لکه های قرمز روی پوست

به گزارش مجله سلو بلاگ، لکه های قرمز بر روی پوست می توانند کاملاً بی ضرر بوده، و یا ممکن است نشانه ای از چندین بیماری حاد باشند. برای این عارضه چندین علل نهفته وجود دارد. اجازه دهید نگاهی به آن بیاندازیم.

لکه های قرمز روی پوست

لکه های قرمز روی پوست یکی از رایج ترین مسائل پوستی است

لکه های قرمز می توانند در هر نقطه ای از بدن ظاهر شوند. گاهی اوقات، ناحیه ای از بدن که تحت تأثیر این لکه ها واقع شده، به تشخیص علت دقیق ظاهر شدن این نقاط قرمز بر روی پوست فرد یاری می نماید. اگر چه، نقاط قرمز پوستی به احتمال زیاد بی ضررند، اما ضرورت دارد آن ها را با دقت تحت نظر بگیرید. دانه یا جوش های پوستی به ظاهر بی ضرر ممکن است نشانه ای از برخی بیماری های کشنده باشند. در برخی از موارد، ممکن است نشان از آغاز یک بیماری باشند.

لکه های قرمز ممکن است همراه با خارش، درد، تورم، و علائمی از این قبیل باشند. برخی نقاط قرمز روی پوست هم ممکن است با مایع پر شده باشند. از سوی دیگر، ممکن است نقطه های قرمز رنگی روی پوست خود داشته باشید که نه درد می نمایند و نه در طی سالیان درازی تغییر شکل داده اند. در حالی که بی ضرر قلمداد کردن این نقاط قرمز امری طبیعی است، اما بهتر است چکاپی از آن ها صورت بگیرد و از آن مهم تر چنان چه در طول دوران بلوغ شکل گرفته اند، تحت معاینه قرار گیرند. در این مقاله، برخی از علل به وجود آمدن لکه های قرمز پوستی را نشان داده ایم که بایستی ماهیت و محدوده تشکیل آن ها در هر فرد معین گردد.

علت های به وجود آمدن نقاط قرمز بر روی پوست

آکنه (جوش صورت و پوست)

علائم آکنه قرمز یا قهوه ای رنگ می باشند. به آن ها ماکولmacules یا لکه پوستی گفته می گردد که به صورت مسطح هستند. ماکول ها جای زخمی هستند که بعد از بهبود یافتن آکنه بر جای می مانند. این نقطه ها دائمی نیستند و اغلب با مرور زمان محو می شوند. با این حال، قرار گرفتن در معرض نور خورشید ممکن است فرایند بهبود را طولانی کند.

خال مادرزادی

خال های مادرزادی را که همانژیوم hemangioma هم می نامند، لکه های رنگی هستند که بلافاصله بعد از تولد قابل مشاهده اند. هم چنین، آن ها می توانند بعد از تولد هم به وجود بیایند. همانژیوم بیشتر مرتبط با رگ های خونی است. خال های مادرزادی را می توان از دیگر لکه های قرمز پوستی متمایز کرد، چون اغلب در اوایل دوران کودکی ایجاد می شوند.

لکه های خونی / پتشی (لکه ناشی از خون مردگی Petechiae)

نقطه های نسبتاً قرمز یا متمایل به ارغوانی روی پوست می توانند نشان دهند ه پتشی باشند. لکه های قرمز در ابتدا بر روی پا ظاهر می شوند و پس از آن به نقاط دیگر بدن توسعه می یابند. ضربه جسمی، سرفه شدید، و از این دست می توانند باعث شوند مویرگ ها به درونه غشاء مخاطی پوست خونریزی نمایند که این حالت به صورت نقطه های قرمز کوچک بر روی پوست ظاهر می شوند.

فیبروم پوستی در قالب برجستگی های کوچک، سفت، قرمز یا قهوه ای می باشند. فیبروم های پوستی در نتیجه تجمع بافت های نرم بنام فیبروبلاست ها هستند. آن ها اغلب در پاها و تنه یافت می شوند. چنان چه وجود آن ها همراه با خارش یا درد باشد، بایستی به پزشک مراجعه کرد.

گرانولوم چرکی Pyogenic Granulomas
گرانولوم چرکی معمولاً در بچه ها دیده می گردد، و در نتیجه رشد بیش از حد مویرگ های خون رخ می دهد. تعداد زیادی از رگ های خونی انباشته شده منجر به ایجاد نقاط کوچک قرمز در سطح پوست می شوند. این نقاط هم ممکن است آبی، بنفش و یا قهوه ای به نظر برسند. و اغلب در نتیجه آسیب یا جراحتی بوده که باعث صدمه به عروق خونی می شوند. اگر چه علت دقیق آن ناشناخته است، اما این عارضه سرطانی نبوده، و به صورت ژنتیکی انتقال نمی یابد.
روزاسه Rosacea
علت به وجود آمدن روزاسه هنوز ناشناخته است، اما اغلب در خانواده به طور موروثی وجود دارد. در بیشتر موارد، افراد با پوست بسیار روشن تحت تأثیر روزاسه قرار می گیرند. تعداد خیلی زیادی از چرک دانه های جوش مانند قرمزی بر روی پوست ظاهر می گردد که به صورت، ظاهری سرخ مانند می دهد.
آنژیوم گیلاسی Cherry Angioma
آنژیوم گیلاسی با ظاهری به شکل نقاط عظیم قرمز روی پوست رویت می گردد. چنان چه لکه ها عظیم تر شوند، رنگ آن ها از قرمز به آبی تغییر می نماید. همچون روزاسه، آنژیوم گیلاسی هم به صورت ارثی در خانواده دیده می گردد. با این حال، توسعه آنژیوم گیلاسی تنها محدود به صورت نمی گردد و می تواند در هر قسمت از بدن ایجاد گردد. آنژیوم گیلاسی با هیچ گونه بیماری یا اختلالی در ارتباط نبوده و بی ضرر می باشد.

کهیر Hives کهیر، مانند جوش های برآمده یک دستی بر روی پوست ظاهر می گردد. تا حد زیادی از نظر میزان تفاوت دارند و با ضخامتی به میزان چند میلی متر تا چند اینچ وجود دارند. این کهیرها تا حد زیادی در نوسان و تغییر مداومند، به این معنی که ممکن است به سرعت در حال تغییر میزان و یا موقعیت خود باشند. نیش زنبور عسل، حساسیت های دارویی، و غیره برخی از علل شایع ایجاد کهیر است. زمینه ایجاد کهیر اغلب ژنتیکی است.

فولیکولیت Folliculitis
نوع رایج دانه یا جوش پوستی است که به صورت برجستگی قرمز کوچک در فولیکول های مو ظاهر می گردد. حدود 10 تا 100 برآمدگی که در قسمت خاصی از بدن پراکنده شده اند. این دانه ها ممکن است در قسمتی از بدن که مو رشد می نماید، ظاهر شوند. عمدتاً باکتری عامل توسعه این دانه ها می باشد.
عرق جوش Heat Rash
هم چنین به آن عرق سوز یا جوش های عرق سوز گفته می گردد، که از علل کلاسیک نقاط قرمز بر روی پوست هستند. هنگامی که غدد عرق مسدود می شوند، این دانه ها به وجود می آیند که نتیجه آن به دام افتادن عرق داخل پوست است. این امر منجر به بروز برآمدگی های کوچک بر روی پوست می گردد. لباس های تنگ، چین و چروک در پوست و غیره، برخی از عوامل شایع به وجود آمدن دانه های عرق سوزند.
بثورات پوشک Diaper Rash
لکه های قرمز که بر روی ناحیه پوشک نوزاد دیده می گردد، به احتمال زیاد راش پوشک است. این بثورات می توانند با هر چیزی نظیر رطوبت به جا مانده از پوشک، رژیم غذایی، حساسیت، عفونت و یا حتی آنتی بیوتیک به وجود آیند. در حین عوض کردن پوشک، لکه های قرمز همراه با احساس سوزش است.
سرخک Measles
سرخک یک عفونت ویروسی بسیار مسری است که پس از ابتلا، علائم ظرف یک هفته یا بیشتر آشکار می شوند. در ابتدا، لکه های مایل به خاکستری سفید (دانه های کوپلیکKopliks spots) در داخل دهان ظاهر می گردد، با این حال، چند روز بعد لکه های قرمز آغاز به ظاهر شدن بر روی پوست می نمایند. علاوه بر نقطه های قرمز روی پوست، فرد ممکن است از تب، خستگی، آب آمدن از چشم، گلو درد، و غیره هم رنج ببرد.
نیش حشرات
نقاط قرمز بر روی پوست هم می توانند ناشی از گزش پشه کثیف باشد. نقطه های سرخ بر روی پوست هم می توانند به علت گزش ساس باشند. محل گزش کک، شپش، مورچه، و کنه هم مانند لکه های قرمز به نظر می رسند. نیش حشرات خارش آور بوده و یا حتی در برخی موارد دردناکند. گزش هم چنین می تواند واکنش های آلرژیک به همراه داشته باشد.

درمان لکه های قرمز روی پوست

درمان لکه های قرمز نمی تواند به کل موارد تعمیم یابد، صرفاً به این علت که علت به وجود آمدن آن ها متفاوت بوده و بسته به علت نهفته شان، درمان و داروی لازم تجویز می گردد.

اگر لکه های قرمز علائم بثورات پوشک باشند، فرد بایستی سعی کند به مدت چند روز به طور کامل از پوشک کردن نوزاد اجتناب کند. علاوه بر این، در این فاصله، نواحی از بدن که پوشک می شد را تمیز و خشک نگه دارید. چنانچه بثورات پوشک در مدت چند روز بعد به خودی خود بهبود نیافت، به پزشک متخصص اطفال کودک خود مراجعه کنید. هرگز بدون مشورت با پزشک از هیچ پمادی استفاده نکنید.

مالیدن قسمت داخلی تکه هایی از گیاه آلوئه ورا بر روی عرق سوختگی، یاری خواهد نمود که پوست خنک شده و التهاب کاهش یابد. شستشو با بلغور جو دو سر هم دانه ها یا بثورات را تسکین می دهد.

نبایستی پیش از مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی، از درمان های خانگی بهره ببرید. استفاده از چیزی بدون دانستن علت زمینه ای آن می تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

اگر لکه های قرمز به تازگی پدیدار شده باشند، هر گونه تغییر در مواد غذایی، لوازم آرایشی، لباس های شسته شده، صابون و غیره را مورد آنالیز قرار دهید. برخی حساسیت ها هم می توانند منجر به ایجاد نقاط قرمز بر روی پوست شوند. در هر صورت، ضرری ندارد که به یک پزشک مراجعه نموده و خود را مورد معاینه و آزمایش قرار دهید.

آیا برای لکه های قرمز روی پوست درمان های طبیعی وجود دارد؟

برخی از درمان های طبیعی که می توانند لکه های قرمز روی پوست را از بین ببرند، عبارتند از:

روغن زیتون: روغن زیتون یک مرطوب نماینده طبیعی است و اغلب در ترمیم سلولهای آسیب دیده پوست استفاده می گردد. بعلاوه به صورت بالقوه می تواند سطوح ناهموار را صاف و لکه های مادرزادی را کم رنگ کند. برای امتحان کردن آن، یک پنبه آغشته به روغن زیتون را روی لکه ها بمالید و به مدت 5 دقیقه با حرکت دورانی مالش دهید و سپس با آب گرم بشویید. این کار را چهار بار در روز و به مدت چند هفته تکرار کنید.

آب لیمو: آب لیمو به اسم یک ماده سفید نماینده طبیعی عمل می نماید و می تواند لکه ها و پوست تیره را روشن کند. درمان بثورات پوستی مادرزادی با آب لیمو مانند روغن زیتون است. یک پنبه را به آبلیمو آغشته نموده و آن را به مدت چند دقیقه به صورت دورانی روی لکه ها بمالید. قبل از شستشو با آب گرم بگذارید کاملاً خشک گردد. به مدت چند هفته سه بار در روز همین کار را انجام دهید.

ویتامین آ: ویتامین آ در اغلب نسخه های درمانی ضد پیری و آکنه به چشم می خورد. این ویتامین موجب تحریک تقسیم سلول و فراوری کلاژن می گردد. می توانید پماد ویتامین آ را روزی دو تا سه بار در روز روی لکه ها استعمال کنید.

ویتامین ای: این ویتامین با داشتن خواص آنتی اکسیدان که می تواند ظاهر پوست آسیب دیده را بهبود بخشد، لکه های قرمز روی پوست را کاهش می دهد. روغن کپسول ویتامین ای را دو تا سه روز روی لکه بمالید.

کمپرس سرد: کمپرس سرد برای یاری به حفظ رطوبت در پوست مفید است و می تواند رنگدانه لکه های مادرزادی را کم رنگ تر کند. یک کیسه یخ را در پارچه یا حوله تمیز بپیچید تا پوست کودک در برابر صدمات ناشی از سرمای شدید محافظت گردد. کمپرس سرد باید حدود 15 تا 20 دقیقه باشد و قرار دادن آن روی پوست کودک بیش از 20 دقیقه مجاز نیست. این کار را هر چند وقت یک بار امتحان کنید.

درمان پزشکی لکه های قرمز روی پوست

برای کسانی که نمی خواهند صبر نمایند تا لکه های قرمز روی پوست خود به خود کم رنگ گردد، لیزر پیشنهاد خوبی است. این یک روش غیرتهاجمی بوده و به صورت سرپایی انجام می گردد. زمان بهبودی چندان طول نمی کشد البته گاهی کبودی یا تندرنس (حساسیت به لمس) وجود دارد.

اگرچه از بین بردن لکه ها با لیزر خطری ندارد، اما موارد زیر را به خاطر بسپارید. در برخی موارد، روش لیزر می تواند عوارض زیبایی مانند افزایش رنگدانه به همراه دارد. در خصوص انتخاب روش درمانی مناسب با پزشک مشورت کنید.

منبع: نی نی بان

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: راسخون
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 36059

به "لکه های قرمز روی پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لکه های قرمز روی پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید