قصه سرفه در بچه ها

به گزارش مجله سلو بلاگ، سرفه یکی از علائم عمومی بیماری در بچه ها است. سرفه کردن همواره جدی و خطرناک نیست. در واقع یک عکس العمل مهم و سالم است که می تواند از ریه، قفسه سینه و گلو محافظت کند. اغلب مادران با نخستین سرفه های فرزند فوراً به پزشک مراجعه می نمایند و دلیل را جویا می شوند. ما در اینجا شما را با انواع سرفه ها آشنا می کنیم تا بتوانید در مواقع احتیاج به فرزند خود یاری کنید.

قصه سرفه در بچه ها

قصه سرفه در بچه ها

یک علامت مهم در بیماری ها را بشناسید

سرفه یکی از علائم عمومی بیماری در بچه ها است. سرفه کردن همواره جدی و خطرناک نیست. در واقع یک عکس العمل مهم و سالم است که می تواند از ریه، قفسه سینه و گلو محافظت کند. اغلب مادران با نخستین سرفه های فرزند فوراً به پزشک مراجعه می نمایند و دلیل را جویا می شوند. ما در اینجا شما را با انواع سرفه ها آشنا می کنیم تا بتوانید در مواقع احتیاج به فرزند خود یاری کنید.

سرفه های خروسکی

این نوع سرفه در اثر متورم شدن بخش بالایی مجرای هوا ایجاد می شود و در واقع تورم حنجره و نای این شرایط را به وجود می آورد. اما چه چیزی باعث تورم این قسمت می شود؟ این تورم در اثر نوعی ویروس یا آلرژی و یا حتی تغییر دمای هوا در طول شب اتفاق می افتد، بچه ها کوچک تر مجاری هوای بسیار تنگی دارند و تورم این مجاری، تنفس آنها را دشوارتر می نماید.

سیاه سرفه

سیاه سرفه در اثر عفونت مجاری هوا و نوعی باکتری به نام بوردتلا ایجاد می شود. بچه های که دچار سیاه سرفه می شوند، پشت سر هم سرفه می نمایند و در میان سرفه هایشان قادر به نفس کشیدن نیستند. عطسه کردن، آبریزش بینی و تب خفیف هم از سایر علائم سیاه سرفه است. سیاه سرفه در هر سنی ممکن است به وجود آید؛ ولی در بچه ها زیر یک سال که واکسن سیاه سرفه نزده اند، بسیار شدیدتر خواهد بود. واکسن سیاه سرفه باید در 2 ماهگی، 4 ماهگی، 6 ماهگی، 15 ماهگی و 4-6 سالگی به بچه ها تزریق شود. این واکسن Dtap نام دارد و ترکیبی از واکسن دیفتری، کزاز و سیاه سرفه است. سیاه سرفه به شدت مسری است و باکتری آن می تواند به راحتی از فردی به فرد دیگر منتقل شود.

سرفه های شبانه

بیشتر سرفه ها در طول شب تشدید می شوند. وقتی که کودک شما سرما خورده باشد، مواد مخاطی موجود در بینی و سینوس ها به سمت گلو سرازیر و موجب تشدید سرفه های شبانه می شوند. این مسأله باعث می شود که او نتواند در طول شب به راحتی بخوابد. آسم هم سرفه های شبانه را زیاد می نماید؛ زیرا مجاری هوا در اثر این بیماری بسیار حساس تر و تحریک پذیرتر می شوند.

سرفه کردن همراه با خس خس

اگر کودک شما هنگام نفس کشیدن خس خس می نماید، به این معناست که مجرای پایین هوا متورم شده است که می تواند در اثر عفونت ویروسی و یا آسم باشد. بعضی اوقات مجرای پایینی هوا در اثر وجود شیء خارجی مسدود شده و این مسأله موجب خس خس کردن کودک هنگام نفس کشیدن می شود.

سرفه های روزانه

هوای سرد و فعالیت و تحرک باعث افزایش تعداد سرفه ها در طول روز می شود. در چنین مواقعی خانه به هیچ وجه نباید از مواد تحریک نماینده، مثل انواع اسپری ها، حیوانات خانگی و دود سیگار و توتون بهره ببرید تا سرفه های کودک شما بیشتر نشود.

سرفه همراه تب

بچه های که سرفه هایشان همراه با کمی تب و آبریزش بینی است، احتمالاً دچار سرماخوردگی شده اند. اما تب بالای 39 درجه سلیسیوس می تواند علامتی از ذات الریه یا سینه پهلو باشد، به خصوص اگر کودک شما ضعیف است و تند تند نفس می کشد. در چنین مواقعی باید فوراً به پزشک مراجعه کنید.

سرفه همراه با استفراغ

بچه ها معمولاً زیاد دچار سرفه کردن می شوند و این مسأله باعث تحریک اسید معده آنها می شود. سرماخوردگی با افزایش مواد مخاطی همراه است و این مواد راهی معده شده و حالت تهوع ایجاد می نمایند.

سرفه های مزمن و مداوم

سرفه در اثر سرماخوردگی گاه تا چند هفته به طول می انجامد؛ به خصوص اگر سرماخوردگی های پی در پی برای فرزند شما اتفاق بیفتد. آسم، آلرژی ها و عفونت های شدید می توانند منجر به سرفه های مزمن شوند. اگر سرفه های فرزندتان بیش از سه هفته ادامه یافت، مجدداً به پزشک مراجعه کنید.

زمان مراجعه به پزشک:

سرفه های اغلب بچه ها جدی و حاد نیست. اما در بعضی موارد حتما باید به پزشک مراجعه کرد این موارد عبارتند از:

وقتی که کودک برای نفس کشیدن دچار مشکل می شود و به سختی نفس می کشد.

وقتی که نفس زدن های کودک بسیار تندتر از حالت معمول است.

وقتی که لب های او کبود شود و رنگ زبان و صورتش کم کم تغییر کند.

وقتی کودک دچار تب شدید شود.

وقتی که نوزاد سه ماهه (یا کوچکتر) دچار سرفه های پی در پی می شود.

وقتی که کودک هنگام نفس کشیدن خس خس می نماید.

وقتی سرفه کردن همراه با خونریزی باشد.

وقتی که کودک ضعیف و رنجور می شود.

یکی از برترین راه ها برای تشخیص نوع سرفه از گوش کردن است و این کار را پزشک انجام می دهد. از آنجایی که اغلب سرفه ها ویروسی هستند، پزشکان معمولاً به بیمار خود آنتی بیوتیک تجویز می نمایند. آنتی بیوتیک ها معمولاً باید به مدت دو هفته پیاپی و کاملا ًسر وقت مصرف شوند.

منبع: نشریه دنیای سلامت شماره 68

namasho.com: نماشو: آگهی رایگان، رپورتاژ خبری، طراحی سایت، سئو و بهینه سازی وبسایت

picosho.ir: پیکوشو: مجله عکس و گرافیک

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36664

به "قصه سرفه در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قصه سرفه در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید