دستگاه واقعیت مجازی برای آزمایش های علوم اعصاب ساخته شد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگاران به نقل از ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی، محققان آزمایشگاه فناوری های مغز دانشگاه تهران پیروز شدند با حمایت ستاد توسعه علوم شناختی، دستگاه واقعیت مجازی را جهت بهبود و توسعه آزمایش های علوم اعصاب شناختی طراحی و مورد آزمایش قرار دهند.

دستگاه واقعیت مجازی برای آزمایش های علوم اعصاب ساخته شد

دکتر محمدرضا ابوالقاسمی دهاقانی عضو هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران و مجری این طرح پژوهشی بیان کرد: این دستگاه علاوه بر امکان افزودن روش های ثبت سلولی، پژوهشگر را در ثبت و کنترل بسیار دقیق شرایط و اتفاقات آزمایش های مربوط به علوم اعصاب شناختی یاری خواهد نمود، بطوری که پاسخ های رفتاری با دقت بسیار بالاتری می توانند ثبت و کنترل شوند.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف علوم اعصاب شناختی آنالیز همبستگی داده های رفتاری و فعالیت سلول های عصبی موجودات است، گفت:انواع مازهای متعارف (maze) در تحقیقات حوزه های رفتاری و شناختی، در این سامانه شبیه سازی شده و امکان فراوری نقشه های دلخواه با نمایش نشانه های مختلف، فراوری محرک های صوتی، تحریک الکتریکی و مکانیکی اندام و فراوری سایر محرک ها در زمان قابل کنترل توسط این سامانه نیز فراهم است.

ابوالقاسمی با بیان اینکه فعالیت سلول های عصبی به یاری روش های مختلف ثبت الکتروفیزیولوژی و همچنین تصویربرداری به دست می آید، خاطر نشان کرد: یکی از چالش های موجود در توسعه آزمایش های علوم اعصاب شناختی، امکان استفاده همزمان از روش های ثبت فعالیت سلول های عصبی و انجام آزمایش های رفتاری است.

وی اضافه نمود: یکی از راههای غلبه بر این مشکل توسعه روش های واقعیت مجازی جهت شبیه سازی محیط واقعی حیوانات مورد آزمایش است و به این ترتیب می توان روش های جدید ثبت و تصویر برداری سلولی را همزمان با انجام اعمال شناختی در محیط واقعیت مجازی توسعه داده گردد.

این محقق با اشاره به اینکه در سال های اخیر استفاده از سیستم های واقعیت مجازی در تحقیقات علوم اعصاب افزایش چشمگیری داشته و نتایج این تحقیقات در مجلات معتبر علمی نیز گزارش شده است، یادآورشد: با ساخته شدن این دستگاه، این بستر تحقیقاتی با قیمت بسیار نازل و کیفیت مناسب در اختیار محققان کشور قرار خواهد گرفت.

وی با توجه به افزودن انواع محرک و تعریف محیط های مختلف در سامانه واقعیت مجازی، این دستگاه می تواند در بیشتر آزمایش های علوم اعصاب شناختی به کار گرفته شده و سطح کیفی نتایج آزمایش را ارتقا دهد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5986

به "دستگاه واقعیت مجازی برای آزمایش های علوم اعصاب ساخته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستگاه واقعیت مجازی برای آزمایش های علوم اعصاب ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید