تعریف عملیات بازار باز به زبان ساده ، مزایای بازار باز چیست؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش تجارت نیوز، در راستای اجرای سیاست پولی و مدیریت نرخ های سود، کنترل تورم، ساماندهی اضافه برداشت بانک ها و تعیین چارچوب تعیین برای اعطای اعتبار به بانک ها و موسسات اعتباری، مجوز آغاز به کار عملیات بازار باز صادر شد تا بانک مرکزی نسبت به خرید و فروش اوراق اقتصادی اسلامی منتشره توسط دولت و وثیقه گیری به ازای اضافه برداشت یا اعطای خطوط اعتباری به بانک ها و موسسات اعتباری اقدام کند.

تعریف عملیات بازار باز به زبان ساده ، مزایای بازار باز چیست؟

تعریف عملیات بازار باز

در عملیات بازار باز، سه عضو نقش اصلی دارند؛ بانک مرکزی، دولت و بانک ها.

در این بازار، بانک ها در سرانجام هر روز به دنبال کنترل میزان نقدینگی خود بوده که در صورت داشتن کسری باید به دنبال تزریق پول باشند و در صورت داشتن مازاد ذخایر، باید آن را تعدیل نمایند.

نقش بانک مرکزی در این بازار این است که به عنوان عضو و مدیر بازار، مسئول اجرایی کردن گام های ذکر شده است.

بانک مرکزی با خرید و فروش اوراق قرضه دولتی در بازار آزاد اقدام به کنترل نقدینگی در سیستم بانکی می نماید و همزمان با این عمل، رشد اقتصادی و کنترل تورم را نیز پیش می برد. اما این کنترل به چه صورت شکل می گیرد؟

تا پیش از این بانک های کشور برای کنترل و تعدیل نقدینگی خود به بازار بین بانکی مراجعه نموده و بر اساس نرخ سود بازار بین بانکی اقدام به تقاضا یا عرضه ذخایر خود می کردند. اگر بانکی با کسری ذخایر روبرو بود با مراجعه به بازار بین بانکی با تقاضای افزایش ذخایر، از بانک مرکزی تسهیلات گرفته و به این نهاد بدهکار می شد.

در راستای همین امر در حال حاضر شرایط اضافه برداشت های سیستم بانکی از بانک مرکزی در سطح مطلوبی قرار ندارد و موجب ناترازی در این نهاد شده است.

در عملیات بازار باز، تزریق نقدینگی از سوی بانک مرکزی به سایر بانک ها به وسیله وثیقه گیری انجام می گردد.

در لایحه بودجه به بانک مرکزی اجازه داده شده به وسیله وثیقه دار کردن بدهی بانک ها تا سرانجام سال 1399 حداقل 50 درصد از بدهی بانک به بانک مرکزی به صورت اوراق بدهی منتشره خزانه باشد. از طرفی هم به بانک مرکزی اجازه داده شده تا درصدی از سپرده قانونی بانک ها را با اوراق اقتصادی منتشر شده توسط دولت جایگزین کند، یعنی با سپرده های قانونی بانک ها، اوراق اقتصادی خریداری و پول حاصل از آن را به بانک هایی که دچار کسری ذخایر هستند تزریق کند.

اجرای این عملیات ذکر شده اجزای اصلی بازار باز را تشکیل می دهد که سیاست کنترل افزایش نقدینگی را امکان پذیر می نماید تا در صورت احتیاج، بانک مرکزی به وسیله ابزارهای بازار، اقدام به کاهش نقدینگی کند.

همچنین در راستای این اقدام بازار باز، عمق بازار بدهی دولت افزایش پیدا نموده و ریسک و هزینه تامین اقتصادی دولت کاهش پیدا می نماید.

مزیت های عملیات بازار باز

دولت به دلیل کسری بودجه امسال، حجم زیادی اوراق منتشر خواهد نمود در نتیجه با اجرای عملیات بازار باز، انتظار بازار بدهی پررونقی را داریم. اگر دولت کسری بودجه خود را با استقراض از بازار و با روش انتشار اوراق دنبال کند نقدینگی ثابت می ماند و از طرفی تورم دیگر از جانب نقدینگی افزایش نمی یابد. پس دلایل کافی وجود دارد که استقراض دولت با روش انتشار اوراق، بهترین و سالم ترین روش تامین کسری بودجه در میان راه های استقراضی است.

نرخ اوراق بدهی دولتی که دارای کمترین ریسک بود اکنون بین 21 تا 24 درصد قرار دارند، از سوی دیگر نرخ سپرده های کوتاه مدت 10 درصد و نرخ بهره سپرده گذاری بلند مدت 15 درصد است. با اجرای عملیات در بازار باز شاهد رونق معاملات در بازار بدهی و بین بانکی خواهیم بود و این احتمال وجود دارد که با آغاز عملیات بازار باز نرخ سود اوراق کوتاه مدت به مرز 10 درصد نیز برسند.

بخش های تولیدی کشور از مهم بخش های اقتصادی بودی که بیشترین منفعت را از کاهش نرخ بهره در بازار بدهی می برد. در صورت کاهش نرخ بهره اوراق دولتی، بنگاه های تولیدی می توانند برای تامین اقتصادی خود اوراق بدهی را جایگزین منابع بانکی نمایند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15132

به "تعریف عملیات بازار باز به زبان ساده ، مزایای بازار باز چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعریف عملیات بازار باز به زبان ساده ، مزایای بازار باز چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید