دست بافته های ایرانی در بازار جهانی

به گزارش مجله سلو بلاگ، عبدالله احراری، عضو انجمن علمی فرش ایران در گفت وگو با ایسنا در خصوص جایگاه برجسته فرش های چهارمحال بختیاری، اظهار کرد: استان چهارمحال وبختیاری یکی از قطب های تولید فرش است و یکی از بهترین فرش های کشور را در این منطقه می بینیم.

دست بافته های ایرانی در بازار جهانی

وی ادامه داد: فرش هایی که در این منطقه بافته می شوند دارای سبک های مختلفی هستند و یکی از بهترین فرش های این منطقه، فرش های بی بی باف نامیده می شود.

عضو انجمن فرش ایران گفت: دلیل نام گذاری فرش بی بی باف، این است که در این منطقه همسران خوانین را بی بی صدا می کنند که کار آن ها نظارت بر کیفیت این قالی های ارزشمند است.

احراری شرح داد: این قالی ها عمدتا بزرگ پارچه و در اندازه های 6 متر، 9 متر و 12 متر بافته می شوند که بسیار قابل توجه است.

وی گفت: نقشه قالبی که در این منطقه بافته می شود طرح خشتی است و به قالی های خشتی شهرت دارند. قالی های خشتی بسیار قالی های خوش رنگی هستند که با استفاده از رنگ های طبیعی بافته می شوند.

عضو انجمن فرش ایران گفت: از ویژگی های بافت فرش در این منطقه که هنوز هم اجرا می شود می توان به سنت رنگی زنده بافت اشاره کرد؛ در بافت این قالی ها اکثرا از پشم دست ریز استفاده شده که از همین منطقه و یا استان های مجاور جمع آوری شده و با دست ریسیده می شود.

احراری اضافه کرد: هر چند که در سال های اخیر استفاده از پشم ماشینی یا کارخانه ای رواج داشته است اما سنت گفته شده هنوز هم در برخی از مناطق استان چهارمحال بختیاری اجرا می شود دست بافته های آن ها طرفداران خاص خود را دارد.

وی در خصوص رنگ قالی های این منطقه اعلام کرد: تعداد رنگ های این نوع قالی در این منطقه محدود است و معمولا کمتر از 20 رنگ در بافت فرش ها به کار می رود، اما رنگ های استفاده شده بسیار شاد هستند و بیشتر از تضاد ته رنگ در بافت آن ها استفاده می شود.

عضو انجمن فرش ایران ادامه داد: قرمز خوش رنگ، قرمز گل اناری، سرمه ای و آبی رنگ هایی هستند که به طور عمده در بافت این قالی ها به کار گرفته می شوند.

احراری اعلام کرد: از مناطق مهم قالی بافی چهارمحال بختیاری می توان به چالشتر و فرادنبه اشاره کرد که قالی های بافته شده در آن ها زبانزد خاص و عام بوده و در بازار جهانی کاملا شناخته شده است.

وی ادامه داد: همچنین از قالی های معروف دیگر می توان به دست بافته های طایفه یلمه در استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد که بافته های آن ها با همین نام در بازار جهانی عرضه می شوند.

عضو انجمن فرش ایران اظهار کرد: این قالی ها از نظر ضخامت مانند گبه هستند، اما از نظر اصول طراحی و بافت از سبک قالی پیروی می کنند؛ معمولا این بافته ها در ابعاد قالیچه و کناره و حداکثر 6 متر بافته می شوند.

احراری تاکید کرد: امروزه قالی بافی در استان چهارمحال بختیاری همچنان زنده است و دست بافته های آن ها در بازار جهانی و بازارهای داخلی بسیار حائز اهمیت بوده و طالب زیادی دارد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 32854

به "دست بافته های ایرانی در بازار جهانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دست بافته های ایرانی در بازار جهانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید