همه چیز درباره تارا محصول جدید و حاشیه ساز ایران خودرو

به گزارش مجله سلو بلاگ، علیرضا رزم حسینی وزیر صنعت، معدن و تجارت شنبه 29 آذرماه 1399 با حضور در کارخانه های خودروسازی و در جریان بازدید از بخش های مختلف خط فراوری ایران خودرو از جمله سالن پرس، سالن بدنه سازی و سالن موتور سازی؛ از محصول جدید ایران خودرو به نام تارا رونمایی کرد. همچنین طی این بازدید، فراوری انبوه موتور جدید تیوفایو پلاس+TU 5 محصول تارا نیز شروع شد.

همه چیز درباره تارا محصول جدید و حاشیه ساز ایران خودرو

اما در جریان این رونمایی اتفاقی رخ داد که ایران خودرو را وادار به واکنش کرد.

ماجرا این است که دیروز پس از انتشار خبر رونمایی از تارا ویدئویی در رسانه ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که نشان می داد در حین رونمایی کارکنان ایران خودرو کوشش می نمایند خودرو را در حضور وزیر روشن نمایند اما پیروز نمی شوند.

ویدئو بحث برانگیز از رونمایی تارا

این ویدئو بازتاب و نقدها زیادی را در پی داشت. اما پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو ویدئوی منتشر شده در فضای مجازی درباره روشن نشدن محصول تارا را شیطنت رسانه ای خواند و در این باره شرح داد.

پایگاه اطلاع رسانی ایران خودرو در این باره نوشت: روشن کردن خودرو در سالن موسوم به استایل محصولات ایران خودرو به دلیل بسته بودن فضا، ممنوع بوده و رعایت این موضوع به ویژه در حضور بازدیدنمایندگان دارای اهمیت مضاعفی است.

در ادامه این شرح آمده است: در ویدئوی منتشر شده نیز مهندس حاضر در سالن استایل، به دستور مقام ارشد سالن، درحال باز کردن درب صندوق عقب خودروی تارا به منظور نمایش حجم بالای آن بوده و قصد روشن کردن خودرو را نداشته است. در همین حال خودروی دیگری بیرون از سالن استایل برای رانندگی توسط وزیر محترم صمت آماده سازی شده بود.

درباره تارا محصول جدید ایران خودرو

تارا ، خودرویی است که بر پایه پژو 301 ساخته شده و به نوعی نسخه داخلی این خودرو به حساب می آید. بر پایه پلتفرم خودرو تارا قرار است دو محصول دیگر نیز با استایل هاچبک و کراس اوور فراوری شوند. ایران خودرو چندی قبل اولین سری از خودرو تارا را پیش فروش نموده بود.

این خودرو در ابتدا مجهز به موتور tu5 خواهد بود که در ادامه مجهز به موتور ef7 و گیربکس اتوماتیک خواهد شد. از دیگر امکانات این خودرو می توان به فرمان برقی، سنسور باد لاستیک، کروز کنترل، نمایشگر 7 اینچی مجهز به نویگیشن، سانروف، سنسور نور و باران، جایگاه برقی جلو اشاره نمود.

همچنین این خودرو مجهز به سامانه ترمز abs, ebd و ba، سیستم کنترل پایداری و پیگیری از هرزگردی esc، چهار ایربگ ایمنی، دوربین دید عقب، آینه جانبی به صورت تاشو برقی، سامانه ورود بدون کلید و استارت خودرو بصورت کنترل است.

ایران خودرو برای گزینش نام مناسب برای محصول تازه خود اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از آنالیز معنایی، آوایی و زبان شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام تارا برای این خودرو را برگزید.

فراوری انبوه محصول جدید ایران خودرو با همکاری بیش از 132 سازنده ایرانی، قرار است در بهمن امسال شروع گردد.

آنطور که برآورد می گردد این خودرو فول اتوماتیک قیمتی حدود 700 تا 800 میلیون تومان خواهد داشت.

داخلی سازی محصول جدید ایران خودرو

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان کشور در مورد داخلی سازی خودرو جدید ایران خودرو، گفت: تارا محصول جدید ایران خودرو است که قرار است با بیش از 90 درصد قطعات داخلی ساخته گردد.

او اعلام کرد: فراوری انبوه این خودرو در حال آماده سازی است و این توانمندی وجود دارد که داخلی سازی آن 100 درصدی گردد. مشخصات فنی این خودرو حجم موتور 1600 سی سی، حداکثر توان موتور 110 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه، حداکثر گشتاور 150 نیوتن متر در 4800 دور در دقیقه است.

این مقام مسئول ادامه داد: استاندارد آلایندگی آن یورو 5 است. حداکثر سرعتی که می توان با این خودرو پیمود 190 کیلومتر و شتاب صفر تا صد آن 9.5 است. مصرف سوخت این خودرو جدید 6.7 بوده و از فرمان برقی بهره مند است. جایگاه برقی و رینگ های آلومینیومی، راهنمای روی آینه های جانبی از دیگر مشخصات این خودرو است.

راه اندازی خط فراوری جدید تارا

فرشاد مقیمی مدیرعامل خودروسازی ایران خودرو هم پیش تر درباره خط فراوری تارا گفته بود: توان خط فراوری tu5 پلاس با توجه به اقدامات مهندسی اجرا شده به طور چشمگیری ارتقا پیدا نموده است. توان این موتور از حدود 80 کیلووات به حدود 85 کیلووات افزایش پیدا کرد، همچنین گشتاور این موتور از حدود 140 نیوتون بر متر به 145 نیوتون بر متر ارتقاع پیدا کرد. توان فراوریی این موتور هم از 108 اسب بخار به 115 اسب بخار رسیده است.

مقیمی با اشاره به ساختار تنفس طبیعی این موتور توضیح داد: این موتور به تکنولوژی cvvt مجهز شده است که این امکان را فراهم می نماید تا جاهایی که خودرو احتیاج به توان کم تری دارد، تعدادی از سوپاپ ها غیر فعال شده و از پاشش بنزین جلوگیری کند. این فرآیند در نهایت کاهش 4 تا 5 درصدی مصرف سوخت را به همراه دارد. در خودرو تارا که این موتور در آن استفاده می گردد مصرف سوخت حدود 7 لیتر بنزین در صد کیلومتر خواهد بود.

او با اشاره به استاندارد یورو 5 این موتور توضیح داد: موتور tu5 جدید روی خودروهای تارا و رانا پلاس نصب خواهد شد همچنین خودرو رانا به گیربکس 6 سرعته جدید داخلی مجهز خواهد شد.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: فرارو
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 26646

به "همه چیز درباره تارا محصول جدید و حاشیه ساز ایران خودرو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز درباره تارا محصول جدید و حاشیه ساز ایران خودرو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید