تفویض امور نظارتی در تئاتر غیرقانونی است

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیر تالار محراب گفت: قوانین نظارتی از جمله آنچه در حوزه تئاتر وجود دارد قابل تفویض نیستند و واگذاری امور نظارتی به مدیران سالن یا هنرمند وجاهت قانونی ندارد.

تفویض امور نظارتی در تئاتر غیرقانونی است

ابراهیم گله دارزاده در گفت وگویی با خبرنگاران درباره ابلاغیه های جدید اداره کل هنرهای نمایشی به مدیران سالن که مسئولیت آن ها را در قبال نمایش هایی که در تماشاخانه ها روی صحنه می رود، بیشتر می نماید، با اشاره به اینکه بسیاری وقت ها با جابجایی مدیران تغییراتی در امور پیش می آید بیان نمود: گمان می کنم آنچه ارائه گردیده بیشتر جنبه یادآوری و تذکر براساس چارتی که در حوزه وظایف سالن ها بویژه سالن های دولتی وجود دارد، داشته است. البته چندان چنین تصمیمی را نپسندیدم چون مدیران تماشاخانه ها با مسائل زیادی از زیرساختی و سخت افزاری گرفته تا پاسخگویی به تقاضاها روبرو هستند و فکر می کنم این فرم های جدید تنها کوشش نموده برخی موارد را یادآوری کند.

او افزود: نکته مهم در این باره این است که طبق قانون وظایف نظارتی در حوزه تئاتر برعهده شورای نظارت و ارزشیابی است و به طور کلی امور نظارتی حتی در صورت خصوصی سازی غیر قابل تفویض هستند، بنابراین با دریافت تعهد هم وظایف شورای نظارت تفویض داده نمی گردد.

این مدیر تئاتری تأکید کرد: بنابراین چنین مسئله ای وجاهت قانونی ندارد چون حتی نمی توان به آن استناد کرد و امور نظارتی حاکمیتی هستند. در این راستا اداره کل هنرهای نمایشی باید به نحوی برنامه ریزی و مذاکره کند که ورود دستگاه های دیگر را به حوزه اختیاراتش نبینیم.

گله دارزاده افزود: وقتی یک هنرمندی از اداره کل هنرهای نمایشی مجوز می گیرد و باید تمام موارد ملاحظات شورای نظارت را رعایت کند، دیگر نباید در مقابل مجوز پاسخگو باشند بلکه مرکز این کار برعهده مرجع صدور مجوز است، اما به نظر می رسد در حال حاضر نوعی تفویض مسئولیت در حال رخ دادن است که نه قانونی است و نه منصفانه چون شورای نظارت باید با تمام توان در مرحله صدور مجوز پای ایده ها و موارد خود بایستد و بعد هم از مجوزی که صادر نموده دفاع نمایند، این سبب می گردد فشار هم از روی هنرمند برداشته گردد.

وی ادامه داد: ضمن اینکه مدیر تماشاخانه معمولاً در انتخاب و کیفیت آثار هنری پاسخگوست و آنچه به حضور مخاطب و فراوری اثر هنری وابسته است را باید مورد توجه قرار دهد. ردیف ملاحظات یک مدیر تماشاخانه بسیار زیاد است و شاید حتی دوستان به این فکر ننمایند که هر پروچکتوری عمری دارد و همین که تضمین کنی نور صحنه همیشه روشن است یک پروسه سنگین دارد. حال اگر قرار باشد نظارت را هم بر عهده بگیرد جدا از قانونی نبودن، غیرمنصفانه هم هست. با این حال تأکید می کنم به نظرم آنچه ابلاغ گردیده بیشتر جنبه تذکر و یادآوری داشته است.

او در سرانجام گفت: اداره کل هنرهای نمایشی و نیز معاونت هنری دارای شخصیتی هستند که با دستگاه های بیرون از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می توانند جلسه برگزار نمایند و به یک جمع بندی در این باره برسند. اصلا این جزو وظایف آن هاست تا در این باره پیگیر باشند چون مرجعیت پیگیری امور به لحاظ قانونی را بر عهده دارند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 1198

به "تفویض امور نظارتی در تئاتر غیرقانونی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تفویض امور نظارتی در تئاتر غیرقانونی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید