سیر تا پیازِ فراوری واکسن های کرونا در جهان ، کدام موثرتر است؛ فایزر، مادرنا، اسپوتنیک یا آکسفورد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، فراوری واکسن کرونا به رقابتی جهانی تبدیل شده و در این میان چهار شرکت داروسازی عظیم نتایج امیدوارکننده ای داشته اند.

سیر تا پیازِ فراوری واکسن های کرونا در جهان ، کدام موثرتر است؛ فایزر، مادرنا، اسپوتنیک یا آکسفورد؟

به گزارش خبرنگار فناوری خبرنگاران؛ محدثه قاسمی- با شروع بیماری کرونا از ابتدای امسال میلادی، شرکت های مختلف دارویی در سراسر دنیا برای ساخت واکسن مقابله با این پاندمی کوشش کردند. این ویروس که تا به امروز بیش از 57 میلیون مبتلا و 1.3 میلیون قربانی به جا گذاشته، محققان را برای ساخت هرچه سریعتر واکسن به رقابت وا داشته است و در این مورد بیش از 150 واکسن ویروس کرونا در سراسر دنیا با امید اینکه یکی از آن ها به زودی وارد بازار شود، در دست فراوری است.

به طور معمول 10 تا 15 سال طول می کشد تا یک واکسن وارد بازار شود و رکورد کوتاه ترین زمان با 4 سال، به دهه شصت و ساخت واکسن اوریون بازمی شود. واکسن ها پیش از ورود به بازار نیازمند گذراندن فرآیند آزمایش بالینی سه فازی هستند که خود بسیار زمان بر است. حتی اگر واکسنی تایید شود، هنگام فراوری و پخش نیز با موانعی از جمله اینکه چه افرادی اولویت دریافت واکسن و با چه قیمتی دارند، روبرو هستند.

تا به امروز شرکت های دارویی فایزر، مادرنا، آسترازنکا و گامالیا نتایج امیدوارکننده ای در ساخت واکسن کرونا گزارش دادند.

واکسن فایزر، اثربخشی 95 درصدی نشان می دهد

شرکت فایزر که آزمایش های مشترکی با BioNTech آلمان داشته است، اعلام نمود که واکسن BNT162b2 بطور کلی 95 درصد و در افراد بالای 65 سال بیش از 94 درصد بدون هیچگونه نگرانی جدی ایمنی، موثر بوده است. تجزیه و تحلیل های اولیه نشان می دهد که این واکسن باید در دمای 70- درجه سانتی گراد نگهداری شده و در جعبه های مخصوص حمل شود. همچنین برای اثربخشی بیشتر باید در دو دوز و به فاصله 3 هفته به فرد تزریق شود.

غول داروسازی آمریکا که در ماه جولای فاز دوم وسوم آزمایش را همزمان روی 44000 داوطلب شروع کرد، اکنون بدون هیچ گزارش اساسی درباره پاسخ بادوام و نحوه عملکرد واکسن، تنها دو روز بعد از اعلام نتایج فاز سوم، بدنبال ثبت مجوز اضطراری از سازمان غذا و داروی آمریکاست.

این شرکت انتظار دارد که در امسال میلادی 50 میلیون دوز و در سال 2021 حدود 1.3 میلیارد دوز از این واکسن فراوری کند.

مادرنا از سازمان غذا و داروی آمریکا درخواست ثبت مجوز اضطراری دارد

شرکت مادرنا همانند فایزر، واکسن خود را بر پایه آران ای پیامرسان ساخته است. این شرکت اعلام نمود که تجزیه و تحلیل های موقت فاز سوم آزمایش بالینی نشان می دهد که واکسن mRNA-1273 تا 94.5 درصد در جلوگیری از کووید-19 حتی در موارد شدید، بدون عوارض جانبی جدی، موثر بوده است. این واکسن که باید در دو دوز به فاصله 4 هفته تزریق شود را می توان تا 30 روز در یخچال-های معمولی نگهداری کرد.

این شرکت که فاز سوم آزمایش های بالینی خود را با 30000 داوطلب در ماه جولای شروع کرد، میخواهد به زودی درخواست ثبت مجوز اضطراری خود را به سازمان غذا و داروی آمریکا ارائه دهد. این درحالیست که مادرنا نیز مانند رقیب خود اطلاعات کاملی از چگونگی عملکرد واکسن گزارش نداده است. این شرکت دارویی انتظار دارد از شروع سال 2021 حدود 500 میلیون دوز در سال فراوری کند، درحالیکه مدیر اجرایی آن ماه گذشته اعلام نموده بود دسترسی به این واکسن در نیمه اول سال 2021 بعید به نظر می رسد.

واکسن ویروسی آکسفورد و آسترازنکا با نتایج امیدوارکننده در راه است

دانشگاه آکسفورد با همکاری شرکت دارویی آسترازنکا اعلام نمود که نتایج فاز سوم آزمایش های بالینی ساخت واکسن کرونا اثربخشی 70.4 درصدی نشان داده است. این دانشگاه که فاز دوم را با عوارض جانبی کم و پاسخ ایمنی مناسب در تمامی سنین پشت سر گذاشته بود، بعد از فایزر و مادرنا نتایج خود را گزارش داد.

واکسن ChAdOx1 nCoV-19 که بر پایه آندوویروس ضعیف شده (,یروس سرماخوردگی) ساخته شده است، در دوز های مختلف، اثربخشی متفاوتی نشان می دهد. اگر این واکسن به ترتیب در یک دوز نصفه و یک دوز کامل تزریق شود تا 90 درصد و اگر در دو دوز کامل تزریق شود تا 62 درصد اثربخشی خواهد داشت.

این واکسن که نیازی به دما های بسیار پایین ندارد، ممکن است به علت ساختار ویروسی ضعیف تر از واکسن فایزر و مادرنا عمل کند. آزمایش های فاز سوم این دانشگاه همچنان با حضور 20000 داوطلب آمریکایی ادامه دارد.

واکسن روسیه ارزان تر از رقبای خود به بازار می آید

روسیه نخستین کشوری بود که علیرغم شواهد کافی و طی کردن مراحل سه گانه تایید واکسن، ادعا کرد که به واکسن کرونا دست پیدا نموده است. واکسن این کشور که توسط مرکز تحقیقاتی ملی گامالیا برای وزارت بهداشت روسیه با نام اسپوتینک وی ساخته شده است، در آگوست وارد فاز سوم آزمایش های بالینی شد.

این واکسن که بر پایه آندوویروس ضعیف شده، ساخته شده است فاز اول و دوم را با پاسخ ایمنی مناسب پشت سر گذاشت. اکنون این موسسه بعد از نتایج فایزر و مادرنا اعلام نمود که اسپوتینک وی اثربخشی 92 درصدی داشته و با دو تزریق به فاصله 21 روز، هیچگونه عوارض حانبی غیرمنتظره ای نشان نمی دهد. این داده ها که تنها بر پایه 20 مورد از 16000 داوطلب دریافت کننده واکسن بدست آمده، از نظر بسیاری از دانشمندان قانع کننده نبوده و ابهامات زیادی درباره نحوه عملکرد، اثربخشی و ایمنی آن وجود دارد.

کدام واکسن موثرتر است؟

تاریخچه فراوری واکسن در دنیا نشان می دهد که تزریق واکسن در افراد مختلف، پاسخ متفاوتی داشته و بر افراد سالخورده بدلیل ایمنی پائین، تاثیر کمتری دارد. اما این تنها برای واکسن کرونا نیست و بسیاری از واکسن ها در طول تاریخ با این مشکل روبرو شده اند.

از میان واکسن های فراوری شده برای مقابله با کووید-19 تنها 4 شرکت پیشرفت قابل توجهی نشان دادند. واکسن شرکت های آمریکایی فایزر و مادرنا به دلیل استفاده از آران ای پیامرسان (mRNA) در آزمایش های اجرا شده نتایج بهتری نشان می دهند. با اینکه شرایط نگهداری این واکسن ها دشوارتر است، اثربخشی قابل قبول 95 درصدی و 94.5 درصدی دارند.

بعد از آن واکسن های دانشگاه آکسفورد و گامالیا که بر پایه آندوویروس ضعیف شده شامپانزه ساخته شده اند، به ترتیب اثربخشی 70 درصدی و 92 درصدی دارند. با وجود شرایط نگهداری بهتر این دو واکسن، اثرگذاری آن ها بعلت ساختار ویروسی ضعیف تر است.

نکته قابل توجه در توزیع این واکسن ها، تجاری سازی و قیمت گذاری آن ها بعد از تایید نهایی است. درحالیکه فایزر قیمت 19.5 دلار و مادرنا قیمت 37-25 دلار را برای هر دوز از واکسن خود درنظر گرفته اند، روسیه ادعا کرد که اسپوتینک وی را با قیمتی بسیار کمتر از رقبای خود به بازار عرضه خواهد نمود.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25569

به "سیر تا پیازِ فراوری واکسن های کرونا در جهان ، کدام موثرتر است؛ فایزر، مادرنا، اسپوتنیک یا آکسفورد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیر تا پیازِ فراوری واکسن های کرونا در جهان ، کدام موثرتر است؛ فایزر، مادرنا، اسپوتنیک یا آکسفورد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید