ریه های زاگرس در آستانه نابودی

به گزارش مجله سلو بلاگ، قاچاق چوب یکی از مهم ترین دغدغه های شهرستان بویراحمد است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده است.

ریه های زاگرس در آستانه نابودی

به گزارش خبرنگاران به نقل از باشگاه خبرنگاران، 20 درصد از جنگل های زاگرس در بین استان های زاگرس نشین را با مساحت 873 هزار و 600 هکتار به خود اختصاص داده است و گونه غالب جنگل ها در کهگیلویه و بویراحمد بلوط ایرانی با نام علمی Quercus brantii نام دارد.

بی شک یکی از مهم ترین داشته هایی که کهگیلویه و بویراحمد را از سایر استان ها متمایز می نماید جنگل های زیبا و پرپشت بلوط است که این روزها به دلایل مختلف حال و روز خوشی ندارند و هر روز با یک معظل جدید رو به رو هستند.

درختان بلوط معمولاً در ارتفاع 650 تا دو هزار و 400 متر از سطح دریا بر پهنه زاگرس رخ نموده اند و زاگرس جنوبی رویشگاه خاص گونه بلوط ایرانی بوده است.

چوب بلوط با چگالی در حدود 0.75 گرم بر سانتی متر مکعب، از سختی و استحکام بالایی برخوردار است. همچنین به دلیل داشتن مقادیر تانن بالا در برابر حشرات و حملات قارچ ها نیز بسیار مقاوم است. چوب این درخت از مرغوب ترین چوب هاست و زغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل قطع بی رویهٔ این درختان است و بقای این جنگل ها را تهدید می نماید.

تکثیر طبیعی این درخت به وسیله کاشته شدن میوه آن صورت می گیرد، به همین دلیل سالیان درازی طول می کشد تا یک دانه بلوط به درختی تنومند تبدیل گردد.

نگاهی به بعضی از قوانین قاچاق چوب

در قانون جنگل ها و مراتع کشور مصوب 8 شهریور 1338، قانون گذار سوء استفاده و بهره برداری غیرمجاز از جنگل ها و مراتع را مشمول مقررات مربوط به قاچاق قرار داده است. همچنین قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها و مراتع کشور مصوب 25 مردادماه 1346، حمل چوب، هیزم و ذغال حاصله از درختان جنگلی در همه نقاط کشور به استثنای داخل شهرها بدون تحصیل پروانه حمل از سازمان جنگل بانی ممنوع است.

طبق قانون چنانچه مرتکب، فاقد پروانه بهره برداری باشد، طبق قانون افراد متخلف تحت تعقیب قانونی قرار گرفته و مجازات خواهند شد.

قانون نحوه اعمال تعزیرات حکومتی راجع به قاچاق کالا و ارز مصوب 12 اردیبهشت ماه 1374 مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز، مرتکبین جرایم قطع اشجار جنگلی و قاچاق چوب، هیزم و ذغال مستحصله نمی گردد و با مرتکبین این گونه جرایم طبق قانون سابق رفتار خواهد شد.

پدیده ای نامبارک که به جان جنگل های بلوط افتاده

همه روزه در لابه لای موضوعات شاهد اخباری از حوزه قاچاق هستیم که این پدیده نامبارک وقتی در حوزه چوب رخ نمایی می نماید به معضل شومی تبدبل می گردد که سرمایه های ملی کشور را نشانه گرفته است، سرمایه هایی که تنها متعلق به نسل امروز نیست.

قاچاق چوب یکی از مهم ترین مسائل کهگیلویه و بویراحمد است که این روزها به یک نگرانی عمده برای مردم تبدیل شده، تا جایی که اگر همین فرایند ادامه یابد، احتمالا باید شاهد تراژدی غم انگیز خداحافظی با جنگل ها باشیم.

شهرستان بویراحمد به دلیل آب و هوای مناسب و طبیعت بکر و دیدنی با آبشارهای خروشان یکی از مهمترین نقاط گردشگری جنوب کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد محسوب می گردد، که سالانه مقصد خیل عظیمی از گردشگران داخلی و خارجی است.

شاید بزرگترین دلیل جذب گردشگر به این شهرستان داشتن جنگل های پرپشت بلوط باشد، اما اگر سودجویان قاچاق چوب بلوط به فرایند کنونی قطع درختان ادامه دهند، بویراحمد به زودی به زمین هایی خالی از بلوط های چند صد ساله تبدیل خواهد شد.

با دریافت گزارش هایی از قطع بیش از 300 اصله درخت بلوط در منطقه مهریان، راهی دنای شرقی شدیم تا اقدام منفعت طلبان از جنگل های زاگرس را از نزدیک ببینیم.

چیزی که در مهریان مشاهده کردیم قطع درختان بلوط در سطح وسیعی بود که به گفته بعضی از ساکنان منطقه قاچاقچیان شبانه اقدام به قطع این درختان نموده اند.

همجواری استان کهگیلویه وبویراحمد با پهنه وسیعی از جنگل های بلوط با استان هایی همچون فارس، خوزستان و بوشهر باعث شده تا سود جویان از این جنگل ها اقدام به قاچاق هیزم بلوط به این استان ها نمایند، اقدامی که روز به روز شاهد افزایش آن هستیم.

کمبود شدید نیرو برای حفاظت از جنگل های بلوط بویراحمد

28 هزار هکتار از جنگل های شهرستان بویراحمد در دنای شرقی جز مناطق حفاظت شده هستند که تنها 2 اکیپ حفاظتی وظیفه صیانت از این سطح وسیع از جنگل را بر عهده دارند.

بادام فیروز رئیس محیط زیست شهرستان بویراحمد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از یاسوج، گفت: قطع بیش از 300 اصله درخت در منطقه حفاظت شده دنای شرقی در طی چند روز با کمبود نیروی حفاظتی دور از انتظار نیست و روز به روز این اقدام غیرقانونی افزایش پیدا می نماید.

او اضافه نمود: ماموران یگان حفاظت محیط زیست در صورت مشاهده قاچاقچیان چوب در مناطق تحت مدیریت، بطور مستقیم وارد عمل می شوند و اگر خارج از این مناطق باشد با هماهنگی و همکاری ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی با خاطیان برخورد نموده و از تخریب جنگل ها جلوگیری می نمایند.

تاراج منابع طبیعی به عنوان سرمایه ملی، آلودگی هوا، وقوع سیل، رانش زمین، از بین رفتن گیاهان بومی و گونه های ارزشمند و همچنین آسیب رساندن به محیط زیست، تنها بخشی از مضرات قاچاق چوب است که باید با فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به عموم مردم و جدی تر شدن متولیان این بخش، از گسترش آن جلوگیری کرد.

نباید به بهانه کسب درآمد درختان را قطع کرد

یک فعال محیط زیست در عرصه چوب به خبرنگار ما گفت: چوب کاربردها و استفاده های بسیاری برای انسان دارد و به عنوان یک ماده ارزشمند و راهبردی از قدیم الایام مورد توجه بوده است، اما این دلیل نمی گردد که درختان جنگلی را به بهانه فروش و کسب درآمد، قطع و قاچاق کرد.

کوروش رستمی فعال محیط زیست در حوزه جنگل و چوب، پدیده قاچاق چوب را به عنوان یک تجارت تلخ، ناخوشایند و منفعت طلبانه بیان کرد و اضافه نمود: درست است که صنعت چوب رو به گسترش است، اما وجود جنگل ها برای بشر امری بسیار حیاتی است و نباید اجازه داد قاچاقچیان به جان درختان جنگلی افتاده و به وسیله فروش آن ها سودجویی و کسب درآمد نمایند. بهتر است خریداران هم از فروشندگان مجاز چوب مورد احتیاج خود را تهیه نمایند.

رحیمیان رئیس منابع طبیعی شهرستان بویراحمد نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های خبرنگاران از یاسوج، قطع 300 اصله درخت چند صد ساله بلوط در منطقه مهریان را تایید کرد و گفت: این منطقه تحت حفاظت اداره کل محیط زیست استان کهگیلویه وبویراحمد است و آنالیز و پیگیری های لازم به وسیله این اداره در حال اجرا است تا پس از شناسایی، برخورد قانونی با متخلفان انجام گیرد.

او اضافه نمود: ما روزانه شاهد قاچاق سرمایه عظیم استان که همان چوب بلوط است توسط قاچاقچیان هستیم.

رحیمیان توضیح داد: تنها روز گذشته با توقیف 7 دستگاه خودرو 6 تن هیزم قاچاق کشف و ضبط شد، که بعد از سیر مراحل قانونی متخلفات تحویل مراجع قضایی می شوند.

به طور حتم، تنها تصویب کردن قانون های بازدارنده نمی تواند از قاچاق غیرقانونی چوب جنگل های بلوط جلوگیری کند.

تامین نیروهای مورد احتیاج برای حفاظت از این جنگل ها، اشتغال زایی و روش های جایگزین برای درآمد زایی و برخورد صریح و جریمه های سنگین می تواند در جلوگیری از تخریب این سرمایه عظیم موثر باشد.

مسئولان محیط زیست، مدیران منابع طبیعی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی در کمیسیون های تخصصی باید فکری برای جنگل های زاگرس به عنوان دومین اکوسیستم جنگلی طبیعی کشور که نقش بسیار ارزنده ای در تأمین منابع آب و تعادل اقلیمی کشور ارائه دهند، چرا که اگر برای حفاظت و صیانت جنگل های زاگرس کاری موثر انجام ندهیم؛ به زودی باید نابودی این سرمایه خدادادی را به نظاره بنشینیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 11739

به "ریه های زاگرس در آستانه نابودی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریه های زاگرس در آستانه نابودی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید