چرا همشهری کین همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، شاید راتن تومیتوز با این موضوع موافق نباشد ولی چند دلیل قانع کننده وجود دارد که نخستین تجربه کارگردانی اورسن ولز یعنی فیلم همشهری کین را تبدیل به بهترین فیلم تاریخ سینما می نماید.

چرا همشهری کین همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست؟

اگر به فهرست های مختلف نگاه کنیم، از فیلم همشهری کین معمولا به عنوان بهترین فیلمی یاد می گردد که تا به این لحظه ساخته شده است، اما دقیقا چه چیزی باعث می گردد که این فیلم بیش از پدینگتون2 لایق این صندلی باشد؟ به تازگی این فیلم خانوادگی توانسته است رتبه شماره یک در رده بندی بهترین فیلم های تاریخ سینما از نگاه وب سایت راتن تومیتوز را از چنگ فیلم همشهری کین درآورد و صاحب نظران را به میز بحث و مناظره کشانده است تا بار دیگر به این سؤال مهم پاسخ دهند که به راستی چه فیلمی سزاوار عنوان برترین فیلم تمامی دوران هاست؟

این پرسش که چه فیلمی لایق این عنوان است، زوایای پنهان زیادی دارد و باید تعداد بی شماری از عناصر مؤثر فیلم سازی گرد هم جمع شوند تا بتوان جواب محکمه پسندی به این سؤال داد. از دستاوردهای زیباشناختی فیلم و تأثیر ماندگار آن تا دیگر جنبه هایی که یک فیلم را از سایر آثار عظیم سینمایی متمایز می نماید. دو فیلم پدر خوانده و اقتباس سینمایی از رمان استیون کینگ یعنی رستگاری در شاوشنک، معمولا در فهرست برترین فیلم های تاریخ جای می گیرند که درباره فیلم اول، به دلیل تأثیر سبکی شگرف آن بر سال های بعدی سینماست و درباره فیلم دوم، به دلیل داستان پرطرفدار و در عین حال تکان دهنده ای است که پس از گذشت سال ها همچنان پرمخاطب است.

از همه این ها که بگذریم، فیلمی وجود دارد که بیش از هر فیلم دیگری از آن به عنوان برترین فیلم سینما یاد می گردد. اما هواداران متحیر سینما، نمی توانند بفهمند که چرا این فیلم شایستگی کسب این عنوان را دارد. فیلمی که 80 سال پیش در سال 1941 عرضه شد. اورسن ولز که علاوه بر کارگردانی این فیلم، به عنوان نویسنده همراه و تهیه نماینده هم در این فیلم حضور دارد، در نقش سرمایه دار معروفی ظاهر می گردد که تصویری تلخ از زندگی واقعی این افراد را به نمایش درمی آورد. این فیلم، با صحنه مرگ این سرمایه دار آغاز می گردد که به کنج عزلت رفته است و روایتگر زندگی شخصیت چارلز فاستر کین از چشم دوستان و همسران سابق و همکاران تلخ کام اوست که سعی می نماید تا ابعاد واقعی زندگی او را کشف کند اما هیچ گاه پیروز نمی گردد تا قضاوت روشنی از این شخصیت خطاکار ارائه دهد. اما به عقیده صاحب نظران و فیلم سازان، چه دلایلی باعث می گردد تا این فیلم به عنوان شاهکار بی تکرار تاریخ سینما شناخته گردد؟

1. داستان سرایی خلاقانه همشهری کین

آغاز فیلم با تصاویر اخباری است که کل زندگی ضدقهرمان صاحب مقام با جزئیات به تصویر کشیده می گردد و به نظر می رسد که فیلم با به کارگیری این روش، هرگونه تنش را خنثی می نماید. این تکنیک از نمایش نامه های شکسپیر به عاریت گرفته شده است و فورا مخاطبان را غافلگیر می نماید به این دلیل که تا قبل از عرضه این فیلم، دیگر آثار سینمایی از آغاز فیلم تا نقطه اوج سرانجامی آن به شکل خطی پیش می رفتند اما برخلاف روش معمول، داستان همشهری کین بین راویان مختلف دست به دست می گردد و این گونه به نظر می رسد که گزارشگری قطعات مختلف داستان زندگی شخصیت کین را به هم پیوند می زند و دیدگاه های ذهنی مختلف با هم ترکیب می شوند تا در سرانجام نشان دهند که هیچ روایتی به تنهایی نمی تواند زندگی یک شخص و تأثیرات آن را در بر بگیرد.

وقتی که این فیلم به سرانجام می رسد، مخاطب قهرمان یا ضد قهرمان اصلی داستان را نمی شناسد، اما فیلم تصریح می نماید که عملا هیچ کس نمی توانست این کار را انجام دهد و فیلم بدون نتیجه گیری خاصی سرانجام می یابد. پیچشی که مشابهش را تا آن موقع ندیده بودیم.

2. همشهری کین: یک راوی غیر قابل اعتماد

فیلم همشهری کین زمانی عرضه شد که فیلم ها تا آن موقع از دوربین به عنوان ناظر عینی استفاده می کردند، اما این فیلم با حرکات ناگهانی بین روایت های متناقض از زندگی چارلز کین، راوی غیر قابل اعتماد را جلوی دوربین می آورد. این اقدام باعث می گردد که تماشاگران با داستان مبهمی از شخصیت اصلی فیلم روبرو شوند و روشی است که حتی فیلم سازان امروزی هم از آن دوری می نمایند. در قیاس با این فیلم، حتی فیلم منک ساخته دیوید فینچر هم تصویری به مراتب واضح تر از ولز را ارائه داده بود. معرفی دید ذهنی به دنیای سینما تحول عظیمی را آفرید. به این دلیل که کاراکترهای فیلم از لحاظ اخلاقی پیچیده تر از قبل می شدند و همه چیز به نگاه شما از آن فرد وابسته بود. مثال شاخص آن، چارلز فاستر کینی است که ولز از این سرمایه دار عظیم هیولایی بی عاطفه ساخت اما از سوی دیگر، وقتی مفهوم عبارت دل خراش گل سرخ آشکار می گردد، داستان این فیلم شکلی عمیقا انسانی به خود می گیرد.

3. همشهری کین وامدار بهترین های سینما بود

بسیاری از تکنیک های تدوین که در این فیلم توسط رابرت وایز به کار گرفته شده است و تکنیک فوکوس عمیق که گرگ تولند از آن به کرات در فیلم استفاده نموده است، پیش از ساخت فیلم همشهری کین، توسط دی دبلیو گریفیث و جورج ملی یس در فیلم های اکپرسیونیستی آلمانی به کار گرفته شده بود. با این حال، همشهری کین اولین فیلم جریان اصلی سینما بود که به شکلی گسترده و متنوع، تکنیک های مختلف را با یکدیگر ترکیب نموده و در خدمت داستان به کار گرفته است. این رویکرد باعث شده است تا مجموعه منسجمی از سبک های مختلف شکل گیرد که به نوبه خود کار نوآورانه ای در آن موقع بود.

4. تدوین فیلم همشهری کین، ظرفیت حقیقی سینما را به تصویر کشید

یکی از اتفاقاتی که در این فیلم رقم می خورد، به تصویر کشیدن زندگی زناشویی شخصیت اصلی فیلم است که پس از 16 سال شکست می خورد اما فرایند سپری شدن این بخش از زندگی کین، تنها در یک وعده صبحانه دو دقیقه ای به نمایش در می آید. این روش تدوین و مونتاژ فیلم، یکی دیگر از ایده های بلند پروازانه ولز است که به کارگردانان نسل های بعدی این آزادی عمل را داد تا داستان های طولانی و پیچیده را به رشته تصاویر کوچکی که قابل فهم هستند، تقسیم نمایند. امروزه استفاده از این تکنیک به قدری متداول شده است که به سختی می تواند توجهی را به خود جلب کند. بدون زندگی زناشویی 2 دقیقه ای کین، شاید هرگز تماشاگران نمی توانستند صحنه های ابتدایی دلخراش انیمیشن بالا را ببینند یا حتی صحنه های فراموش نشدنی فیلم 2001: ادیسه فضایی.

5. داستان تکان دهنده همشهری کین

در نهایت داستان مردی که بیش از هر چیز دیگری، به ثروت و قدرت ارزش می دهد و زندگی خود را پای این دو می گذارد و در نهایت به تنهایی در عمارت خود می میرد. داستان همشهری کین منبع الهام فیلم های کلاسیک زیادی است که پس از آن ساخته شده اند. داستان این فیلم، غول دنیای سیاست و تجارت یعنی چارلز راندولف هرست را به شکلی بی رحمانه محکوم می نماید. کسی که به ولز رشوه داد تا از ساخت این فیلم صرف نظر کند. انتقادی تمام عیار که ظهور و به قدرت رسیدن فاشیسم در آمریکا و اروپا را گوشزد می نماید. از سوی دیگر این فیلم درام انسانی باورپذیری را ارا ئه می دهد. این داستان غم انگیز و پرمایه از یک ضد قهرمان اطمینان حاصل می نماید که وجوه فنی و تجربی فیلم حواس مخاطبان را از ایده اصلی داستان و جنبه های فکری دیگر پرت نمی نماید. چشم انداز هایی که ولز قصد داشت تا با آن ها مخاطبان بتوانند با کاراکتر اصلی هم ذات پنداری نمایند. شخصیتی که همتای او در دنیای واقعی آنچنان بی رحم بود که حتی قبل از عرضه فیلم، قصد داشت تا آبروی کارگردان فیلم را از بین ببرد و زندگی او را نابود کند.

همه این ها را گفتیم. آیا به راستی همشهری کین، برترین فیلم تاریخ سینماست؟

علت اصلی که بحث درباره این عنوان عظیم و ادعای شگفت انگیز همشهری کین را سخت می نماید، این حقیقت انکارناپذیر است که فیلم هایی که پس از آن ساخته شدند و رویای تکیه زدن بر این صندلی را در سر خود پرورش می دادند، وامدار تکنیک های استفاده شده در این فیلم هستند. ولز اذعان می نماید که بسیاری از نوآوری های فنی او در ساخت فیلم حاصل از کمبود تجربه او در این عرصه بوده است و اینکه او دقیقا نمی دانست دارد چه می نماید یا چه قانونی را زیر پا می گذارد و رویکرد مبتکرانه او و همکاران بی نظیرش، ماحصل نبود تجربه است که باعث شد تا قوانین بصری سینما برای همواره تغییر یابد. بسیار راحت است فیلم هایی را نام ببریم که از نظر بصری شگفت انگیز تر یا تکان دهنده تر هستند یا سرگرم نماینده تر، غمگین تر یا حتی متنوع تر از همشهری کین. با این حال تقریبا تمامی فیلم هایی که بر سر عنوان برترین فیلم تاریخ سینما جنگ و دعوا دارند، از تکنیک ها و نوآوری هایی که نخستین بار در شاهکار بی تکرار ولز به کار گرفته شده اند، بهره گرفته اند. از فوکوس عمیق در فیلم برداری و تکنیک مونتاژ متأثر از سرگی آیزنشتاین روسی بگیرید تا داستان سرایی نامنظم این فیلم. نخستین تجربه ولز، زبان سینمایی قرن را تعریف کرد به گونه ای که هر فیلمی که بعد از آن ساخته شد، امضا و اثری از تدوین، داستان سرایی و سبک بصری همشهری کین را با خود به همراه داشت. برای بسیاری از منتقدان و هواداران سینما، این فیلم به راحتی می تواند بر این مقام تکیه بزند چرا که این فیلم حتی بر شماره یک وب سایت راتن تومیتوز یعنی پدینگتون 2 هم تأثیر گذاشته است.

منبع: Screen Rant

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 31652

به "چرا همشهری کین همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "چرا همشهری کین همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست؟" امتیاز داده است | 4 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا همشهری کین همچنان برترین فیلم تاریخ سینماست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید