تلسکوپ فضایی که زمین را به یک لنز بزرگنمایی تبدیل می کند

به گزارش مجله سلو بلاگ، در طرحی منحصربه فرد دانشمندان از اتمسفر و ابعاد کره زمین مانند نوعی عدسی برای بزرگنمایی اجرام آسمانی استفاده خواهند کرد و به نوعی کره زمین را به تلسکوپ تبدیل می کنند.

تلسکوپ فضایی که زمین را به یک لنز بزرگنمایی تبدیل می کند

به گزارش خبرنگار ، به گفته دانشمندان طی دو دهه آینده کار ساخت تلسکوپ بسیار بزرگ اروپایی Europes Extremely Large Telescope مشهوربه ELT به اتمام خواهد رسید.

این تلسکوپ دارای آینه ای 40 متری است، اما گروهی از دانشمندان اعلام کرده اند ابعاد آینه آن می تواند به 150 متر برسد. اما دانشمندان در نظر دارند در طرحی منحصربه فرد از جو زمین مانند نوعی لنزی طبیعی برای جمع آوری و تمرکز نور استفاده شود.

در این طرح یک تلسکوپ فضایی یک متری در آن سوی کره ماه قرار می گیرد و می تواند با استفاده از حلقه جوی در حاشیه کره زمین و متمرکز کردن پرتو نور سبب درخشندگی اشیای کم نور و امکان رصد اجرام آسمانی تا هزاران برابر بیشتر شود.

کارشناسان اعلام کرده اند انجام این طرح منحصربه فرد است، اما نیاز به مطالعه و پژوهش فراوان دارد. پیش تر نیز دانشمندان درنظر داشتند از خورشید مانند لنز بزرگنمایی برای رصد اجرام آسمانی استفاده کنند، اما برای این کار به وجود تلسکوپی در فاصله ای بسیار دور از زمین نیاز است.

دانشمندان محاسبه کرده بودند که آشکارساز باید 550 برابر فاصله زمین تا خورشید (نزدیک به سیاره نپتون) قرار گیرد و این کار به دلیل هزینه های بالا و زمان بر بودن هرگز به نتیجه نرسید.

بیشتربخوانید:ساخت موشک جدید راهی سفر به سیاره مریخ با قطعات دست دوم

برای استفاده از زمین برای بزرگ نمایی باید تلسکوپ آشکار ساز در فاصله 1.5 میلیون کیلومتری از زمین قرار گیرد تا بتواند به رصد بپردازد. در مدار استراتسفر کره زمین، ابر وجود ندارد و پرتور های نور دریافتی تلسکوپ از ارتفاع 13.7 کیلومتری جو زمین عبور خواهند کرد.

تنها وجود یک تلسکوپ یک متری در فاصله مورد نظر کافی است تا بتواند درخشندگی اجسام را به حدود 22.500 برابر درخشندگی اولیه خود تبدیل کند.

استفاده از این روش برای رصد اجرام آسمانی، معادل استفاده از یک تلسکوپ بر روی زمین با آینه ای 150 متری است.

این طرح منحصربه فرد Terrascope نام گذاری شده است.

منتقدان به این طرح اعلام کرده اند امکان دارد تصویر به دست آمده از بزرگنمایی به وسیله کره زمین، مبهم و نامشخص باشد.

منبع: sciencemag

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 7075

به "تلسکوپ فضایی که زمین را به یک لنز بزرگنمایی تبدیل می کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تلسکوپ فضایی که زمین را به یک لنز بزرگنمایی تبدیل می کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید