دو درگذشت غیرکرونایی بین اخبار کرونایی حوزه فرهنگ

به گزارش مجله سلو بلاگ، خبرنگاران - گروه فرهنگ: گزارش یک هفته با کتابِ اولین هفته کاری سال 99، 2 خبر بیشتر از آخرین نسخه این گزارش در سال 98 دارد. گزارش پیشین، 10 خبر داشت که 7 عنوانشان مربوط به اخبار کرونایی بود. گزارش این هفته هم 12 خبر دارد که از این تعداد، 8 خبر مربوط به رویدادهای کرونا و تأثیرات آن هستند.

دو درگذشت غیرکرونایی بین اخبار کرونایی حوزه فرهنگ

این هفته متأسفانه 2 خبر درگذشت، اصحاب فرهنگ را در ایران و دنیا عزادار کرد و 2 چهره فرهنگی در ایران و ایتالیا از دنیا رفتند. به جز اخبار کرونایی که در متن گزارش، مرورشان می کنیم، درگذشت رضا بابایی، تسهیل دسترسی به اسناد آرشیو ملی، آغاز مسابقه کتابخوانی مطلع عشق و درگذشت تومی دپائولا هم از دیگر خبرهایی هستند که در گزارش هفتگی اولین هفته کاری بهار 99 جا گرفته اند.

نکته مهم این است که دو چهره درگذشته در این هفته، به خاطر بیماری کرونا فوت نکرده اند بلکه یکی به دلیل سرطان و دیگری به دلیل جراحات ناشی از زمین خوردن، درگذشته اند.

در ادامه مشروح اولین گزارش یک هفته با کتاب سال 99 را می خوانیم:

درگذشت رضا بابایی

رضا بابایی نویسنده، پژوهشگر و استاد حوزه و دانشگاه، سحرگاه دوشنبه 18 فروردین در قم درگذشت. او از سال گذشته مبتلا به سرطان شده بود.

ادامه فعالیت های کتابخانه ها در فضای مجازی

علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه ها آخر هفته گذشته گفتگویی با رادیو فرهنگ داشت که در آن گفت: باوجود تعطیلی کتابخانه ها به خاطر شیوع ویروس کرونا، فعالیت های کتابخوانی و کتابخانه ها تعطیل نشده و درحال حاضر برنامه هایمان را از طریق فضای مجازی دنبال می کنیم. خبر این سخنان مختارپور هم ازجمله اخباری بود که روز شنبه این هفته منتشر شد.

در توضیحات مختارپور در این خبر، ذکر شده بود: با وجود تعطیلی کتابخانه های عمومی که بر اساس تصمیم ستاد ملی مبارزه با کرونا تا 22 فروردین نیز ادامه پیدا کرده است، اما فعالیت های کتابخوانی و کتابخانه ها تعطیل نشده است.

تمدید مهلت جشنواره شعر و داستان انقلاب

دبیرخانه دوازدهمین جشنواره شعر و داستان انقلاب آخرین مهلت ارسال اثر به این رویداد ادبی را تا انتها اردیبهشت ماه امسال تمدید کرد.

تمدید پویشِ با کتاب در خانه

پویش با کتاب در خانه که نوروز امسال، براساس طرحی از دفتر مطالعات و برنامه ریزی فرهنگی و کتاب خوانی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با همکاری خانه کتاب، شبکه شهرها و روستاهای دوستدار کتاب و ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی استان ها آغاز شده است، تا 31 فروردین 99 تمدید شد.

تمدید مهلت جایزه ادبی ارغوان

به دلیل موقعیت پیش آمده و خانه نشینی های دوران کرونا، شورای سیاستگذاری سومین دوره جایزه ادبی ارغوان هم مهلت ارسال آثار را به این رویداد تا 15 اردیبهشت 99 تمدید کرد.

تسهیل دسترسی به اسناد آرشیو ملی

حامد ایرانشاهی مدیر کل خدمات آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، این هفته با اشاره به اینکه در سال 98 زمان ارائه خدمات آرشیوی از 60 روز در سال 96 به 10 تا 7 روز در انتها سال 98 کاهش یافت، گفت: انشاالله در سال 99 پژوهشگران می توانند در مدت یک روز، اسناد مورد نیاز خود را پیدا کنند.

لغو برگزاری جشنواره شعر و داستان جوان سوره

هفدهمین جشنواره سراسری شعر و داستان جوان سوره هم با اعلام دبیرخانه این رویداد، به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا، تا اطلاع ثانوی برگزار نمی شود.

آغاز مسابقه کتابخوانی مطلع عشق

طبق خبری که این هفته منتشر شد، پایگاه اطلاع رسانی دفتر حفظ و نشر آثار رهبر معظم انقلاب اسلامی با همکاری انتشارات انقلاب اسلامی اقدام به برگزاری مسابقه کتابخوانی با موضوع کتاب مطلع عشق کرد. این پایگاه فرصت مطالعه کتاب مذکور را از 15 فروردین تا 18 اردیبهشت فراهم کرده و در تاریخ 19 اردیبهشت به صورت آنلاین مسابقه کتابخوانی را برگزار می کند.

تعویق در معرفی برندگان پولیتزر 2020

هیات برگزاری جایزه پولیتزر این هفته گفت مراسم معرفی برندگان امسالش را به تعویق می اندازد. علت این امر چنین عنوان شد که تعدادی از خبرنگاران عضو هیأت برگزاری مشغول پوشش اخبار مربوط به شیوع دنیای کروناویروس هستند.

به این ترتیب، مراسم معرفی برندگان بخش خبرنگاری و هنرهای پولیتزر از روز بیستم آوریل (یکم اردیبهشت) به چهارم می (15 اردیبهشت) منتقل شد.

ابتلای خالق هری پاتر به ویروس کرونا

جی. کی. رولینگ نویسنده رمان های هری پاتر روز دوشنبه این هفته در صفحه توئیتر خود خبر از ابتلاء به ویروس کرونا داد و نوشت گرچه رسماً آزمایش ابتلاء به ویروس کرونا را انجام نداده اما در دو هفته گذشته، همه علائم این بیماری از جمله مسائل تنفسی را داشته است. او همچنین نوشت کاملاً بهبود یافته و رهکردهایی هم برای افرادی که ممکن است مبتلا باشند ارائه کرد.

راهکار مارگارت آتوود برای فروش کتاب در قرنطینه کرونا

خبر بین المللی دیگری که این هفته درباره کرونا و ادبیات دنیا منتشر شد، این بود که مارگارت آتوود نویسنده کانادایی با راه اندازی یک برنامه آنلاین برای نویسندگان کانادایی این امکان را فراهم کرد تا از خانه خود به معرفی کتابشان که قرار بود بهار یا تابستان امسال منتشر شود، بپردازند.

درگذشت نویسنده کودک و نوجوان ایتالیا

یکی از خبرهای روز یکشنبه این هفته، درباره درگذشت یک نویسنده کودک و نوجوان در ایتالیا بود. به این ترتیب، تومی دپائولا نویسنده و تصویرگر پرکار آثار کودک که با داستان های استرگا نونا ساحره ای مهربان و پیر شناخته می شود، در 85 سالگی درگذشت. وی در بیش از نیم قرن انتشار کتاب خالق بیش از 270 اثر بود. تقریباً 25 میلیون نسخه از کتاب های او در سراسر دنیا به فروش رفته و کتاب هایش به بیش از 20 زبان ترجمه شده اند.

درگذشت این نویسنده به دلیل زمین خوردگی و جراحت های ناشی از آن بود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15181

به "دو درگذشت غیرکرونایی بین اخبار کرونایی حوزه فرهنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دو درگذشت غیرکرونایی بین اخبار کرونایی حوزه فرهنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید