در زمینه تربیت انسان های فرهیخته خیلی پیروز نبودیم

به گزارش مجله سلو بلاگ، عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با تاکید بر اینکه باید آنالیز کنیم معین منطق کارکردهای دانشگاه چیست و چه کسی باید آن را معین کند،گفت: همه کارکردهایی که در یک جامعه مدنی باید وجود داشته باشد را از دانشگاه نخواهیم. چون در کشور خلأ حزب، NGO و کانون تفکر داریم نمی توانیم ماموریت های پایدار آنها را به دانشگاه بسپاریم. کارکردهای تکنیکی دانشگاه در کشور ما به لحاظ انتظار عمومی دولت ها ناپیروز نبوده است. این جمله که برخی گفته اند دانشگاه شکست خورده، باید تعبیر گردد. دانشگاه را به فراوری و انتشار دانش تقلیل ندهیم. ما در تربیت انسان های فرهیخته خیلی پیروز نبودیم.

در زمینه تربیت انسان های فرهیخته خیلی پیروز نبودیم

به گزارش خبرنگاران، دکتر بهزاد سلطانی در دومین نشست تخصصی تعامل نظام دانشگاهی و فضای اجتماعی که امروز عصر در مرکر تحقیقات سیاست های علمی کشور برگزار گردید، ضمن بیان این مطلب اظهار کرد: کارکردهای تکنیکی به شش دسته آموزش، پژوهش، فراوری انسان فرهیخته، کارآفرینی، توسعه مالی منطقه ای و توسعه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و منطقه ای تقسیم می گردد.

وی ادامه داد: کارکردهای هنجاری هم به هفت بخش آزادی علمی، عقلانیت، استقلال، اندیشه ورزی، یادگیری و عشق به یادگیری، نوآوری، اخلاق حرفه ای و کار گروهی تقسیم می گردد. کارکردهای هنجاری روح دانشگاه است و اگر کارکردهای هنجاری نباشد دانشگاه در کارکردهای تکنیکی هم ناکارآمد خواهد بود. البته این جمله جای علامت سوال دارد و باید درباره آن بحث گردد.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در ادامه به بیان گزیده ای از تاریخ آموزش، پژوهش و فراوری انسان های فرهیخته در دانشگاه های دنیا پرداخت و درباره تجاری سازی دانشگاه ها گفت: نباید تصور کرد که بعضی فعالیت های نابودکننده که در دانشگاه ها انجام می گردد، جزو تجاری سازی آموزش است. در دانشگاه نوع دوم فعالیت های دانشگاه معطوف به احتیاج جامعه است و هدف از پژوهش، مقاله آی اس آی و ارتقاء رتبه علمی نیست بلکه حل مشکل جامعه است.

سلطانی با اشاره به تعداد بالای دانش آموختگان دانشگاهی در ایران گفت: تعداد بالای فارغ التحصیلان می تواند بزرگترین مزیت کشور باشد. اما ما با این مزیت چه کردیم؟ 27 درصد نرخ بیکاری که بالای 75 درصد آنها را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند کاری بوده که ما با بزرگترین مزیت کشور کردیم.

سلطانی در انتها با بیان اینکه در گذشته در دانشگاه 95 درصد پتانسیل آن صرف آموزش می شد، 5 درصد پژوهش، صفر درصد کارآفرینی و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقه ای گفت: در حال حاضر این میزان به 70 درصد در آموزش، 20 درصد پژوهش و 10 درصد کارآفرینی است و صفر درصد توسعه اقتصاد منطقه ای است، در آینده این میزان باید به 40 درصد در آموزش، 35 درصد پژوهش، 20 درصد کارآفرینی و 5 درصد توسعه اقتصاد منطقه ای برسد. در حال حاضر 2640 دانشگاه به معنای مرکز آموزشی، 700 موسسه پژوهشی و چند هزار تشکل دانشجویی و 43 پارک فناوری و 140 مرکز رشد در کشور داریم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 2438

به "در زمینه تربیت انسان های فرهیخته خیلی پیروز نبودیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در زمینه تربیت انسان های فرهیخته خیلی پیروز نبودیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید