سالروز اصحاب اندیشه و تبیین رسالت انقلابی رادیو

به گزارش مجله سلو بلاگ، هفدهم مرداد، همزمان با سالروز شهادت محمود صارمی در مزارشریف افغانستان، روز خبرنگار نامگذاری شده است.

سالروز اصحاب اندیشه و تبیین رسالت انقلابی رادیو

ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر عرصه اطلاع رسانی و خبر به ویژه خبرنگار شهید محمود صارمی و تمامی شهدا و فرهیختگان عرصه فرهنگ و آگاهی بخشی، فرارسیدن هفدهم مرداد روز پاسداشت کوششگران عرصه روشنگری و آگاهی بخشی را به جامعه خبری کشور به نام طلایه داران آگاهی، به ویژه در این روزهای سخت کرونایی، تبریک عرض می کنم.

روز خبرنگار فرصتی است گرانبها برای پاسداشت مقام فرهیختگانی که در راه روشنگری و آگاهی بخشی به آحاد جامعه جان خود را تقدیم کردند.

گزارشگران و خبرنگاران، پیام رسانان تحولات اند و در دهه های اخیر، ملت بزرگ ایران هم از این مجموعه پرکوشش، اخبار تلخ و شیرین بسکمک را شنیده است.

از شهدای سرافراز رادیو و تلویزیون در دوران دفاع مقدس تا آخرین گلبانگ محمود صارمی، از سینه ستبر شهید محمود خزایی و سایر جان برکفان خبرنگار رسانه ملی تا همکاران عرصه جراید، مجلات و خبرگزاری ها، همه و همه پیام آوران بیداری و هوشکمک جامعه اند.

خبرنگاران از 30 تیر و 28 مرداد 1332 تا کشتار 17 شهریور 1356، از گلبانگ پیروزی انقلاب اسلامی و آزادی خرمشهر گرفته تا خاطرات تلخ بامداد 14 خرداد 1368، تا ده ها گزارش صحنه های سیل، زلزله و حوادث دیگر، آژیر پیام رسان جامعه، خصوصا در عرصه رادیو بوده و هستند.

در این بین، نقش تاثیرگذار رادیو را نمی توان در قاب تاریخ 80 ساله تحولات این عرصه نادیده گرفت و زحمات بی دریغ ققنوس های گزارشگر و خبرنگار کشور، که موجد آگاهی و اطلاع رسانی در جغرافیای بزرگ ایران اسلامی اند هم، فراموش ناشدنی است.

رادیو اولین نقطه عزیمت حضور و ظهور خبرنگاری حرفه ای در ایران است و در این میان هم شهدای خبرنگار این رسانه، بر اریکه رسانه ملی جمهوری اسلامی ایران می درخشند.

اینک هم این رسانه با ایفای نقش پرسشگری خود، مطالبه گر بخش گسترده ای از مطالبات ملت ایران بوده و در این بستر هم، ضمن توجه به این خواست ها و نیازها، امیدافزایی و نشاط بخشی به جامعه را مدنظر قرار می دهد.

در این فرآیند خبرنگاران، سفیران این تعامل دوسویه اند؛ همانانی که به وقت سوختن فریاد می زنند، به وقت ساختن هم نوید و امید را به جامعه تزریق می نمایند که بی تردید، نقش و جایگاه خبرنگاران در به تصویر کشیدن پیشرفت های کشور سرمنشأ اتفاقات بزرگ و تحول آفرین بوده است.

رادیو و مجموعه گزارشگران و خبرنگاران آن، رسالت های بزرگی بردوش دارند. از یک طرف باید با رویکردی ایجابی، روشنگرانه و اطلاع رسانی به لحظه، به نام کنشگری فعال در جهت گفتمان سازی انقلاب اسلامی عمل نمایند و توفیقات کشور را در عرصه های مختلف اطلاع رسانی نمایند و از طرف دیگر باید به خنثی سازی عملیات روانی و رسانه ای دشمن اهتمام بورزند.

نکته ای که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانات اخیر خود در مرنام تنفیذ ریاست جمهوری به آن اشاره فرمودند.

مطالبه مقابله با فرآیندهای فسادزا از جمله رویکرد رسانه رادیو بوده تا درنهایت منجر به بهسازی حکمرانی و تعمیق آرمان های انقلاب اسلامی شود.

رادیو نقطه عزیمت مردمی سازی رسانه است و با بهره گیری از ظرفیت شهروند- خبرنگاران، اخبار، تحلیل و برنامه سازی را عمومی می کند. از این طریق است که با روشنگری اجتماعی، شفافیت سازی و امیدواری به آینده، فضای امید را در جامعه توسعه می دهد و همزمان مقابله با سیاه نمایی جبهه عناد را خنثی می کند.

مصادف شدن روز خبرنگار با روزهای استقرار دولت سیزدهم، که خود منادی شفافیت، مقابله با فساد و مردمی کردن دولت است، نویدبخش خواهد بود.

در این عرصه متاثر از بستر مطالبات اجتماعی و اقتضائات حکمرانی انقلابی، رسالتی مهم بردوش خبرنگاران و رسانه رادیو گذاشته می شود.

باید ضمن یادآوری مطالبات مردمی، کمک کار و همراه دولت در پیشبرد وعده ها و مقابله با عداوت ها و برنامه های دشمن بود.

رادیو و خبرنگاران موظفند تا ضمن اهتمام برای رسانه ای کردن چالش های اجتماعی و مسائل موجود و کوشش برای رفع آنها، افق آینده کشور را امیدوارانه و روبه بهبود و ترمیم ترسیم کرده و در بستر ساختن و توسعه کشور فعالانه و کنشگر، همراه و همیار مردم و دولت باشند.

خبرنگاران به همان نسبت که موجب شفافیت، مقابله با فساد و نقد رفتار حاکمیت اند، زمینه ساز افزایش اعتماد میان مردم و دولت هم هستند.

رادیو و جامعه خبری آن در صف مقدم آگاه سازی و مقابله با ابهام، می تواند نقش پررنگی در پیشبرد امور از شرایط فعلی به مطلوب برجای بگذارد و راستی آزمایی برنامه ها و وعده ها را به سنجه آزمایش بسپارد.

خبرنگاران و رسانه، خصوصا رادیو، همواره در بستر و خط مقدم فشارها و ابتلائات قرار دارند؛ اما اینک و در شرایط امروز جامعه ایرانی، که جنگ احزاب استکبار از بیرون و نفوذی ها از داخل مقراض دولبه ای از فشار روانی را بر جامعه تحمیل و بحران سازی می نمایند، به یقین خبرنگاران انقلابی اجری کمتر از مجاهدان فکه و دهلاویه و خونین شهر نخواهند داشت.

در این حال، رسانه گرم رادیو از خانه، محل کار، مسافرت و استراحت، موج و فرکانس آن همواره، همراه ملت ایران بوده و هست.

رسانه ای فراگیر که گرانیگاه مهمی در تعاطی جامعه خبری و خبرنگاران کشور است تا از مجرای پویش و کوشش آنها، ضمن مقابله سلبی با ناملایمات، از طریق شفافیت، امید و نشاط را همواره در جامعه زنده و پویا نگه دارد. ضمن تبریک مجدد روز خبرنگار به همکاران رادیویی مان، امیدواریم ابعاد چهارگانه رسانه؛ خصوصا رادیو، خبرنگار متعهد، مردم و دولت انقلابی در بستر اطلاع رسانی، پرسشگری، شفافیت و اقدام جهادی و فعالانه، جهت ساختن آینده درخور شأن ملت ایران را رقم بزنند.

علی بخشی زاده - معاون صدای رسانه ملی / روزنامه خبرنگاران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 34901

به "سالروز اصحاب اندیشه و تبیین رسالت انقلابی رادیو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سالروز اصحاب اندیشه و تبیین رسالت انقلابی رادیو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید