سلامت روان چگونه بر سلامت جسم اثر می گذارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، ارتباط تنگاتنگی میان سلامت جسم و روان شما وجود دارد. تغییر جزئی در سلامت یکی از آنها به طور حتم بر سلامت دیگری تأثیر می گذارد. این مقاله ارتباط بین سلامت روانی، اثرات آن بر سلامت جسمی فرد، و اهمیت حفظ تعادل

سلامت روان چگونه بر سلامت جسم اثر می گذارد

ارتباط تنگاتنگی میان سلامت جسم و روان شما وجود دارد. تغییر جزئی در سلامت یکی از آنها به طور حتم بر سلامت دیگری تأثیر می گذارد. این مقاله ارتباط بین سلامت روانی، اثرات آن بر سلامت جسمی فرد، و اهمیت حفظ تعادل میان این دو را به تفصیل مورد بحث قرار می دهد.

آیا نسبت به دانستنی هایی درباره سلامت روان زنان آگاهی دارید؟

بعقیده انجمن روانشناسی آمریکا، چنانچه از نظر روحی بیمار باشید، سلامت جسمی شما هم علائمی از پریشانی را نشان خواهد داد. به همین نحو، چنانچه به لحاظ جسمانی احساس ضعف و سستی کنید، سلامت روانی شما هم تحت تأثیر قرار خواهد گرفت. بنابراین، ارتباطی قوی بین فکر و بدنتان وجود دارد که بر سلامت کلی شما تأثیر می گذارد.

اثر استرس بر سلامت جسمی

بسکمک از افراد هنوز هم به نادیده گرفتن این حقیقت واضح و روشن تمایل دارند که سلامت جسمی بدن ما با سلامت روان ما به هم پیوسته اند، و نمی توان این دو را از هم جدا کرد. نقصان در سلامت یکی از آنها باعث اختلال در سلامت دیگری می شود. هر زمان که استرس دارید، ناراحتید، و یا به لحاظ عاطفی احساس حزن و اندوه می کنید، از ناراحتی های جسمانی رنج می برید که باعث بی حالی و ناخوشی شما می شوند. صدها نوع تحقیق وجود دارند که این ارتباط قوی را نشان داده اند. محققان دانشگاه بنگور در ولز همین نظریه را دارند. شرکت نمایندگانی که پیش از انجام یک تست ورزشی سنگین، به لحاظ فکری خسته و فرسوده بودند، در مقایسه با کسانی که پیش از انجام همان تمرین جسمانی، راحت و آرام بودند، به سرعت خسته شدند. بنابراین، استراحت قبل از یک روز مهم فعالیت بدنی، قطعاً به شما کمک خواهد کرد که در طول روز به مدت طولانی تری دوام بیاورید.

اثرات سلامت ضعیف روانی بر سلامت جسمانی شما

بعقیده آکادمی آمریکایی پزشکان خانواده، سلامت ضعیف روانی، ایمنی بدن را کاهش می دهد، و آن را در مقابل بیماری های جسمانی آسیب پذیر می سازد.

تغییرات در شیوه زندگی باعث افزایش استرس شده و دیگر مسائل روحی و روانی به تندرستی و سلامت کلی جامعه ضرر زیادی وارد ساخته است. استرس با بسکمک از بیماری ها و ناراحتی های جسمانی پیوند خورده است. احساسات منفی و همچنین سلامت ضعیف روانی، ناراحتی های جسمانی را که بدن تحمل کرده را تشدید می نمایند.

استرس، اضطراب، و افسردگی می توانند به اختلالات بیشماری در سلامت جسمی شما، مانند اختلالات خواب، مسائل هضم، پشت درد ، سردرد، خستگی، و غیره منجر شوند. هورمونهای استرس در بدن منتشر می شوند، که ممکن است فشار خون را بالا برده و موجب خشم، پرخاشگری، ترس، و یا هر احساس منفی دیگری شوند. اگر این حالت برای مدتی طولانی ادامه یابد، مداومت سطح بالای هورمونهای استرس در بدن باعث تغییرات شیمیایی مغز می شوند. این حالت می تواند منجر به بیماری های قلبی، سکته مغزی، مسائل خواب، سردرد، و دیگر بیماری های مزمن شود.

چاقی که در بچه ها و بزرگسالان به طور یکسان شایع است، باعث می شود افراد سست و تنبل شده و نسبت به بیماری های مختلف و عفونت آسیب پذیرتر گردند. از طرف دیگر، اگر تناسب اندام نداشته باشید، خلق و خوی شما عوض می شود، که باعث می شود شما تحریک پذیر و بد خو شده و تندرستی و سلامت شما را تحت تأثیر قرار می دهد.

احساسات شدید، انتها دادن به یک رابطه، از دست دادن یک دوست، و غیره، باعث می شود احساس بی حالی و بی حوصلگی کنید. این شرایط استرس زا شما را افسرده می کند. اگر احساساتتان را سرکوب کنید، آنها بصورت پرخاشگری، خشم، طرد، و غیره ظاهر می شوند. فردی که مبتلا به یک بیماری روحی روانی است، احتمال بیشتری می رود که در فعالیتهای پرمخاطره و خطرناک، مانند سوء مصرف مواد، خشونت، نابود کردن خود، یا خودکشی شرکت جوید و زیاده روی کند.

بعقیده دانشکده پزشکی هاروارد، درد، افسردگی می آورد، و افسردگی درد را به وجود می آورد و باعث تشدید آن می شود. افرادی که دردهای مزمن دارند، سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به یک بیماری روانی هستند و کسانی که مدتی است دچار افسردگی شده اند، سه برابر بیشتردر خطر ابتلا به درد طولانی مدت مداوم هستند.

تحقیقات همچنین نشان داده است که یک بیماری روانی، اختلالات جسمی را تشدید می کند و بالعکس. این یک دور باطل است، که می تواند با نگرش درست و درمان لازم برای غلبه بر هر دو این موانع، شکسته شود. درمان تنها یکی از این دو، سودمند نخواهد بود.

از این رو، بسیار مهم است که مراقبت احساسات خود باشید، و میان سلامت جسمی و روانی خود تعادل برقرار کنید.

حفظ تعادل میان سلامت روانی و جسمانی

مراقبت از خود در وهله اول بسیار حیاتی است. بدن ما سیگنال هایی را می فرستد تا نشان دهد که همه چیز به خوبی پیش نمی رود. نگاهی به این علائم بیاندازید. آنها را نادیده نگیرید به این دلیل که اینها راههای ارتباطی شما با بدنتان هستند.

تخلیه احساسات و لذت بردن از یک فعالیت به جهت آرامش و تمدد اعصاب، بسیار ضروری است. ورزش و یوگا راه هایی هستند که از طریق آنها می توانید استرس را از خود دور نگه دارید. ورزش باعث کاهش استرس، افزایش گردش خون، و بهبود ایمنی بدن می شود.

تحقیقاتی در مورد افراد مسنی که از سلامت جسمی بهتری برخوردار بوده اند، اجرا شده و آنها را با کسانی که سلامت جسمی کمتری داشتند، مقایسه کردند. به گفته آرت کرامر (Art Kramer) پروفسور روانشناس (که این تحقیق را هدایت می کرد): افراد هر چه تندرست تر باشند، دارای هیپوکامپ (hippocampus) (اصلی ترین قسمت مغز در فرایند حافظه بلند مدت) بزرگتری هستند و افرادی که بافت بیشتر در هیپوکامپ داشته باشند، حافظه بهتری خواهند داشت.

گریه کردن یک راه عالی برای مقابله با استرس، غم و اندوه، و دیگر احساسات منفی است. اشکهای ناشی از احساسات حاوی مقادیر بالاتری از هورمون استرس هستند، که از بدن دفع می شوند. به این دلیل است که گریه باعث می شود احساس بهتری داشته باشید.

انجام سرگرمی های مورد علاقه خود، مانند خواندن، مسافرت، کوه پیمایی، دوچرخه سواری، و غیره، که از انجام آنها کاملاً لذت می برید، استرس و تنش را از شما دور نگه می دارد. این کار کمک خواهد کرد تا تمدد اعصاب کرده و نیروی تازه ای بگیرید.

بنابراین، سلامت روان نقش مهمی در حفظ سلامت جسم شما ایفا می کند. نگرش مثبت داشته باشید. راه های مؤثری برای کنار آمدن با احساسات منفی بیاموزید و در خود بپرورانید، و شیوه زندگی سالمی را اتخاذ کنید که نه تنها سلامت کلی شما را بهبود بخشد، بلکه شما را بسیار سرحال و قبراق کند تا بر تمام موانع موجود در زندگی غلبه کنید.

مترجم: حمید وثیق زاده

منبع: راسخون

منبع مقاله : مشرق نیوز

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

منبع: راسخون
انتشار: 13 دی 1400 بروزرسانی: 13 دی 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 37036

به "سلامت روان چگونه بر سلامت جسم اثر می گذارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سلامت روان چگونه بر سلامت جسم اثر می گذارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید