تلاش شورای شهر تهران برای حفظ بناهای خاص

به گزارش مجله سلو بلاگ، سخنگوی شورای شهر تهران گفت: در مورد موضوعاتی که اخیرا پیرامون چند بنا در تهران مطرح شده، باید درنظر داشت که آنها جزو بناهای ارزشمند معاصر به لحاظ سبک معماری قلمداد می شوند و تاریخی به حساب نمی آیند.

تلاش شورای شهر تهران برای حفظ بناهای خاص

به گزارش خبرنگاران، علی اعطا سخنگوی شورای شهر تهران، در مورد موضوعاتی که اخیرا پیرامون چند بنا در تهران مطرح شده، گفت: باید درنظر داشت که آنها جزو بناهای ارزشمند معاصر به لحاظ سبک معماری قلمداد می شوند و تاریخی به حساب نمی آیند. وی اضافه نمود: به همین دلیل در فهرست های ذیربط میراث ثبت نشده اند و شهرداری نمی تواند قانونا از تخریب آنها برای نوسازی جلوگیری کند. این اکنون به یک چالش تبدیل شده است؛ درحالی که هویت کالبدی شهر تهران عمدتا از همین بافت های معاصر با میانگین عمر 60تا 70سال شکل می گیرد.

او گفت: کاری که ما در شورا پیگیری می کنیم الزام شهرداری به ارائه لایحه ای برای حفاظت از میراث معاصر تهران با توجه به ماده 46برنامه 5 ساله سوم شهر تهران است. شش سیاست هم پیش بینی کرده ایم. بخشی سیاست های تشویقی است تا مالک را متقاعد کنیم که درصورت حفظ بنا، از حیث مالی منتفع خواهد شد. اعطا با ذکر مثالی گفت: به طور نمونه پیشنهاد شده چنانچه یک شخصی ساختمانی مسکونی باارزش معماری در اختیار دارد اما ثبت ملی نشده، می تواند فعالیت هایی غیراز کاربری مسکونی در آنجا راه اندازی کند. سیاست دیگر این است که تعدادی از بناها ثبت شود. یعنی با وجود اینکه نمی توان همه بناهای ارزشمند را به خاطر روبرو شدن با مسائل قانونی ثبت کرد، ولی می توان آنهایی را که از منظرهای گوناگون دارای ارزش هستند در همکاری میراث فرهنگی، ثبت ملی کرد.

او اضافه نمود: واقعیت آن است که شهرداری در این زمینه به اندازه کافی فعال نبوده و باید تلاش بیشتری صورت بگیرد تا موافقت مالکان جلب شود. اگرچه برخی از مالکان پیشنهادات را نمی پذیرند. برای همین منظور جلسه ای را با سازمان میراث فرهنگی، معاونت های مربوطه در شهرداری، مناطق ذیربط، تعدادی از فعالان این حوزه و حتی تعدادی از مالکان خواهیم داشت.

  • منبع روزنامه خبرنگاران 3 اسفند 8

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 13026

به "تلاش شورای شهر تهران برای حفظ بناهای خاص" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلاش شورای شهر تهران برای حفظ بناهای خاص"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید