نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز

به گزارش مجله سلو بلاگ، در این گزارش به موضوع نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز پرداخته ایم.

نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز

به گزارش خبرنگار ، در گزارش قبلی به موضوع ماهیت جرائم سایبری و جرائم ناشی از فناوری مدرن و زمان و مکان ارتکاب جرم و همچنین فراوانی جرم و بزه دیدگان پرداختیم و در این قسمت به مقوله نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز خواهیم پرداخت.

امروزه حفظ امنیت اطلاعات نقشی حیاتی در کشورها ایفا می نماید در تمام کسب و کارهایی که از آی تی بهره مند هستند، نقش حفاظت از اطلاعات پررنگ تر می گردد چرا که همواره حملات سایبری در کمین اطلاعات است به همین دلیل وجود نیروهای متخصص در حوزه امنیت اطلاعات احتیاج اساسی هر کشوری به شمار می رود و تربیت نیروی متخصص بومی بسیار حائز اهمیت است.

در دوران کنونی فناوری اطلاعات و حفظ امنیت اطلاعات نقشی حیاتی در کشورها ایفا می نماید و چون تقریبا در تمام صنایع، فناوری اطلاعات، بانک ها، مراکز دولتی و هر کسب و کاری از IT (طراحی شبکه) به عنوان ابزار و بستر فعالیت و کسب و کار استفاده می گردد؛ بنابراین احتیاج فراوانی به متخصص این رشته وجود دارد. در دوران پساتحریم و با آسان تر شدن دسترسی به اطلاعات و ورود فناوری های روز، احتیاج به وجود دانش تخصصی مرتبط برای استفاده صحیح از این فناوری ها و آشنایی با تهدیدات احتمالی و مقابله با ریسک های مربوطه بیش از پیش اهمیت خواهد یافت. با افزایش تعداد متخصصان امکان تعریف و انجام طرح های امنیتی، تحقیق و پژوهش و فراوری دانش فنی، پیشرفت قابل ملاحظه ای خواهد نمود.

بسیاری از نرم افزارهایی که به کشور وارد خواهد شد امن و قابل اعتماد نیستند. باید بتوان نرم افزارهایی که برای جاسوسی و جمع آوری اطلاعات هستند را شناسایی کرد تا زیرساخت ها دچار تهدید نگردد. از این رو با مشکل کمبود نیروی متخصص روبرو خواهیم شد چرا که نرم افزارهای پیچیده احتیاج به امنیت دارد و باید نیروی انسانی متخصص و تربیت شده باشد که امنیت آن ها را تامین کند.

کمبود نیروی متخصص فقط مختص کشور ما نیست بلکه بقیه کشورها هم با چنین مسئله ای رو به رو هستند اما این کشورها که بیشتر هم پیشرفته هستند کمبود نیروی متخصص خود را از دیگر کشورها مانند ایران به راحتی و بدون هرگونه تشریفات اداری و با کمترین زمان ممکن و پیشنهادهای وسوسه کننده تامین می کنند.

جذب فارغ التحصیلان در رشته امنیت و فناروی اطلاعات در جهان بسیار بالاست به طوری که کشورهای خارجی پیشنهادهای وسوسه انگیز به فارغ التحصیلان رشته امنیت اطلاعات دانشگاه امیرکبیر می دهند. بنابراین برای اینکه نیروهای متخصص ایران که با هزینه های فراوان تربیت شده اند جذب کشورهای دیگر نشوند و در کشور بمانند، باید دولت از آن ها حمایت کند.

امروزه رسیدن به اقتصاد دانش بنیان و امنیت بومی و ملی از اولویت های مهم کشور است بنابراین در بخش های مختلف صنعت فناوری اطلاعات، احتیاجمند افزایش دانش هستیم و دانشگاه به عنوان یکی از مهم ترین مراکز کسب علم باید دانش روز و کاربردی را در اختیار دانشجویان قرار داده و متخصصان کارآمد تربیت کند.

یکی از اصلی ترین سرویس ها در مراکز ،SOC امکان فیلتر کردن محتوای ورودی به سرورها است. فیلتر کردن محتوا در SOC با هدف جلوگیری از دسترسی به سایت های غیرلازم، جلوگیری از دسترسی به انواع خاصی از فایل ها و محدودکردن حملات ویروس ها، WORMها، TROJANها (بسیاری از ویروس های خطرناک مانند NIMDA و CODE RED به عنوان برنامه های اجرایی با استفاده از HTTP و یا پروتکل های رایج دیگر دیواره آتش ها به آن ها اجازه ورود می دهند، وارد شبکه می شوند. در نتیجه کاربران به صورت ناآگاهانه این محتویات را از سایت های ایمن دانلود می کنند.) انجام می گردد.

نرم افزارهای آدرس فیلتر کلیه صفحه ها را در گروه های از پیش معین شده دسته بندی می نماید و بر طبق آن دسته بندی ها، دسترسی به یک صفحه را ممکن و یا غیر ممکن می سازد؛ همچنین قادر است فهرستی از سایت هایی که کاربران می توانند به آن ها دسترسی داشته باشند، تهیه کنند.

به طور عمده ضروری است این نرم افزار قادر باشد دسترسی به محتویات دسته بندی شده را فیلتر کند. همچنین ضروری است بتواند استثناءهایی برای سیاست خاص خود بر مبنای فاکتورهای مختلفی از جمله گروه کاربران، موقعیت کاربران، ساعت استفاده و غیره قائل گردد.

نرم افزارهایی که در این مراکز برای فیلتر کردن مورد استفاده قرار می گیرند، باید از متدهای مناسبی جهت جلوگیری از دسترسی، دسته بندی پایگاه های اطلاعاتی و فهرست های کنترلی برخوردار باشند. همچنین بروزرسانی ها باید با فواصل کوتاه انجام شوند و بهتر است به طور کامل صورت پذیرند؛ بروزرسانی ها نباید سیستم های عملیاتی را دچار وقفه سازند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 9038

به "نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نظارت بر فناوری و بکارگیری نیروهای متخصص و مجهز به آخرین فناوری های روز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید