موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!

به گزارش مجله سلو بلاگ، موزه واسا در استکهلم | Vasamuseet

در بعضی از نقاط جهان و مخصوصا مکان هایی که نزدیک به دریا هستند، بعضی کشتی هایی که به اصطلاح به گل نشسته اند و یا سالیان سال غرق شده بودند، تبدیل به موزه هایی دیدنی و جالب شده اند که افراد زیادی را از سرتاسر جهان برای بازدید به سمت خود می کشانند. موزه واسا در استکهلم یکی از همین نوع موزه هایی است که در یک کشتی به وجود آمده. این کشتی که در سابق یک کشتی جنگی سوئدی بوده، سال ها پیش در دریا غرق شد و امروز به موزه تبدیل شده است. در ادامه با ما در خبرنگاران همراه باشید تا به اتفاق یکدیگر، موزه واسا در استکهلم را مورد آنالیز قرار دهیم.

موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!

همه چیز درباره موزه واسا در استکهلم

موزه واسا در استکهلم یکی از موزه های بسیار قدیمی و تاریخی است که قدمت آن به قرن 17 میلادی باز می گردد. همانطور که در مقدمه هم گفتیم، این موزه قبل از این که به کاربری فعلیش دربیاید در واقع یک کشتی جنگی سوئدی غرق شده بوده است که برای سالیان سال متروک و بدون استفاده باقی مانده بوده. داستان این کشتی که در حال حاضر موزه شده است از این قرار است که؛ کشتی واسا به عنوان یکی از کشتی های جنگی کشور سوئد برای سفری از استکهلم به حرکت در آمد و در راه رسیدن به مقصد خود بود که به دلیل وزیدن بادی شدید به یک طرف کج شد و متاسفانه با تمامی خدمه خود به عمق دریا فرو رفت. بیشتر مورخان در کتاب های خود درباره کشتی واسا این گونه نوشته اند که:

سال ها پیش یعنی در سال 1628 میلادی تعدادی از کشتی های جنگی از بندر استکهلم سفر خود را آغاز کردند که از بین آن کشتی ها، بزرگ ترین آن ها کشتی واسا بود که به نام خاندان سلطنتی سوئد زمان نام گذاری شده بود. این کشتی با این که جنگی بود اما بسیار بزرگ و زیبا بود. کشتی وارسا بعد از حرکت به سمت دهانه بندر به علت وزش بادی شدید به یک طرف منحرف شد و آب از درگاه های آن به داخل کشتی ورود پیدا کرد و به عمق دریا فرو رفت.

طبق اسناد و گفته های مورخین سوئدی و اروپایی، کشتی واسا قرار بود که یکی از بهترین کشتی های نیروی دریایی سوئد با تملک 64 توپ جنگی باشد. بر اساس گفته ها، احتمالا این کشتی به سمت کشور لهستان در حرکت بوده است که در راه غرق شده است. کشتی واسا به این علت به سمت لهستان در حرکت بوده که با لهستانی ها وارد جنگ گردد زیرا، برای سالیان سال دشمن شماره یک سوئدی ها، کشور لهستان به شمار می رفته است. با تمام این اوصاف، این کشتی با این که لنگر کشیده بود اما هرگز به مقصد خود نرسید.

کشتی وارسا پس از غرق شدن بیش از 3 قرن در عمق دریاهای جای گرفته بود تا این که بعد از گذشت 300 سال، در قرن 19 میلادی کشف شد. زمانی کشتی واسا کشف شد و به موزه واسا در استکهلم تبدیل شد که بیش از 3 قرن و یا به عبارتی دقیق تر، 333 سال غرق شده باقی مانده بود. این کشتی توسط پژوهشگری آزاد که به صورت شخصی کار می کرد و اندرس فرانزن نام داشت در اوایل دهه 1950 میلادی در اعماق دریای سوئد کشف شد. پس از کشف این موزه و پیدا کردن آن، مدت زمان زیادی طولی نکشید که ایده ساخت موزه ای در آن شکل گرفت و بعد از مدت کوتاهی نیز تحت نظارت یک مهندس تزئینات داخلی هلندی بسیار معروفی به اتفاق گروهش، آغاز به مهیا کردن امور این کشتی برای تبدیل شدن به یک موزه در آمد.

گروه این مهندس هلندی از مجسمه تراش ها، نجارها، نقاشان، شیشه کاران و آهنگران مختلف تشکیل شده بود تا با هنر و مهارتشان موزه واسا در استکهلم را بسازند و به شکل امروزی خود در بیاورند. پس از مدت ها کوشش نیز در نهایت و در تاریخ 24 آوریل سال 1961 میلادی کشتی واسا با انجام کارهای مقدماتی از دریا خارج شد و برای نگهداری آن ابتدا از پلی اتیلنِ یک ماده مومی حلال در آب استفاده شد و برای چندین سال پاشیدن آن ماده روی کشتی ادامه داشت.

در این جا ضروری است تا ان شرح را مبذول نماییم که این ماده را به این دلیل بر روی عرشه کشتی می پاشیدند که استحکام کشتی با توجه به تاریخی بودنش افزایش یافته و حتی تحلیل هم نرود. در موزه واسا در استکهلم هزاران هزار وسیله و شی بازیابی شده در معرض دید عموم نهاده شده شده است. این وسیه ها برای مثال عبارتند از: قدیمی ترین بادبان های موجود در دنیا، استخوان های خدمه کشتی، تجهیزات و مجسمه های کنده کاری شده و بیش از 14 هزار شی چوبی پیدا شده که تک تک آن ها مورد مرمت و بازیابی اصولی نهاده شده اند و مانند یک پازل بسیار بزرگ در جای خود نهاده شده می باشند. این موزه در منطقه یورگوردن (Djurgården) که جزیره ای در مرکز شهر استکهلم سوئد است، نهاده شده. در این جزیره علاوه بر این موزه، بناهای تاریخی، موزه ها، نگارخانه ها، شهربازی گرونا لوند، منطقه کوچک مسکونی، بندرگاه قایق های بادبانی و مراتع سر سبز مختلفی نهاده شده است.

حقایقی عجیب درباره کشتی واسا در استکهلم

  • کشتی واسا به خاطر وزش باد غرق شده است! در واقع این کشتی به خاطر شدت وزش باد در جهت مخالف، نتوانسته تا تعادل خود را حفظ نماید و در نتیجه خود و تمام خدمه اش غرق می شوند.
  • حدود 150 نفر در آن لحظه سوار بر کشتی واسا بودن ولی طبق شواهد بین 30 تا 50 نفر غرق شدن و در حال حاضر اسکلت 25 نفر از آن ها پیدا شده است. بعضی از بخش های این موزه در حال بازسازی و مقاوم سازی مجدد است.
  • موزه واسا را در نهایت به عنوان یک موزه دریانوردی در تمامی منابع معرفی می کنند.
  • ترمیم کشتی واسا که امروزه موزه واسا است، 27 سال طول کشید.
  • موزه واسا در استکهلم بین سال های 1988 تا 1990 افتتاح شد و عموم مردم این اجازه را پیدا کردند تا از آن بازید کنند.
  • شاید برایتان عجیب باشد که چرا این کشتی که با توجه به این که به نسبت زمانه خودش با امکانات فراوانی ساخته شد، اما چگونه با وزش باد در جهت مخالف غرق شده است؟ در جواب شما باید بگوییم که، با قرار دادن بیش از اندازه توپ های جنگی بر روی عرشه و انبار کشتی باعث عدم تناسب کافی وزن بخش های بالایی و پایینی کشتی شده بود. بنابراین وقتی کشتی در معرض بادهای شدیدی نهاده شد، تعادل خود را از دست داد و غرق شد.
  • در سال 2008 میلادی، بیش از 1 میلیون 200 هزار نفر از موزه واسا در استکهلم بازدید کردند که این در نوع خود یک رکورد برای این کشتی جنگی سابق و موزه فعلی محسوب می گردد.
  • امروزه این کشتی غرق شده سابق که در حال حاضر تبدیل به موزه واسا در استکهلم شده است را می توان گفت که تبدیل به پربازدیدترین موزه در سراسر منطقه اسکاندیناوی و کشورهای حاضر در آن شده است.
  • زمانی که این کشتی از آب بیرون کشیده شد، اجسام زیادی هم در آن بودند و با کشتی بالا آمدند و به همین خاطر، یکی از مهم ترین کشف های تاریخی قرن 19 در سوئد و اسکاندیناوی به حساب می آید.
  • لیست این اقلام در کل، 14 هزار سازه چوبی و 700 مجسمه می باشد.
  • تمام این اشیاء در طی سالیان مختلف مرمت و بازسازی شدند و مجدداً در جای اصلی خود در کشتی قرار داده شدند و امروزه گردشگران می توانند از آن ها دیدن کنند.

راستاهای دسترسی به موزه واسا در استکهلم

اگر قصد سفر به استکهلم را دارید حتما بازدید از این موزه را در برنامه های خود قرار دهید مخصوصا اگر که به موضعات دریانوردی و کشتی ها علاقه مند هستید. با فرض این که شما در مرکز شهر استکهلم و در ایستگاه مرکزی این شهر نهاده شده باشید، برای رفتن به این موزه می توانید تا از ماشین، قطار مترو، پیاده روی و راستاهای مخصوص دوچرخه سواری بهره ببرید.

  • اگر می خواهید تا از ماشین و یا تاکسی های خصوصی بهره ببرید باید بدانید که؛ پس از پیمودن 3.5 کیلومتر از ایستگاه مرکزی شهر استکهلم و پس از 17 الی 18 دقیقه به این موزه خواهید رسید.
  • اگر قصد دارید تا از مترو استفاده کندی دقیقا اگر مبدا خود را از مرکز شهر آمستردام در نظر بگیرید، 18 الی 20 دقیقه در راه هستید.
  • اگر قصد دارید تا پیاده از ایستگاه مرکزی استکهلم به موزه واسا در استکهلم بروید با استفاده از راستاهای مخصوص پیاده روی تنها 32 دقیقه بعد با پسمودن راستا 2.6 کیلومتری به این موزه خواهید رسید.
  • و در خاتمه اگر می خواهید تا از مسرهای مخصوص دوچرخه سواری بهره ببرید، شما 3 جاده مخصوص برای انتخاب دارید. این جاده ها به ترتیب کوتاه بودن راستا 2.7 کیلومتر، 2.9 کیلومتر و در آخر 3 کیلومتر مساحت دارند. به ترتیب طول راستا هم با احتمال شرایط نرمال، به ترتیب؛ 11، 13 و 14 دقیقه طول می کشد تا شما به این موزه برسید.

آدرس موزه واسا در استکهلم

Galärvarvsvägen 14, 115 21 Stockholm, Sweden

این موزه در روزهای کاری باز است و شما می توانید از ساعت 10 صبح از آن بازدید نمایید.

اگر دوست دارید تا از این موزه تاریخی و متفاوت خبر داشته باشید و یا بیشتر درباره آن و البته برنامه هایی که در آن در جریان است بدانید، پیشنهاد می کنیم که به وب سایت رسمی این موزه مراجعه فرمایید. ⚓

vasamuseet.se

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

pariha.com: پریها مجله گردشگری، خبری، موفقیت، آشپزی و سرگرمی میباشد.

منبع: الی گشت
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 4308

به "موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه واسا، بازمانده ای از قرن 16در استکهلم!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید