بوی دهان گنجشک منتشر شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران؛ مجموعه ناداستان ها و روایت های مطبوعاتی کیارنگ علایی -که در طول دو سال گذشته نوشته شده است- در قالب کتابی با نام بوی دهان گنجشک و از سوی انتشارات آهنگ قلم روانه بازار نشر شد.

بوی دهان گنجشک منتشر شد

این مجموعه در قالب 27 ناداستان و روایت، نگاهی دارد به زندگی شخصیت هایی که در کودکی نویسنده نقش داشته اند و این جا در زمان و موقعیتی دیگر، مشغول نظاره سرنوشت خویش اند و شادکامی و خوشبختی آن ها در پذیرش تنهایی و جبری ست که آن ها را احاطه نموده است؛ پدربزرگی که ساعت های طولانی در جشن تولد هشتادونه سالگی اش در اتاق انباری حبس می گردد تا سر موقع به جشن آورده گردد اما فراموشِ خانواده می گردد تا به جمع مهمانان بپیوندد. ننه رضا که همه دل مشغولی روزانه اش مراجعت پیاده به توالت عمومی محله و بازگشت به خانه است تا به این ترتیب تمام ساعات یک روز را سپری کند. ولد که تمام جوانی اش را روی رود کارون خوابیده و جایی جز آن جا برای زندگی ندارد. لاوی و گوهر که هر روز با یک بیوک اسکای لارک شکلاتیِ پنچر خیابان های تازه مشهد را زیر پا می گذرانند؛ این ها بخشی از آدم های این مجموعه اند.

کیارنگ علایی در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: همواره فکر نموده ام غایت چیزها چیست؟ لغزیدن در روح آدم ها؟ یا تخیل کردن زیستِ آن ها وقتی دچار غیاب شده اند. یک بار که برای اتوماتیک روی میز بانک که جوهرش تمام شده بود و افتاده بود گوشه میز و دیگر خریداری نداشت، گریستم، تازه آن جا یادم افتاد که همه ما در شکم ماهی گیر افتاده ایم و تنها عده کمی می توانند پدر ژپتو شوند و از ته آن سیاهی بیایند بیرون. پدر ژپتو غایت پدرهای جهانست؛ انسان کامل، هنرمندی در انزوا و گم نامی کامل، کسی که تا سر حد ممکن در بازیگوشی ها و بوالهوسی های معشوق تنبیه شد و باز او را پذیرفت. رازی در پدر ژپتو است؛ رازی که عمق آن به مقدار نیکوداشتن صبر است؛ کنترل عاقلانه نفس در مقابل بی تابی و بازیگوشی مداومی که خاطر پریشان ما در مقابل هر رنج به ما دیکته می نماید. وقتی جهان جایی پشت تخیلات ما باشد، دیگر هیچ تفاوتی نیست میان دقیقه ها خیره شدن به یک لیوان، روی میز خاک گرفته ای در پایین خیابان مشهد یا تماشای آبشار نیاگارا در مرز کانادا و آمریکا، و فرقی ندارد زیر آسمان کجا بودن. شهود در کوچه های درکه و خیابان شانزلیزه به یک مقدار قابل دریافت است، همان طور که قایق سواری روی تالاب روستای صراخیه خوزستان یا تالاب های ونیز به ما ادراکی یکسان از زندگی می دهد.

بوی دهان گنجشک هجدهمین کتاب کیارنگ علایی در حوزه ادبیات داستانی، عکاسی و ترجمه است. او عضو هیات علمی گروه عکاسی موسسسه آموزش عالی اقبال لاهوری مشهد، برنده جوایز متعدد از جشنواره های بین المللی همانند داکینوی رومانی، یونیکای لهستان، ابنزه اتریش، برنوی چک، ملل اتریش، کومانوای مقدونیه، ویژن فنلاند، نارین قرقیزستان، محفوظ الله بنگلادش و مونته نگرو است. آثار عکاسی او در کشورهای فرانسه، آلمان، فنلاند و امارات به صورت نمایشگاه انفرادی به نمایش گذاشته شده و مجلاتی چون پرایوت ایتالیا و زایت ویسن آلمان به انتشار عکس های او پرداخته اند.

کتاب بوی دهان گنجشک نوشته کیارنگ علایی، در 164 صفحه، با شمارگان 1000 نسخه، در قطع رقعی و به قیمت 40هزار تومان، از سوی انتشارات آهنگ قلم منتشر شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 35612

به "بوی دهان گنجشک منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوی دهان گنجشک منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید