این ماهی ها روی خشکی هم زنده می مانند!

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران: حیوانات روی خشکی و ماهی ها زیر آب زندگی می نمایند و انسان بر همه آن ها حکمرانی می نماید، چون ما باهوش و سازگار هستیم. چه می شد اگر ماهی هایی وجود داشتند که می توانستند بیرون از آب زندگی نمایند و بدون ترس و مبارزه برای نفس کشیدن، روی خشکی حرکت نمایند؟ در این جا با ماهی هایی آشنا می شوید که واقعا این کار را می نمایند.

این ماهی ها روی خشکی هم زنده می مانند!

شُش ماهی (Lungfish)

این ماهی های بدبو بسیار سرسخت هستند. آن ها وقتی احساس نمایند که خشکسالی نزدیک است، خودشان را در گِل دفن می نمایند و تا دو سال یا بیشتر در حالت نهفتگی زنده می مانند. وقتی باران دوباره خاک را نرم کند، آن ها متوجه می شوند که بیرون آمدن خطری ندارد.

این ماهی های منحصربه فرد باله هایی به شکل دست دارند که از آن برای خزیدن روی زمین استفاده می نمایند و حدود 80 سال عمر می نمایند. شش ماهی استرالیایی تا 1.5 متر رشد می نماید و تا چند روز بیرون از آب زنده می ماند تا بین آبگیرها حرکت کند و از خشکسالی جان سالم به در ببرد. می توانید تصور کنید یکی از این ماهی های بزرگ را در حال عبور از چمن ها ببینید؟

شاه بلنی (Rock-skipper)

این ماهی زشت و کوچک از خانواده بزرگ ماهی های بلنی است. همه بلنی ها نمی توانند از آب فرار نمایند و فقط شاه بلنی ها می توانند، البته نباید آن ها را با قورباغه هایی به همین نام اشتباه گرفت. این ماهی ها برای اجتناب از شکار شدن و یا برای صید طعمه خود از آب یبیرون می آیند و با باله های محکم جلویی خود حرکت می نمایند، این اندام آن ها معادل دست در پستانداران است. این ماهی های کوچک مدت طولانی بیرون از آب نمی ماند، تنها حدود بیست دقیقه یا بیشتر.

لنگرماهی پشمالو (Woolly Sculpin)

لنگرماهی پشمالو به خاطر باله های بادبزنی بزرگش این نام را گرفته است. اگر ناغافل روی یکی از آن ها بایستید احتمالا درد غیرمنتظره ای را تجربه خواهید کرد، جون باله هایی که به آن اشاره کردیم، پر از خارهای تیز است. این خار ها سمی نیستند، اما اگر باید جای آن را کاملا تمیز و ضدعفونی کنید تا دچار عفونت نشوید. اگر برکه سنگی آن ها به خطر بیفتد یا کوچک گردد، روی زمین حرکت می نمایند تا جای دیگری پیدا نمایند. آن ها تا 24 ساعت می توانند بیرون از آب باشند.

سرماری سیلان (Ceylon Snakehead)

این ماهی ظاهرا خشمگین سریلانکایی فقط تا 10 سانتیمتر رشد می نماید. آن ها روی خشکی هوا تنفس می نمایند و می توانند تا چهار روز بیرون از آب بمانند، اما هنگام انجام این کار، خطر خشک و خفه شدن وجود دارد. نر ها از بچه ها مراقبت می نمایند و آن ها را در دهانشان نگه می دارند، در حالی که ماده ها بچه های فراری را جمع می نمایند و آن ها را به دهان نرها برمی گردانند، تا زمانی که به اندازه کافی بزرگ شوند که خودشان زنده بمانند. وقتی زمانش فرا رسید، نرها با دمیدن با استفاده از آبشش های خود، بچه ها را بیرون می نمایند.

گربه ماهی Airbreathing

این خانواده گسترده از ماهی ها عمدتا در آفریقا یافت می شوند، اما در بخش هایی از آسیا از جمله هند، سوریه و جنوب ترکیه هم وجود دارند. این ماهی های منحصربه فرد هم به آب و هم به هوا احتیاج دارند تا راحت زندگی نمایند و دیده شده که گاهی اوقات به دلیل عدم دسترسی به هوای آزاد، به سختی نفس می کشند.

سرماری شمالی (Northern Snakehead)

این ماهی های سنگین با دهان بزرگ به اندازه یک سگ یا گربه وزن دارند و ظاهرا به راحتی می توانند یکی از موارد فوق را بخورند. این ماهی ها بومی کره، چین و روسیه هستند و فورا در مناطق جدید مستقر می شوند و اغلب اکوسیستم موجود را مختل می نمایند. به همین دلیل به عنوان گونه های شدیدا مهاجم شناخته می شوند. آن ها معمولا یک و نیم متر رشد می نمایند و چند روز بیرون از آب زنده می مانند.

مارماهی اروپایی (European Eel)

این ماهی مهاجر، برخلاف ظاهر مارمانندش، فقط یک ماهی است و تا یک و نیم متر رشد می نماید. سال هاست که از آن ها به عنوان منبع غذا استفاده می گردد و وقتی بسیار کوچک و شفاف هستند (مرحله ای که مارماهی شیشه ای نامیده می شوند) به عنوان غذا صید می شوند. آن ها با سدسازی روی رودخانه ها و ... مجبور به مهاجرت از زیستگاه های طبیعی خود شده اند و با اینکه می توانند روی زمین حرکت نمایند، نمی توانند برای زاد و ولد به زادگاه خود برگردند. تخمین زده می گردد که جمعیت فعلی مارماهی ها حدود 2درصد از جمعیت آن ها در سال 1970 باشد.

مارماهی آمریکایی (American Eel)

این موجودات از نظر ظاهری بیشتر شبیه مار هستند تا پسرعموی اروپایی خود. بدن عضلانی سنگین آن ها محکم و پهن است و با لایه ضخیمی از مخاط پوشیده شده که دریافت آن ها را بسیار سخت می نماید. آن ها تا حدود بدخلق هستند و آماده اند تا هرچیزی و از همه مهم تر، هرکسی که آن ها را آزار دهد گاز بگیرند. آن ها برای بازگشت به زادگاهشان برای تولیدمثلف، روی خشکی سفر می نمایند اما مثل مارماهی های اروپایی، سدهاف حصارها و انسدادها مانع آن ها می گردد و سفرشان را مختل می نماید.

ماهی لابیرنت (labyrinth Fish)

این ماهی ها به خاطر غده ای که به آن ها یاری می نماید نفس بکشند، این نام را گرفته اند. لابیرنت یک اندام تنفسی بسیار ویژه است که به این ماهی یاری می نماید روی خشکی و در آب زنده بماند. این ماهی های کوچک بسیار جذاب هستند و اغلب در آکواریوم نگهداری می شوندف به خصوص انواعی مثل ماهی جنگجوی سیامی. این ماهی ها مدت کوتاهی بیرون از آب زنده می مانند و مستقیما هوا را تنفس می نماید، اما باید مرطوب نگه داشته شوند، در غیر این صورت خشک می شوند.

ماهی گِل خورک (Mudskipper)

تقریبا همه می توانند ماهی گل خورک را تشخیص دهند: آن ها موجوداتی هستند که معمولا هنگام بحث درباره تکامل پایشان وسط کشیده می گردد، به خصوص بخشی که می گوید: ماهی ها آب را رها کردند، یاد دریافتد نفس بکشند و دست و پا درآوردند... البته، تکامل با این نظم و ترتیب نیست و ما از نسل گل خورک ها نیستیم. این موجودات کوچک و چابک می توانند خودشان را در گِل خیس دفن نمایند و با استفاده از باله ها و دمشان حرکت نمایند. آن ها چشمان برجسته ای دارند که از آن برای تماشای همزمان بالا و زیر سطح آب استفاده می نمایند. آن ها می توانند از صخره ها و درختان بالا بروند و در صورت احتیاج تا 60 سانتیمتر بپرند.

منبع: top10hq

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: برترین ها
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9021

به "این ماهی ها روی خشکی هم زنده می مانند!" امتیاز دهید

1 کاربر به "این ماهی ها روی خشکی هم زنده می مانند!" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این ماهی ها روی خشکی هم زنده می مانند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید