: با وجود اینکه میانگین بارش استان دو برابر میانگین کشوری است، اما شرایط مطلوبی از حیث منابع آب نداریم که بعضی از دلایل این امر این است که در بیشتر گستره استان دمای هوا و در نتیجه تبخیر بالاست و اراضی مستعد در منطقه خشک و کم بارش استان یعنی در مهران و دهلران واقع شده و همچنین صنایع نفت و گاز استان نیز در این شهرستان ها واقع شده اند که صنایع پرآب طلب هستند و همچنین شیب تند اراضی استان باعث شده تا بارش ها به صورت سیلاب به سرعت از دسترس خارج شوند.

پوراحمد توضیح داد: علاوه بر این موارد اغلب رودخانه های مرزی استان به دلایل زمین شناسی از کیفیت مطلوبی برخوردار نیستند و توزیع مکانی و زمانی بارش ها اصلاً مناسب نیست، بنابراین استان همچنان احتیاجمند احداث سازه های مخزنی است و ما در این راه کارهای زیادی داریم که باید انجام دهیم.

وی درباره فعالیت های انجام گرفته شده در سال گذشته گفت: در این سال مطالعات فاز یک سد میان تنگ ملکشاهی تکمیل و تخصیص آب برای احتیاج صنعت و کشاورزی شهرستان ملکشاهی اخذ شده است.

پوراحمد، برطرف ممنوعیت دشت عباس و دریافت 25 میلیون مترمکعب تخصیص در سال برای تأمین احتیاجهای متقاضیان را از دیگر فعالیت های این سال مطرح کرد و گفت: اعتبار سد مخزنی سیکان بعد از 6 سال تعطیلی اخذ و فعالیت آن از سر گرفته شده است.

وی اخذ مصوبه سد مخزنی چناره و قطعی کردن تخصیص آب این طرح برای آب شرب دراز مدت شهرستان ها ی سیروان، چرداول و ایلام و پیش بینی 250 میلیارد ریال اعتبار در پیوست قانون بودجه امسال برای این طرح، تکمیل مطالعات سد مخزنی گدارخوش و پیگیری در جهت اخذ ماده 23 و شروع عملیات اجرایی این طرح که بیش از 6 هزار هکتار از اراضی مهران را زیر کشت خواهد برد را از فعالیت های سال گذشته مطرح کرد و گفت: اجرای سد مخزنی گلال تسریع شده و به زودی عملیات آبگیری آن شروع خواهد شد.

مدیرعامل آب منطقه ای استان ایلام گفت: تکمیل کانال اصلی فکه که تأمین نماینده آب 22 هزار هکتار از اراضی دشت فکه خواهد بود، سرعت گرفته و به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

مدیرعامل آب منطقه ای استان با بیان اینکه یکی از کارکردهای سدهای مخزنی کنترل و مهار سیلاب های مخرب است، گفت: شرکت آب منطقه ای در بارش های بی سابقه امسال به نحو مطلوبی از این کارکرد استفاده کرد و بدون اینکه چالشی برای تأمین آب پیش روی استان باشد به خوبی این سدها توانستند سیلاب های مهیب و بی سابقه را بدون اینکه به پایین دست خسارت وارد شود، مهار نمایند.

پوراحمد با تاکید بر اینکه، سدهای استان در بهترین شرایط پایداری هستند و آب دریاچه های آنها از لحاظ کمی و کیفی در شرایط کامل و مطلوبی قرار دارند، توضیح داد: با رهاسازی سد ایلام از تخلیه نماینده تحتانی هم بخشی از رسوب سد تخلیه شد و هم آب بی کیفیت لایه های تحتانی به طور کامل تخلیه و با آب تازه جایگزین شد.

وی در خاتمه گفت: به جز شهر ایلام، آب شرب مابقی شهرها و روستاهای استان از آب زیرزمینی تأمین می شود و کاهش آب زیرزمینی حاصل سال ها خشکسالی و افزایش بی رویه برداشت از این منابع مهم و استراتژیک است وبا یک یا چند سال ترسالی این کمبود تجمعی چند ساله جبران نمی شود و از هم استان های عزیز می خواهیم همچنان صرفه جویی و مصرف بهینه را مد نظر داشته باشند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5404

به "ایلام، آسمان پربارش و زمین فقیر، از ضرورت احداث سدهای مخزنی تا آخرین وضعیت سدها پس از سیل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایلام، آسمان پربارش و زمین فقیر، از ضرورت احداث سدهای مخزنی تا آخرین وضعیت سدها پس از سیل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید