قارچ سمی قاتل پشه های مالاریا

به گزارش مجله سلو بلاگ، محققان دریافتند که نوعی قارچ سمی می تواند پشه های مالاریا را از بین ببرد.

قارچ سمی قاتل پشه های مالاریا

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران، قارچ اصلاح شده ژنتیکی که برای کاهش جمعیت پشه مالاریا طراحی شده بود، برای نخستین بار با موفقیت در یک محیط خارجی آزمایش شد.

براساس گزارش نیواطلس، این آزمایش در یک محیط شبیه سازی شده در روستایی واقع در بورکینافاسو در غرب آفریقا انجام شد که در آن جمعیت پشه ها پس از 45 روز کاهش یافت.

محققان برای انجام این آزمایش از نوعی قارچ سمی به نام متاریزیوم استفاده کردند که به طور طبیعی از بین برنده بیماری هایی است که از طریق پشه منتقل می شوند.

آزمایشات پیشین نشان داد که این قارچ ها در کشتن پشه های هدف موثر هستند و به گونه های دیگری از حشرات مانند زنبور عسل آسیبی وارد نمی کنند؛ از همین رو دانشمندان اصلاحات ژنتیکی را بر روی این قارچ اعمال کردند.

ریموند سنت لیر از دیگر نویسندگان این تحقیق، گفت: هاگ این قارچ ها سیگنال های شیمیایی پشه ها را دریافت می کنند و پس از شناسایی وارد پوست آنها شده و منجر به مرگ پشه ها می شود.

محققان در این آزمایش، قارچ ها را در یک محیط کنترل شده در فضای باز روستایی که محل زندگی پشه های مالاریا است، قرار دادند. آنها سه اتاق را شبیه سازی کردند؛ به گونه ای که در یکی از این اتاق ها، قارچی وجود نداشت، در اتاق دیگر قارچ های اصلاح نشده و در اتاق سوم قارچ های اصلاح ژنتیکی شده قرار داشتند.

طبق این گزارش، در داخل هر کلبه هزار پشه نر و 500 پشه ماده آزاد شده بود و به مدت 45 روز محققان روزانه تعداد این پشه ها را بررسی می کردند. پس از 45 روز آنها دریافتند که در اتاق قارچ های اصلاح ژنتیکی شده تنها 13 پشه بالغ زنده ماندند که این تعداد برای پرورش و گسترش این حشرات کافی نیست. از طرفی در اتاق هایی با قارچ های اصلاح نشده، 455 پشه و در اتاق بدون قارچ 1396 پشه زنده مانده بودند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 5281

به "قارچ سمی قاتل پشه های مالاریا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ سمی قاتل پشه های مالاریا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید