نشست آموزشی آنلاین دبیرخانه های شوراهای گفت وگوی استان ها برگزار گشت

به گزارش مجله سلو بلاگ، جلسه آموزشی دبیرخانه های شوراهای استانی با عنوان الزامات نگارش موضوعات و پیشنهاد های ملی و فراگیر با میزبانی بر خط دبیرخانه شورای ملی گفت وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق ایران و حضور نمایندگان دبیرخانه های شوراهای استانی سراسر کشور برگزار گشت.

نشست آموزشی آنلاین دبیرخانه های شوراهای گفت وگوی استان ها برگزار گشت

در ابتدای جلسه معاون اجرایی شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، در خصوص لزوم سیستم ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی گفت: درصورتی که نتوان برای ارزیابی عملکرد استان ها شاخص های مناسب و حرفه ای تعریف کرد، امکان بهبود عملکرد استان ها و مقایسه آنها با یکدیگر نیز وجود نخواهد داشت.

محسن عامری، با اشاره به اینکه میانگین امتیازات ارزیابی شوراهای استانی از میانگین 53 امتیاز در سال 96 به رقم 67 امتیاز در سال 98 رسیده است، افزود: این فرایند افزایشی نشان دهنده آن است که هر یک از شوراهای استانی در طی این سال ها، سعی در بهبود عملکرد خود داشته اند. اما علاوه بر رعایت دستورالعمل های شوراهای استانی و تلاش در جهت بهبود افزایش رتبه استان، شوراهای گفت وگوی استانی باید به مأموریت اصلی و ماهوی شورا که طرح مسائل و مسائل فعالان اقتصادی و بهبود محیط کسب وکار است نیز توجه کنند و رویکرد امتیازی و تلاش برای کسب رتبه بالاتر در بین استان ها غالب نگردد.

عامری در ادامه به اعلام نتایج ارزیابی شوراهای استانی طی شش ماهه اول سال 99 اشاره کرد و گفت: نتایج ارزیابی دقیق صورت پذیرفته احصاء شده و ظرف یک هفته آینده، از طریق وزارت کشور اعلام می گردد. سپس گزارش جزئیات ارزیابی هر یک از شوراهای استانی توسط دبیرخانه شورای ملی ارسال خواهد شد تا شوراهای استانی بتواند نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنند.

مدیر دبیرخانه شورای گفت وگوی کشور افزود: اگرچه ارسال مسائل و موضوعات ملی و فراگیر شوراهای استانی به شورای ملی یکی از عمده ترین ارتباطات مکاتبه ای دبیرخانه شوراها در سراسر کشور است، لیکن طبق دستورالعمل ارزیابی جدید، شوراهای استانی باید تمرکز بیشتری بر مسائل و مسائل فعالان اقتصادی در سطح استان خود داشته باشند و مسائلی که ابعاد ملی و فراگیر دارند را طبق ماده 13 قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار همراه با گزارش های کارشناسی تحلیلی به دبیرخانه شورای ملی ارسال کنند؛ بنابراین موضوعات ملی و فراگیر که در دستورالعمل قبلی 30 امتیاز از 100 امتیاز را به خود اختصاص داده بودند، در دستورالعمل ارزیابی جدید کاهش یافته و تنها 15 امتیاز دارند.

در ادامه جلسه، عامری در پاسخ به صحبت های برخی از کنندگان دبیرخانه های شوراهای استانی مبنی بر عدم بازخورد موضوعات ملی و فراگیر از سوی دبیرخانه شورای ملی اظهار کرد: به دلیل محدودیت تعداد برگزاری جلسات شورای گفت وگو و نیز حجم بالای ورودی های دبیرخانه شورای ملی، همه موضوعات ارسالی از سوی استان ها به ویژه موضوعات خاص و جزئی نمی توانند در دستور کار شورای ملی قرار گیرند، ازاین رو دبیرخانه شورای ملی در اتاق ایران با بهره گیری از کارشناسان متخصص و مجرب و اخذ مشورت از مشاوران صاحب تجربه و متخصص در حوزه های مختلف نظیر اقتصادیات، تأمین اجتماعی، مسائل پولی و بانکی و سایر زمینه ها، موضوعاتی را در اولویت قرار می دهند که انعکاس دهنده مسائل بخش عمده ای از فعالان اقتصادی کشور باشد تا در دستور کار رسیدگی در جلسات شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی قرار گیرند.

در بخش دیگری از این جلسه آنلاین، کننده دبیرخانه شورای استان اصفهان گفت: طبق اظهارات سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس (کننده استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو شورای استان)، مجلس در حال تهیه طرحی برای افزایش ضمانت اجرای مصوبات جلسات شوراهای استانی است تا بر اساس آن دستگاه های اجرایی در سطح استان نیز مکلف به اجرای مصوبات شوند ازاین رو درخواست می گردد سایر شوراهای استانی نیز نقطه نظرات خود را دراین ارتباط به دبیرخانه شورای گفت وگو در اصفهان ارسال کنند.

پیرو طرح دستور جلسه و شروع بخش آموزشی، کارشناسان دبیرخانه شورای ملی، به تشریح الزامات نگارش موضوعات و پیشنهاد های ملی و فراگیر پرداختند. طبق اظهارات کارشناسان، در شش ماهه نخست سال 99، تعداد 240 مورد پیشنهاد با ابعاد ملی و فراگیر از سوی دبیرخانه های شوراهای استانی به دبیرخانه شورای ملی ارسال شده است که در این بین، حدود 46 درصد موضوعات در دست بررسی و 28 درصد نیز غیرقابل بررسی هستند و مابقی پایان یافته یا در جریان و نیازمند پیگیری اعلام شده اند. ازاین رو باید جهت تسریع در فرایند بررسی کارشناسی موضوعات دریافتی در دبیرخانه شورای ملی، نگارش این موضوعات در شوراهای استانی به صورت دقیق و استاندارد باشد و منضم به گزارش های کارشناسی جامع و مستند گردد تا میزان موضوعات بلاتکلیف و غیرقابل رسیدگی به حداقل کاهش یابد.

در ادامه جلسه، الزامات نگارش پیشنهاد های با ابعاد ملی و فراگیر در قالب 7 معیار تشریح شد و در خصوص هر یک از معیارها توضیحاتی همراه با نمونه های پذیرفته نشده از سوی دبیرخانه شورای ملی ارائه شد تا ازاین پس، پیشنهاد های ملی و فراگیر شوراهای استانی شفاف تر، دقیق تر و مؤثرتر ارسال گردد.

در پایان جلسه نیز در خصوص نحوه بازخورد موضوعات ملی و فراگیر ارسالی شوراهای استانی از سوی دبیرخانه شورای ملی عنوان شد که دریافت نتیجه بررسی پیشنهاد های ملی و فراگیر از سه طریق امکان پذیر است. نخست تماس تلفنی و مذاکره با دبیرخانه شورای ملی در خصوص یک موضوع خاص، دوم درخواست اعلام شرایط پیشنهاد های ارسالی استان به صورت کتبی به دبیرخانه شورای ملی، و سوم دریافت نتایج شرایط پیشنهاد های استانی بعد از ارزیابی 6 ماهه شوراهای استانی از سوی دبیرخانه شورای ملی. در پایان جلسه مقرر شد تا در خصوص اعلام سریع شرایط موضوعات ملی و فراگیر شوراهای استانی، دبیرخانه شورای ملی راهکار مؤثرتری را نیز اتخاذ کرده و اعلام کند.

طبق اظهارات مدیریت دبیرخانه شورای گفت وگوی دولت و بخش خصوصی، با توجه به شیوع ویروس کرونا و محدودیت های موجود در برگزاری نشست های حضوری، برنامه ریزی جهت برگزاری منظم جلسات بر خط به منظور حفظ ارتباط با شوراهای استانی و ارتقاء عملکرد شورای گفت وگو در استان ها صورت پذیرفته و استمرار خواهد یافت.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25420

به "نشست آموزشی آنلاین دبیرخانه های شوراهای گفت وگوی استان ها برگزار گشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نشست آموزشی آنلاین دبیرخانه های شوراهای گفت وگوی استان ها برگزار گشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید