شهید حسن باقری؛ نابغه جنگ

به گزارش مجله سلو بلاگ، دکتر امین عربی*؛ نگاهی به عمق تاریخ و زمان طلوع دولت ها و آغاز مرزبندی کشورها، نشان می دهد، همیشه نزاعی بی انتها در داخل و خارج قلمرو حکومت ها وجود داشته است. برخی از این درگیری ها برای تصاحب منابع طبیعی و بهره مندی بیشتر از فرصت ها، برخی نتیجه هوسرانی و خودشیفتگی حاکمان و برخی نیز جنگ بین باور ها و عقاید و در نگاهی عمیقتر مبازه بین حق و باطل بوده است.

شهید حسن باقری؛ نابغه جنگ

از دل این مبارزات، فرهنگ های متفاوتی بر کره زمین حاکم گشت. دولت ها و صاحبان قدرت ها، شروع گر جنگ بین ملت ها بوده اند و نتیجه هرچه بوده برای سال ها، تاثیرات مثبت و منفی عظیمی بر جامعه گذاشته است. جنگ های بسیاری در تاریخ کشور ما ثبت شده است. این کشور در جنگ هایی که با یونان و روم داشته تا ظهور اسلام و در نتیجه دگرگونی عمیق نظری و عملی در نظام حکمرانی و بعد از نزاع های داخلی تا حمله مغول ها و جنگ با هند و دولت های عثمانی، این کشور گاهی قدرت خود را از دست می داد و گاهی قدرتمندتر از قبل خودنمایی می کرد.

جنگ با تزار روس قدرت نظامی و مالی کشور را به شدت تضعیف کرد به نحوی که ادعای قدرت تصمیم گیری و تصمیم سازی حاکمان کشور برای حفظ استقلال سیاسی و اعلامیه بی طرفی در جنگ های جهانی را هیچکس جدی نگرفت و تاثیری بر اراده جنگ سالاران جهانی برای پرهیز از خدشه به حاکمیت ملی و رها کردن استفاده از امکانات کشور در جنگ، نداشت.

این موضوع برگ سیاهی است در تاریخ ایران است، زیرا این کشور بدون اینکه هیچ نقشی درایجاد، استمرار جنگ داشته باشد و با وجود اینکه اندک تمایلی به یاری به طرفین جنگ جهانی نداشت و اعلام بی طرفی کرده بود، بیشترین هزینه این جنگ را بر دوش کشید. این واقعیت گواهی است بر این موضوع که این منطقه از جهان کانون تحولات خونین و مصیبت بار زیادی است و از آنجایی که مردم این سرزمین در معرض آسیب های گوناگونی نهاده شده است، ضروری است همیشه آمادگی مقابله با هر تهدیدی را در جهت حفظ امنیت داخلی و پاسداری از مرزهایش فراهم نماید.

آخرین جنگ نظامی که بر این کشور تحمیل شد، جنگ ایران و عراق بود و ملت ایران در هشت سال دفاع مقدس، قهرمانانه در برابر دیکتاتوری عراق، دلار های کشور های نفت خیز خاورمیانه، سلاح های پیشرفته غرب و شرق و ستم دشمنان این مرز و بوم ایستادگی کردند. این جنگ تفاوت ها و شباهت های بسیاری با همه جنگ های تاریخ دارد. یکی از مهمترین این شباهت ها نقش بی بدیل فرماند ها جنگ و ابتکاراتی است که آن ها در شرایط سخت و محدودیت های بی شمار بکار گرفتند.

مطالعه سبک فرماندهی تمام فرماندهان جنگ می تواند مبانی نظری خوبی را در حوزه تصمیم سازی در اختیار مراکز نظامی و نسل های آینده قرار دهد. آنالیز الگوی رفتاری فرماندهان جنگ و شبیه سازی آن ها در سایر حوزه های مدیریتی نیز اقدامی کاربردی است و اگر مبانی آن به نحو شایسته ای تجزیه و تحلیل گردد، منبع مطمئنی در سرریز دانش به حوزه های مدیریتی محسوب می گردد. نگاه تخصصی نظامی به تمام جنبه های فرماندهی جنگ، برای افزایش دانش و توان تصمیم گیری فرماندهان فعلی ضروری است و موضوعات پژوهشی ویژه ای برای دانشگاه های نظامی به شمار می رود.

محققان سایر رشته ها نیز می توانند از الگو های رفتاری فرماندهان پیروز نظامی برای گستره مطالعاتی خود استفاده کنند. این بینش بر این نکته تاکید دارد که هنر فرماندهی و پهلوانی سرداران و امیران در روز های سخت نقش مهمی در الگو دهی به رفتار فردی و اجتماعی افراد دارد و شناخت برجستگی های شخصی آنان و بیان مکرر آن به شکوفایی فردی و اجتماعی و توسعه فزونی طلبی صحیح سرمایه های انسانی بویژه بین جوانان یاری می نماید.

در این خصوص برای سایر افراد بخصوص افراد غیرنظامی مطالعه ابعاد شخصیتی و نکات برجسته همه فرماندهان مورد احتیاج نیست بلکه هر فردی می تواند به سادگی یکی از این فرماندهان شجاع و توانمند را انتخاب کرده و بر سبک زندگی و فرماندهی آن ها تمرکز و از یافته های آن در زندگی و محیط کار استفاده نماید. به همین منظور و برای اینکه شرایط تاریخی حاکم بر کشور در زمان جنگ به درستی تبیین گردد.

آنالیز ابعاد شخصیتی و الگوی رفتاری شهید حسن باقری بعنوان یکی از فرماند ها جنگ و نابغه برنامه های راهبردی را انتخاب کردم و به عنوان خادم این سردار شهید سرافراز، مطالعه برای یادگیری و بهره مندی از یافته های حاصل از لحظه لحظه کوشش و مجاهدت و آنالیز ابعاد مختلف زندگی این شهید والامقام را بخشی از تحقیق خود قرار دادم. این انتخاب می توانست هرکدام از فرماندهان جنگ باشد و قرعه بنام این نابغه بی بدیل و قهرمان ملی زده شد.

علاقمندان به داستان های واقعی نخبه های نظامی می توانند یکی از این عظیمان را به قید قرعه یا هر روشی که دوست دارند انتخاب و مورد مطالعه قرار داده و از نتایج یک کار با ارزش بهره مند شوند. پس از مطالعه فراوان در خصوص زندگی شهید حسن باقری روایت یکی از همرزمانش در خصوص خصوصیات این نابغه جوان تصوراتی فراتر از آنچه بصورت تصویری و نوشتاری منتشر شده است در ذهن من ایجاد کرد.

راز پیروزیت این دانشمند نظامی در فکر و اندیشه ایشان نهفته است، زیرا همیشه در جستجوی راهی نو برای غلبه بر موانع عظیم بود. با مطالعه تمام آثاری که درباره این شهید راه وطن وجود دارد، این واقعیت خودنمایی می نماید که تمرکز اصلی این شهید بر پیروزی و دوری از هرگونه بهانه جویی برای شکست بود و تنها به پیروزی بر مدار خرد و اندیشه فکر می کرد.

برای پاسداری از خاک زرخیز و پهلوان پرور ایران عزیز، خواب را بر دیده گان و ابهام را بر افکار و تزلزل را بر احساس تعلق به سرزمینی که در آن نور معنویت بعنوان چراغی برای روشنایی نسل های آینده می تابید، حرام کرده بود.

شهید حسن باقری نقش اصلی در طراحی عملیات های طریق القدس و فتح المبین و. داشت و کوشش های شبانه روزی ایشان طرح ها و برنامه های بی نقصی را در اختیار رزمندگان کشور و تصمیم گیران قرار می داد و نگاه متفکرانه ای که منتج به دستاورد های عظیمی در انجام به موقع عملیات ها می شد موجب آزادسازی صد ها کیلومتر مربع از خاک میهن عزیزمان و فزونی نظامی کشور تا زمان شهادتش شد و این مهم چنان در یاد و خاطره همرزمان و فرماندهان هشت سال دفاع مقدس، نقش بسته که تکرار هزار باره آن نیز شیرینی تازه ای دارد.

آنچه نام و یاد شهید حسن باقری را بر لب ها و قلب های رزمندگان جاری ساخت، تفکری بود که به فرماندهی جنگ القا می کرد تا با کوشش بی وقفه و تحلیل منطقی مبانی نظری و اطلاعات عملیات ها را تقویت کنند و برنامه ریزی ها را دقیقتر انجام دهند و مهمتر اینکه متفاوت، اما عالمانه تر از علم روز نظامی جهان از هر رخداد و اتفاقی که مشاهد می گردد، بهره گیری کنند و در این سبک فرماندهی به درستی و با ریز بینی همرزمانش را راهنمایی و راهنمایی می کرد که نمونه های بسیاری در آثار مربوط به ایشان وجود دارد.

حاصل بکارگیری و جمع بندی همه اطلاعات نظامی از منظر دیدگان شهید باقری طرح های جدیدی بود که به گواهی تاریخ جنگ، پیروزی های درخشانی در طول حیات ایشان نصیب ایران کرد.

شهید حسن باقری ستاره ای است درخشان در آسمان ایران. او در 27 سال درخشش خود در میهن عزیزمان، تنها در 2 سال نخست جنگ در جبهه ها درخشید و مدار گردش این ستاره درخشان میهن به کندی هم تراز خانواده و دوستانش می شد و در مدار خانواده خود و مادر عزیزشان حتی برای ماهی و حتی سالی نچرخید، اما ستارگانی ارزشمند را در مدار نورافشانی برای کشور قرار داد.

پیروزی در هر مبارزه ای مقدمه ای برای پیروزی های بعدی است و شکست در واقع، در آینده یا شکستی سنگین تر را در پی دارد یا به توانی چندین برابر برای جبران احتیاج دارد. شکست یک تمدن قدرتمند از یک دیکتاتور مغرور، فرصت جبران برای ملت و دولتی خسته از بسیاری از جراحات و وقایع تلخ را در کوتاه مدت باقی نمی گذارد. چیزی که آرزوی دشمنان در 8 سال دفاع مقدس بود.

تفکری که جان مایه پاسداری از مرز های این کشور زخم خورده در برابر دشمنانش نهاده شد از جان جوانانی کمتر از 30 سال سن ریشه گرفت و الگویی شد برای همه نسل ها، که به پیروزی در میدان های عظیمتر بیاندیشند و عهد ببندند که دیگر شکستی در تاریخ این تمدن عظیم اسلامی ایرانی ثبت نخواهد شد، بلکه مسیری هموار برای پیروزی های بیشتر به دست فرزندان پاک این سرزمین به ارث خواهد ماند.

شهید حسن باقری الگوی مناسبی است برای کسانی که قصد دارند الگوی خود را از جنس سردارانی انتخاب کنند که با شجاعت از سرزمین خود دفاع کردند، با تدبیر سد راه نفوذ دشمن شدند و افتخارات زیادی را تا لحظه شهادت نصیب کشورشان نمودند.

*دکتری اقتصاد بین الملل

khaneh-jok-sms.ir: جملات زیبا و دلنشین جدید | جملات آموزنده و زیبا | جملات زیبا از بزرگان را اینجا بخوانید

discountbook.ir: کتاب ارزان | مجله کتابخوانی، بیاید آگاهتر باشیم

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 27868

به "شهید حسن باقری؛ نابغه جنگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شهید حسن باقری؛ نابغه جنگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید