عوارض خروج از کشور سال 96

به گزارش مجله سلو بلاگ، عوارض خروج از کشور مبلغی است که از مسافران سفرهای خارجی (زمینی، هوایی و دریایی) حین خروج از کشور دریافت و به حساب درآمد عمومی واریز می شود.

عوارض خروج از کشور سال 96

ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده چه می گوید؟

مطابق با ماده واحده قانون دریافت عوارض خروج از کشور مصوب 1365، دولت مکلف است از هر مسافری که با گذرنامه دولت جمهوری اسلامی ایران به خارج از کشور مسافرت می نماید مبلغی را تحت عنوان عوارض خروج از کشور اخذ و به حساب درآمد عمومی کشور منظور نماید.

فرایند صعودی دریافت عوارض

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال های 87-90)

  • سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و جهانگردی) 250000 ریال
  • سفرهای زمینی و دریایی 50000 ریال

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال های 90-93)

  • سفرهای هوایی (تمامی مقاصد توریستی و جهانگردی) 550000 ریال
  • سفرهای زمینی و دریایی 110000 ریال
  • سفرهای زیارتی 250000 ریال

پرداخت عوارض خروج از کشور (سال های 93- تا اکنون)

نوع مسافرت مقصد نوع مرز خروجی مبلغ به ریال
زیارتی عراق و کربلا زمینی 125,000
هوایی 375,000
عمره مفرده هوایی 375,000
حج واجب هوایی 375,000
جهانگردی تمام مقاصد توریستی و جهانگردی زمینی 250,000
دریایی 250,000
هوایی 750,000

پرداخت عوارض خروج از کشور در سال 96 به چه صورتی است؟

بر اساس ماده 45 قانون مالیات بر ارزش افزوده تغییرات اعمال شده بر عوارض خروج از کشور هر سه سال یکبار و با توجه به نرخ تورم با تصویب هیأت وزیران انجام می گیرد. آخرین تغییرات توسط این هیأت در اردیبهشت ماه سال 93 بوده است که با اتمام این دوره سه ساله امسال شاهد افزایش قیمت در این پرداختی خواهیم بود. بنابراین تا زمان معین شدن این قیمت توسط هیأت وزیران، عوارض به صورت دوره گذشته (سال های 93 تا اکنون) می باشد. با انتشار مبالغ جدید این خبر به روز رسانی خواهد شد.

هموطنان می بایست عوارض خروج از کشور خود را به حساب 2110100250009 نزد بانک ملّی ایران به نام اداره کل امور مالیاتی پرداخت و فیش واریزی را به هنگام خروج به همراه سایر مدارک (پاسپورت و بلیط و ...) به همراه داشته باشند.

چه کسانی از پرداخت عوارض خروج از کشور معاف هستند؟

دارندگان گذرنامه های سیاسی و خدمت، خدمه وسایل نقلیه عمومی زمینی و دریایی و خطوط پروازی، دانشجویان شاغل به تحصیل در خارج از کشور (دارندگان اجازه خروج دانشجویی) بیمارانی که با مجوز شورای پزشکی جهت درمان به خارج از کشور اعزام می گردند، دارندگان پروانه گذر مرزی و جانبازان انقلاب اسلامی که برای معالجه به کشورهای دیگر اعزام می شوند، همچنین ایرانیان مقیم خارج از کشور دارای کارنامه شغلی از وزارت کار و امور اجتماعی، در مورد پرداخت وجوه موضوع این ماده، مستثنی می باشند.

روال جدید دریافت عوارض خروج از کشور

در لایحه بودجه سال آینده عوارض خروج از کشور برای هر نفر 220 هزار تومان مشخص شده که نسبت به 75 هزار تومان سال قبل تا 145 هزار تومان رشد دارد.

به گزارش ایسنا، طبق لایحه بودجه سال 1396، درآمد حاصل از عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور برای سال آینده حدود 1176 میلیارد تومان پیش بینی شده است که در دو بخش تامین می گردد. عوارض خروج برای هر نفر 220 هزار تومان و عوارض خروج زائرین حج تمتع و عتبات عالیات 110 هزار تومان مشخص شده است.

اما فرایند دریافت عوارض خروج متفاوت خواهد بود به گونه ای که برای سفر اول برای هر نفر 220 هزار تومان دریافت می گردد، اما در سفر دوم 50 درصد به این عوارض افزایش یافته و به 330 هزار تومان می رسد همچنین در سفر سوم و سفرهای بعدی تا صد در صد افزایش خواهد داشت.

این در حالی است که در سال گذشته در لایحه بودجه عوارض خروج مسافر از مرزهای کشور در دو بخش بود. عوارض خروج هوایی که برای هر نفر 75 هزار تومان و خروج زمینی و دریایی که برای هر نفر 25 هزار تومان مشخص شده بود. همچنین برای افرادی که به منظور حج تمتع، عمره و عتبات عالیات از کشور خارج می شدند، عوارض 50 درصد مشخص شده بود.

از عوارض دریافتی خروج مسافر از کشور، مبلغ 40 هزار تومان برای توسعه زیرساخت ها و تاسیسات جهانگردی و حمایت از بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی اختصاص پیدا می نماید.

دریافت عوارض خروج از کشور برای ترغیب به سفرهای داخلی

دریافت عوارض خروج از کشور باعث می گردد تا جهانگردان ایرانی در زمان انتخاب مقصد، مکان های دیدنی داخلی را بیشتر ترجیح بدهند و به این ترتیب جهانگردی داخلی نسبت به خروج جهانگرد رونق می یابد و بخشی از درآمدهای ناشی از مسافرت جهانگردان داخلی که پیش از این به خارج از کشور می رفت در داخل خرج می گردد و علاوه بر تأمین درآمد برای دولت، به ایجاد اشتغال و توسعه مناطق جهانگردی داخلی نیز یاری می نماید. اما از آنجا که مکانیزم تعدیل عوارض خروج از کشور با تورم دیده نشده است، دیگر این مبلغ برای مسافرینی که قصد سفر تفریحی به خارج از کشور را دارند در مقابل هزینه هایی که برای خرید بلیط، اقامت و تفریح در کشور خارجی می پردازند قابل مقایسه نیست و نمی تواند انگیزه ای برای آنان باشد تا مقاصد داخلی را به سفرهای داخلی ترجیح بدهند.

این حقیقت که بسیاری از مسافران ایرانی هرساله ایران را به مقصد دیگر کشورها خصوصاً ترکیه و امارات به منظور سیاحت ترک می نمایند درحالی که هنوز بسیاری از مناطق دیدنی داخل کشور مانند قشم، کیش و چابهار را حتی برای یک بار هم ندیده اند، نشان از آن دارد که می توان با افزایش میزان عوارض خروج از کشور بعضی از این جهانگردان را به بازدید از مناطق دیدنی کشور ترغیب کرد.

به گزارش پایگاه خبری توریزم، به عنوان نمونه در سه ماه ابتدایی امسال میلادی (از 11 دی 1394 تا 12 فروردین 1395) حدود 470 هزار جهانگرد ایرانی به ترکیه سفر نموده اند. در این مدت به دلیل حملات تروریستی و تنش موجود بین کشور ترکیه و روسیه، میزان کل جهانگردان ورودی به کشور ترکیه 10.3 درصد کاهش داشته است. اما با این وجود ورود جهانگردان ایرانی به ترکیه نسبت به دوره مشابه سال گذشته 7.4 درصد افزایش داشته است.

منابع:

فارس نیوز

بانک مالیاتی ایران

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: setare.com
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 24266

به "عوارض خروج از کشور سال 96" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عوارض خروج از کشور سال 96"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید