شیرقلعه شهمیرزاد، نگین شهر نمونه گردشگری

به گزارش مجله سلو بلاگ، شیرقلعه در فاصله سه کیلومتری شمال غرب شهمیرزاد در شهرستان مهدیشهر واقع شده و دسترسی به آن نیازمند کمی کوهپیمایی است.

شیرقلعه شهمیرزاد، نگین شهر نمونه گردشگری

شیر قلعه شهمیرزاد از پناهگاه های مستحکم اسپهبدان طبرستان بوده و بر اساس مطالعات باستان شناسی دارای زیر ساخت دوره اشکانی و ساسانی است، دوگانگی ملات به کار رفته در معماری شیر قلعه و هم ساخت و سازهای نو بیانگر بازسازی و بازسازی آن در دوران اسلامی است.

این قلعه در گذشته برای حفاظت راه انشعابی از عظیمراه ابریشم، احداث شده بود و در قرن پنجم و ششم، اسماعیلی مذهبان که مرکز آنان قلعه الموت قزوین بود، از این قلعه استفاده می کردند و به روایتی برای تامین آب تونلی زیرزمینی از قلعه به چشمه حفر شده بود تا از گزند دشمنان در امان بمانند.

اگر برای تماشا شیر قلعه به شهمیرزاد سفر کنید در چهار گوشه قلعه چهار برج مدور دیده می گردد و معین است که درساخت دژ از سنگهای صخره ای همان کوه استفاده شده و دارای یک دروازه واقع در ضلع جنوبی است.

برج های دژکهن شهمیرزاد، دارای ابعاد منظمی نیستند و بعلاوه ارتفاع آنها به علت ناهمواری سطح کوه یکسان نیست.

فضاهای داخلی شیر قلعه شهمیرزاد اکنون پس از گذشت قرن ها در زیر خاک مدفون شده، ولی دیوارها، برج و باروهای آن نسبتا سالم مانده است و آنچه باعث استحکام بی نظیر این قلعه شده، استفاده از ملاتی متشکل از ملات ساروج، آهک خاکستر و ماسه بادی است.

آنچه که امروز بر مجذوب کنندهیت تماشای این قلعه نظامی می افزاید تماشای زیبایی های شهر نمونه گردشگری شهمیرزاد از ارتفاع است گویی تمام شهر در تسلط چشمان هست و جز لکه های سبز رنگ در کف آسمان آبی چیز دیگری به چشم نمی خورد.

زیبایی های این قلعه تنها به چشم اندازهایش محدود نمی گردد و در پایین قلعه چشمه های متعددی از جمله سر چشمه (شیخ چشمه سر) و هفت چشمه واقع شده است که یک مقصد گردشگری برای گردشگران محسوب می گردد.

شیر قلعه شهمیرزاد از لحاظ ساخت شبیه به قلعه ساروی عظیم، قلعه ساروی کوچک و قلعه وهل است و به اسم یکی از مهم ترین و مجذوب کننده ترین قلاع منطقه باستانی قومس مطرح می گردد و طبیعت زیبا و آب و هوای ییلاقی این ناحیه هم بر مجذوب کنندهیت آن افزوده است .

شیرقلعه شهمیرزاد، پنجم آذر 1380 با شماره 4427 به اسم یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

ایرنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 35001

به "شیرقلعه شهمیرزاد، نگین شهر نمونه گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیرقلعه شهمیرزاد، نگین شهر نمونه گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید