قارچ های سمی چه نشانه هایی دارد؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، معاون غذا و دارو ایلام درخصوص مسمومیت های ناشی از مصرف قارچ های خودرو در طبیعت هشدار داد و به مردم توصیه کرد که از مصرف قارچ های خودرو و یا فله ای خودداری نمایند.

قارچ های سمی چه نشانه هایی دارد؟

دکتر مهتاب شاهماری در گفت وگو با خبرنگاران با اعلام این هشدار، اظهار کرد: با توجه به اوضاع جوی و بارندگی های اخیر رویش قارچ خودرو طبیعتاً افزایش یافته و بعضی از افراد ممکن است برای تأمین معاش به چیدن قارچ های خودرو و فروش آن ها اقدام نمایند.

وی با تأکید بر اینکه تشخیص قارچ سمی از قارچ خوراکی بر اساس ظاهر برای اغلب افراد سخت بلکه ناممکن است، توضیح داد: در واقع معیار تشخیص دقیقی بر اساس ظاهر وجود ندارد و متأسفانه بخشی از قارچ هایی که در طبیعت بوده و افراد استفاده می نمایند سمی است و هر ساله صدها نفر مسموم و متأسفانه تعدادی از هموطنان مان در اثر مصرف این قارچ ها جان خود را از دست می دهند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام ادامه داد: توصیه می گردد از قارچ های خودرو و فله ای استفاده نگردد و مردم از قارچ های دارای بسته بندی تعیین و مجوز بهداشتی استفاده نمایند و بدانند که مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی نشان دهنده غیر سمی بودن قارچ برای انسان نیست.

شاهماری گفت: بعضی از روش ها و معیارهای سنتی مانند تغییر رنگ قاشق نقره در اثر تماس با قارچ، وجود حشرات در اطراف قارچ و محل رویش قارچ معیار علمی و صحیحی برای تشخیص عدم سمیت قارچ در همه موارد نیست.

وی تاکید نمود: هر چند در بعضی موارد حرارت بعضی از مواد سمی موجود در قارچ ها را از بین می برد، با این وجود بعضی از سموم موجود در قارچ ها مقاوم به گرما بوده و فرآیندهای آماده سازی غذا مانند کباب کردن، آب پز کردن، سرخ کردن، بخار پز کردن قادر به تخریب کامل مواد سمی موجود در قارچ نیست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام در مورد علائم مسمومیت گوارشی ناشی از مصرف قارچ های سمی، توضیح داد: تهوع، استفراغ، سرگیجه، دل درد، کاهش هشیاری، ضعف عضلانی، تشنج و زردی و … از علائم این نوع مسمومیت است و در صورت بروز علائم و نشانه های گوارشی به صورت تأخیری بین 5 تا 12 ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ، فرد را باید هر چه سریع تر به مراکز درمانی منتقل کرد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4269

به "قارچ های سمی چه نشانه هایی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قارچ های سمی چه نشانه هایی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید