شیراز آمادگی تأسیس دفتر یونسکو را دارد

به گزارش مجله سلو بلاگ، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در فارس، در این مراسم که سه شنبه شب با حضور دبیرکل و مدیر گروه فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو در ایران برگزار گردید، کورش کمالی سروستانی مدیر مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس، به مروری بر تاریخ شکل گیری سازمان یونسکو به اسم یک نهاد فرهنگی زیرمجموعه سازمان ملل پرداخت و پیرامون ارتباط یونسکو با شیراز، گفت: یک سال پس از شکل گیری یونسکو یعنی در سال 1325 دولت ایران عضویت در این سازمان را پذیرفت و 17 سال علی اصغرخان حکمت دبیرکل یونسکو بود.

شیراز آمادگی تأسیس دفتر یونسکو را دارد

وی به نقش علی اصغرخان حکمت در راه اندازی بنیادهای فرهنگی در ایران اشاره نمود و گفت: یونسکو در ایران در امسال 75 ساله می گردد درحالیکه اولین اثری که در لیست یونسکو نهاده شد، بنای تاریخی تخت جمشید است و از قضا منظر باستانی فیروزآباد آخرین اثر ثبتی در این لیست است.

به گفته مدیر گنجینه تاریخ فارس، در لیست آثار مستند یونسکو 9 اثر ثبت شده که 2 اثر متعلق به استان فارس است. این در حالی ست که یونسکو همایش های مختلفی در خصوص شخصیت های مختلف ایران که 4 مورد به فارس اختصاص دارد، برگزار نموده است.

کمالی سروستانی در ادامه پیرامون پیوستن شیراز به شبکه شهرهای خلاق تاکید نمود: برنامه ریزی و عملنمودهای خلاقانه باید در تمام شهرها از جمله شهرهای خلاق اتفاق بیفتد.

سپس حجت الله ایوبی، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران با توجه به سفر دوروزه خویش به شیراز، اسم کرد: صنایع و هنر مختلف از ملتی بر می آید که درون خویش بوستان و گلستان داشته باشند.

وی با بیان اینکه این خاک حاصل خیز است، ادامه داد: کشورهای اطراف هزینه می نمایند؛ اما محصولاتشان برج ها و ساختمان های سربه فلک کشیده بی هویت است.

ایوبی، اعلام نمود: آنچه در این دو روز دیدیم نشان دهنده کوشش ارزشمند گروهی عاشق است. آنچه دیدیم، نشان کار دل است و کار پیشانی نیست. کار بسیار فرهیخته ای است. محله نارنج شیراز خیلی جا برای حرف دارد. این محله صندلی فرهنگ و هنر شده است. این محله قابل عرضه در دنیا است.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در ایران، اضافه نمود: آنچه امروز دیدم به وسیله عادل یزدی کار بسیار ارزشمندی در قالب دیوارنگارهایی به شیوه روایی است.

وی اضافه نمود: محور زندیه با اقداماتی که برای بهسازی و بازسازی شده حس زیباشناختی بازاری ها را تحریک نموده و موجب همراهی آنان با شهرداری شده است.

ایوبی در سرانجام تاکید نمود: بنایی که با فکر و اندیشه مردمان ساخته گردد هرگز ویران نخواهد شد. یکی از مسائل ما این است که از سنت دیرینه خود فاصله گرفتیم.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 33688

به "شیراز آمادگی تأسیس دفتر یونسکو را دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیراز آمادگی تأسیس دفتر یونسکو را دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید