سقوط ارزش ارزهای ملی آسیای مرکزی هم زمان با کاهش ارزش روبل

به گزارش مجله سلو بلاگ، در حالی که ارزش روبل رو به کاهش است، ارزهای ملی آسیای مرکزی از جمله صوم ازبکستان، سامانی تاجیکستان و تنگه قزاقستان کاهش محسوسی را در ارزش خود تجربه کردند.

سقوط ارزش ارزهای ملی آسیای مرکزی هم زمان با کاهش ارزش روبل

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از اوراسیانت، در پی کاهش ارزش روبل روسیه طی یک ماه گذشته، ارزهای ملی کشورهای آسیای مرکزی نیز در حال کاهش ارزش هستند. در یک شیفت اساسی در سیاستگزاری ها، مقامات ازبکستان گفته اند که آن ها اجازه خواهند داد که صوم، پول ملی این کشور به صورت شناور معین ارزش گردد، که متضمن یک فاز جدید از بی ثباتی اقتصادی خواهد بود.

در تاریخ 20 آگوست، بانک مرکزی ازبکستان نرخ رسمی تبدیل دلار به صوم را 9.450 به ازای یک دلار گفت. این امر نشانگر یک تنزل قیمت محسوس است. چرا که در تاریخ 16 آگوست، کمتر از یک هفته پیش از آن، یک دلار معادل 9.000 صوم معامله می شد.

در اقدامی دیگر، بانک مرکزی گفت که به بانک های تجاری و دفاتر مبادله ای اجازه خواهد داد تا ارزهای خارجی را روی پیشخوان به فروش رسانده، که تا کنون مقدور نشده است. مردم نیز معمولا مجبور به گرایش به سمت بازار سیاه برای به دست آوردن دلار هستند. دلار در هفته جاری 9.600 صوم در بازار ازبکستان به فروش رسید. اکنون نیز برای در ازبکستان خرید ارزهای خارجی هر کسی نیازمند ارائه مدارک شناسایی است.

در کشور همسایه ازبکستان، تاجیکستان که اقتصاد آن به میزان زیادی وابسته به وجوه ارسالی توسط کارگران مهاجر در روسیه است، در تاریخ 20 آگوست قیمت هر دلار معادل 9.70 سامانی معامله شد که در مقایسه با روز قبل که 9.43 سامانی بود، رشد قابل توجهی یافت.

نرخ رسمی ارز توسط بانک مرکزی معین می گردد و بسیار باثبات تر از نرخ های بازار سیاه است. مقامات اکنون مجبور به تسلیم شدن در مقابل واقعیتی که در خیابان ها در حال روی داد است، شدند.

مقامات این کشور می گویند که آخرین تنظیمات ارزی با هدف بستن شکاف میان نرخ های رسمی و بازار صورت گرفت. بانک مرکزی می گوید، این امر مردم بیشتری را وادار کرد تا ارزهای خود را در پیشخوان های دولتی تبدیل نمایند. مبادله ارز بسیار سختگیرانه صورت می گیرد و احتکار حداقل بر روی کاغذ مجازات سنگینی دارد، اگرچه در کل کشور به امری عادی بدل شده است. در واکنش به کنترل بی ثباتی های بیشتر، پیشخوان های مبادله ای دولتی از 20 آگوست آغاز به خریدن ارزهای خارجی، بدون فروش کردند. در همین حال در بازار سیاه دلار حدود 9.9 سامانی معامله شد.

همانند آنچه همیشه عامل فشار روی واحد پول این کشور، سامانی است، بانک مرکزی می گوید این امر به دلیل موازنه منفی تجارت خارجی، کاهش ارزش ارزهای مبادله شده و فقدان ارز خارجی در گردش انجام شده است.

آژانس آمار تاجیکستان اما می گوید که صادرات کشور در نیمه نخست سال 2019 به رقم 570.6 میلیون دلار رسیده که در مقایسه با واردات 1.57 میلیارد دلاری قرار گرفته است.

قرقیزستان و قزاقستان که بازار سیاه نسبتا کمتری دارند، موج افزایشی بیشتری را در مقابل دلار متحمل شده اند.

تنگه، واحد پولی قزاقستان در مقایسه با دلار در واحد 366 معامله شد که پایین ترین میزان این پول است. این چالش در ارز ملی در اوایل ماه جاری قانونگذاران اقتصادی در نورسلطان را وادار کرد تا محدودیت هایی در ساعات کاری دفاتر مبادله ارز اعمال گردد تا کاهش ارزش تنگه تا حدودی تحت کنترل قرار بگیرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 8204

به "سقوط ارزش ارزهای ملی آسیای مرکزی هم زمان با کاهش ارزش روبل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سقوط ارزش ارزهای ملی آسیای مرکزی هم زمان با کاهش ارزش روبل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید