عامل اصلی ابتلا به اختلال کبد چرب

به گزارش مجله سلو بلاگ، اکثر مردم فکر می نمایند که بیماری هایی مانند فشار خون بالا، دیابت قندی و کبد چرب، خاص بزرگسالان است. این در حالی است که طبق مطالعات شیوع فشار خون بالا، چربی و قند خون بالا و سطح انسولین بالا در بچه ها چاق همراه با سندروم متابولیک مشاهده شده است. متاسفانه بزرگسالان توجه کافی به سلامت بچه ها خود ندارند و به راحتی غذاهای آماده، فست فود، پفک و تنقلات ناسالم را در اختیار آن ها قرار می دهند. باید توجه کرد که ریشه مشکلاتی مانند فشار خون بالا، کبد چرب و دیابت قندی از کودکی شروع می گردد.

عامل اصلی ابتلا به اختلال کبد چرب

دکتر موید علویان با اشاره به تاثیر چاقی در بروز کبد چرب، گفت: کبد چرب در افراد چاق شایع است. در اکثر مطالعات اجرا شده بین 60 تا 100 درصد بیماران مبتلا به کبد چرب، چاق بوده اند.

وی اضافه کرد: عواملی چون عدم تحرک جسمانی، توسعه تکنولوژی، زندگی ماشینی، شهر گرایی، تن آسایی، رفاه مادی و مصرف بی رویه مواد غذایی چرب از جمله عواملی هستند که موجب شده اند تا شیوع چاقی روز به روز بیشتر گردد. باید توجه کرد که هنگامی که انرژی ورودی به بدن بیش از حد انرژی مصرفی باشد، کالری اضافه در بافت چربی ذخیره می گردد. حال اگر این حالت طولانی مدت گردد، چاقی حاصل خواهد شد.

علویان ادامه داد: افراد چاق نسبت به افراد دارای وزن طبیعی به بو و یا مزه غذا به میزان بیشتری پاسخ می دهند. باید توجه کرد که زیاد خوردن یک علت مهم چاقی است، اما تنها علت آن نیست، بلکه عوامل دیگری نظیر تأثیرات محیطی، فرهنگی و ژنتیکی هم در بروز چاقی دخالت دارند.

وی در پاسخ به اینکه آیا قندها در بروز چاقی موثرترند یا مواد چربی، گفت: اگرچه متهم اصلی در ذهن مردم در قضیه چاقی مصرف مواد چرب است، اما باید بدانیم که چربی مقصر اصلی نیست و در عوض رژیم های غذایی غنی از نظر قندها به صورت مخفیانه چربی ذخیره نموده و دور کمر را افزایش داده و باعث شیوع چاقی می شوند. از طرفی مصرف چربی های خوب مانند اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل می تواند چربی های اشباع شده گوشت ها و یا در بعضی غذاها را از بین ببرد. منابع دیگر چربی های خوب مانند اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی های مضر محافظت می نماید.

علویان تاکید نمود: در عین حال اگر علاقه زیادی به شکلات و کاکائو دارید، شکلات هایی با درصد کاکائو بالا و شکر کم را انتخاب کنید، چرا که کاکائو حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان بوده که در حفظ تندرستی بدن موثرند. همچنین هنگام مصرف لبنیات از ماست کم چرب و یا پروبیوتیک بهره ببرید.

منبع: ایسنا

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همگردی
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6917

به "عامل اصلی ابتلا به اختلال کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل اصلی ابتلا به اختلال کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید