ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی

به گزارش مجله سلو بلاگ، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری یزد گفت: ثبت جهانی منجر به ورود زیلو به بازار جهانی شده است.

ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایسنا، سیدمصطفی فاطمی با اشاره به اهمیت ثبت دنیای دست بافته های زیلوی میبد، اظهار کرد: نگرانی قبل از این رویداد ثبتی در خصوص زیلوی میبد، تثبیت خواستگاه و هویت این هنرصنعت بود که در طول تاریخ و با ابتکار میبدی ها شکل گرفته و اکنون مردم این شهر میراث دار آن بودند.

وی با بیان این که مهمترین هدف ثبت زیلو، ثبت این برند به نام خواستگاه آن بود، گفت: بعضی از شهرها و کشورها درصدد دستیابی به دانش این هنرصنعت بومی بودند و ثبت این هنر کهن به منظور توسعه برندسازی ضروری بود که البته پس از ثبت ملی آن نیز به سرعت پیروز به ثبت دنیای آن شدیم.

این مسئول ثبت برند و هویت آثار در ثبت های ملی و دنیای را مهم ترین هدف دانست و اضافه نمود: بعضی از اقدامات که پس از ثبت دنیای زیلو انجام شد، لزوماً به دلیل ثبت آن نبوده و اهداف گسترده تری مانند ماندگار شدن این میراث به نام میبد در دنیا را در بردارد.

وی در خصوص اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان در راستای حمایت این هنرصنعت پس از گذشت یکسال از ثبت دنیای آن، توضیح داد: لزوماً برای هر میراثی که به ثبت می رسد نباید انتظار فعالیت فیزیکی خارق العاده ای داشت ولی با این وجود در خصوص زیلوی میبد، برگزاری بیش از 20 کارگاه آموزشی، کارگاه های متعدد تولیدی، مرمت بازارچه تاریخی میبد به منظور احیای آن جهت عرضه صنایع دستی میبد از جمله زیلو، اعطای تسهیلات اقتصادی به صنعتگران زیلو، تشکیل خوشه زیلو و پیگیری بیمه هنرمندان زیلوباف از مهمترین اقدامات بوده است.

فاطمی از ورود زیلوی میبد به بازارهای دنیای اطلاع داد و گفت: اصولاً ثبت دنیای صنایع دستی منجر به راهیابی آنها به بازارهای دنیای می گردد که در خصوص زیلوی میبد نیز شاهد همین مهم یعنی راهیابی به نمایشگاه های دنیای صنایع دستی مانند بازار چین و نشست های دنیای سازمان دنیای صنایع دستی هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد در انتها تاکید نمود که باید اقدامات لازم در راستای حفظ و برندسازی تمام انواع صنایع دستی به ویژه زیلوی دنیای میبد انجام گردد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 10932

به "ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت جهانی زیلوی میبد؛ روزنه ای برای راهیابی آن به بازارهای جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید