منظره رویایی و بی نظیر دریاچه عباس آباد در بهشهر

به گزارش مجله سلو بلاگ، گذر به دریاچه عباس آباد شهرستان بهشهر در استان مازندران هم فال است و هم تماشا یعنی با یک تیر دو نشان می زنید هم به اطلاعات تاریخی و فرهنگی خود می افزایید و هم طبیعت گردی می کنید.

منظره رویایی و بی نظیر دریاچه عباس آباد در بهشهر

دریاچه عباس آباد در کجا قرار گرفته است؟

اقامتگاه رویایی و بی نظیر عباس آباد بهشهر در 9 کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بهشهر بر بلندای ارتفاعات البرز بعد از روستای علی تپه (التپه) و در قلب جنگلهای سر سبز قرار گرفته است.از جاده اصلی بهشهر -گرگان جاده ای آسفالته وجود دارد که بعد از گذر از روستای التپه شما را به اقامتگاه زیبای دریاچه عباس هدایت می نماید.

مختصات جغرافیایی دریاچه عباس آباد :

دریاچه عباس آباد با مساحتی بالغ بر 10 هکتار در کنار باغ 140 هکتاری قرار گرفته است که این باغ یکی از نه باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و از مهمترین باغهای غیر کویری ایران می باشد. این آثار زیبا و با ارزش تاریخی به دستور شاه عباس اول صفوی درسالهای 1020 و 1021 هجری بنا نهاده شده است که شامل دریاچه، کاخ، گل باغ ، آسیاب آبی،برج و حمام و... است.

یکی از دلایل ثبت این مجموعه در فهرست آثار جهانی مکانیزم مخصوص و بی نظیر آن در رابطه با چرخش آب است.شاید دانستن این مطلب برایتان شگفت انگیز باشد که بدانید تاج محل و کاخ الحمرا نیز نمونه های دیگری از باغهای ایرانی هستند که در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند.

ظرفیت دریاچه عباس آباد 600 هزار متر مکعب می باشد که از نوع مخزنی است و جنس دیواره سد از ساروج می باشد.این سد به واسطه میراث فرهنگی با شماره 745 در گروه آثار تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شده است .

طبیعت زیبا و دیدنی دریاچه عباس آباد

مازنداران دارای طبیعت بسیار زیبا و دیدنی می باشد و این دریاچه زیبا هم زیبایی آن را چند برابر نموده است وقتی که صدای موج های آرامبخش و دلنواز همراه با نغمه های پرندگان به گوش می رسد انسان ناخودآگاه به یاد دریاچه عباس آباد می افتد که همـچون گنجی در داخل جنگل پنهان شده است این منطقه را به عنوان یکی از مناطق گردشگری مشهور نموده است.

چنانچه در بخش گردشگری نمناک گفته ایم وقتی که بر روی آب دریاچه طیف وسیعی از رنگ ها خودنمایی میکند و برگهایی که روی آب درحال رقصند آسمان همراه با ابرهایی که در حال جنب و جوشند و نسیم خنکی که اطراف دریاچه را احاطه نموده است همه و همه دست به دست هم داده اند تا حس بینظیری از آرامش را در نهاد انسان خلق نمایند.این دریاچه به قدری زیباست که میتوان برای ساعتهای طولانی به دور از هیاهوی اطراف در آنجا ساکن شد و از سکوت و زیبایی آن نهایت لذت را برد.

گشت و گذار در دریاچه عباس آباد شما را هم با طبیعت زیبای اطراف آشنا می سازد و هم با تاریخ و فرهنگ آن منطقه همنوا می سازد.

در وسط دریاچه عباس آباد ساختمانی وجود دارد که در سالیان دور توسط پل چوبی به قسمت شمالی ساختمان ربط پیدا می کرد و ستونی برای کاخی بوده که امروزه دیگر وجود ندارد.

ساختمان وسط دریاچه عباس آباد

این ساختمان که از آجر درست شده است در فصلهای بهار و تابستان به زیر آب می رود به طوریکه تنها درختان که به روی سقف ساختمان روییده اند گواه وجود عمارت می باشد آبی که در زمستان جمع شده است آب دریاچه را تامین می نماید که از طریق کانالهای جمع آوری به دریاچه می ریزد و در فصل کاشت برنج جهت آبیاری شالیزارها و همچنین استفاده آب روستاهای اطراف مورد بهره برداری قرار می گیرد.

پهنای دریاچه عباس آباد بهشهر بالغ بر 10 هکتار می باشد که در وسط آن کاخی به بلندای 18 متر قرار گرفته است که در فصل بارش دریاچه به زیر آب می رود و گاهی فقط سقف آن از آب دیده می گردد.

اما در فصول کم آبی کل ساختمان بیرون از آب خودنمایی می نماید اما نکته قابل تامل و جالب اینجاست که با اینکه ساختمان نیمی از عمرش را در فصول پر آبی زیر آب می گذراند اما همچنان پا برجا و راسخ است .

کاخی که در وسط عمارت قرار گرفته روزگاری محل استراحت و خوشگذارنی شاه عباس صفوی بوده است.این ساختمان از آجر و ساروج درست شده است و در واقع بعنوان پایه برای کاخی است که در گذشته بوده و امروزه از آن هیچ خبری نیست.

در اطراف دریاچه عباس آباد بهشهر باغ بزرگی به مساحت 140 هکتار وجود دارد همچنین امکانات تفریحی از قبیل رستوران، چایخانه،نمازخانه وجود دارد و اقامت در این دریاچه را فرح بخش و دلپذیر تر می سازد .

بهترین فصل برای بازدید از دریاچه عباس آباد بهشهر

بهترین فصل برای بازدید از این دریاچه از نظر آب و هوای مطبوع و دلپذیر فصل بهار و فصل پاییز است.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: گردشبان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 28553

به "منظره رویایی و بی نظیر دریاچه عباس آباد در بهشهر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "منظره رویایی و بی نظیر دریاچه عباس آباد در بهشهر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید