چگونه حافظه ام را تقویت کنم؟

به گزارش مجله سلو بلاگ، حافظه و تمرکز یکی از قابلیت های مهم مغز است که تاثیرات غیر قابل انکاری در موفقیت فردی و بهبود شرایط زندگی دارد. این در حالی است که مسائل حافظه سالمندان را درگیر می کند به طوری که 70% افراد بالای 70 سال مبتلا به آن بوده و این مسئله را امری اجتناب ناپذیر می دانند. اما می توان با رعایت برخی نکات بهداشتی و سبک زندگی صحیح همیشه حافظه ای قوی داشت.

چگونه حافظه ام را تقویت کنم؟

در مدت شرایط خستگی و استرس، مسائل حافظه ای مانند فراموشی، عدم تمرکز مطلوب و کاهش بازدهی ممکن است بروز کند. تغذیه، خواب و فعالیت ورزشی نقش مهمی در حفظ و بهبود این عملکرد مغز دارند.

تغذیه

1- خوردن صبحانه کامل

تحقیقات به خوبی تایید می کنند که خوردن صبحانه ای کامل بروز مسائل حافظه ای و کاهش تمرکز را کمتر می کند. هر چه صبحانه از نظر گلوسید یا هیدرات کربن غنی تر باشد، این تاثیرات واضح تر خواهد بود. بهتر است خوراکی هایی که گلوسید طبیعی دارند و سرشار از فیبر هستند میل گردد و مصرف مواد غذایی سرشار از چربی و قند مصنوعی کاهش یابد.

غلات، میوه ها، تخم مرغ، پنیر، شیر، ماست، کره بادام زمینی و خوراک مرغ بهترین خوراکی ها برای وعده صبحانه هستند. نان، شیرینی جات، مربا، آبمیوه، سوسیس و… باید کمتر مصرف شوند. به عنوان مثال، یک عدد کیوی، 1 تکه پنیر همراه با نان سبوس دار و مقداری کمپوت آناناس نمونه یک صبحانه عالی است.

2- کاهش و تقسیم دریافت انرژی

خوراکی هایی که کالری پایینی دارند نسبت به مواد غذایی چرب و سرشار از گلوسید احساس خواب آلودگی کمتری به همراه دارند. مصرف زیاد گلوسید در وعده ناهار به خاطر ترشح سروتونین تاثیر آرام بخشی دارد. در وعده ناهار باید از خوردن دسرهای شیرین، سیب زمینی، برنج سفید و ذرت پرهیز گردد. بهتر است دریافت مواد غذایی در 3 وعده و حتی الامکان در ساعت منظم باشد. متخصصان تغذیه همچنین توصیه می کنند بعد از ظهر نیز میان وعده ای میل گردد.

3- انتخاب مواد غذایی سرشار از امگا3، ویتامین B و آهن

بدن انسان حدود 100 میلیارد نورون دارد که از طریق غلافی به نام میلین که دور آنها را احاطه کرده با یکدیگر ارتباط دارند. بیشتر ترکیب این غلاف چربی است و به همین دلیل توصیه می گردد اسیدهای چرب امگا 3 برای تقویت ساختار نورون ها مصرف گردد. با این حال از مصرف اسیدهای چرب اشباع که موجب افزایش کلسترول خون می گردد پرهیز گردد.

ماهی های چرب، گردو، روغن کتان، روغن کلزا وسبوس گندم بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 هستند. همچنین باید سس ها، کره، پوست مرغ، پنیر و…کمتر مصرف گردد.

ویتامین های گروه B به خصوص ویتامین B1، B6، B9 و B12 نقش اساسی در حافظه دارند. آنها در فرایند تولید استیلکولین؛ ناقل عصبی مهم در عملکرد یادگیری نقش دارند. ماهی آزاد، جگر، اسفناج، تخم مرغ، کله پاچه، سیرابی و پسته سرشار از این ویتامین هستند.

کمبود آهن نیز به عملکرد حافظه آسیب می زند. مهم نقش آن انتقال اکسیژن به مغز است. گوشت قرمز و سبزیجات سبز بهترین منابع غنی آهن هستند.

بهداشت زندگی

1- خواب خوب برای بهتر به خاطر سپردن

مطالعات نشان می دهند که به خاطر سپردن اطلاعات جدید در مدت خواب به حافظه سپرده می شوند. دراین مرحله است که تثبیت حافظه اجرا شده و باعث می گردد تا قابلیت های جدید تقویت شده و اطلاعات ذخیره گردد. در نتیجه کمبود خواب به فرایند یادگیری آسیب می رساند. از همین رو توصیه می گردد 6 تا 8 ساعت بخوابید تا از فواید خواب بهره مند شوید.

از طرفی، زمانی که بدن دچار کم خوابی است توجه و دقت نیز تحت تاثیر قرار می گیرند. سرزندگی، تمرکز و توجه به شدت آشفته می شوند.

نکته قابل ذکر دیگر اینکه چرت کوتاه نیمروزی (کمتر از 30 دقیقه) می تواند تاثیرات مثبتی معادل یک تا دوساعت خواب شبانه را داشته باشد. چرت اساسا خواب سبک تر و نیروی تجدید قوا برای بدن است. همچنین برای حافظه نیز مفید خواهد بود. تحقیقات بسیاری نشان می دهند که بازدهی هوشی افزایش می یابد و خلاقیت بارور می گردد.

2- فعالیت ورزشی

نتایج تحقیقات دانشمندان طی چندین سال گویای این است که فعالیت ورزشی به عنوان روشی در حفظ توانایی های شناختی و بهبود آنها تاثیرگذار است. در واقع افزایش توانایی سیستم قلبی عروقی می تواند بهبود قابلیت های عصبی شناختی را در پی داشته باشد. ورزش های هوازی(به مدت سی دقیقه در هفته) و عضلانی بسیار مفید و توصیه شده اند.

منبع: www.Passporte santé.fr

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: هفت گنج
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 15653

به "چگونه حافظه ام را تقویت کنم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه حافظه ام را تقویت کنم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید