کمبود 850 اتوبوس درون شهری در اهواز

به گزارش مجله سلو بلاگ، سیدعلیرضا شریفی - اهواز- خبرنگار: اهواز با جمعیت حدود 1/5میلیون نفر و مساحت 185 کیلومتر مربع یکی از مهم ترین کلان شهرهای کشور به شمار می رود و مرکز یکی از مهم ترین استان های آن است.

کمبود 850 اتوبوس درون شهری در اهواز

امروزه موفقیت هر شهری در چهره آن شهر جست وجو می گردد. از این رو می توان گفت عواملی همچون حمل و نقل و مبلمان شهری در سنجش میزان موفقیت شهرها موثر هستند. در بسیاری از شهرها از ریل باس ها، ترن ها، اتوبوس های یک طبقه و دوطبقه و مینی بوس ها برای حمل و نقل عمومی در سطح شهر استفاده می گردد. در اهواز کمبودهای زیادی در این حوزه وجود دارد که سبب نارضایتی مردم این کلان شهر شده است؛ کلان شهری که به گفته شهروندان، تنها نام کلان شهر را یدک می کشد، اما از شاخصه های یک کلان شهر برخوردار نیست.

در اهواز حدود 220 دستگاه اتوبوس در حوزه حمل و نقل عمومی درون شهری فعالند که در مقایسه با جمعیت و بر اساس آنچه مسئولان گفته اند، حدود 850 اتوبوس کم است. البته بین اتوبوس های فعلی نیز اتوبوس های فرسوده و بدون سیستم سرمایشی وجود دارند که طاقت اهوازی ها را در گرمای خرماپزان تابستان طاق می نمایند.

  • کمبود ایستگاه

یکی از شهروندان ساکن در منطقه پادادشهر به خبرنگار خبرنگاران می گوید: با وجود این که پادادشهر جزو مناطق توسعه یافته اهواز به شمار می رود، کمبود ایستگاه اتوبوس در آن مردم را کلافه نموده است. حامد جرفی می افزاید: برای رسیدن به ایستگاه اتوبوس باید حدود 2 کیلومتر طی کنم که همین سبب شده برای تردد خود از تاکسی استفاده کنم. البته استفاده از اتوبوس فقط در روزهای سرد سال به صرفه است اما زمان زیادی را باید برای این کار صرف کنیم. این شهروند بیان می نماید: برای تغییر راستا ناچار به تردد در مرکز شهر می شویم که همین مساله بر ترافیک این منطقه می افزاید. چندین بار پیشنهاد احداث پایانه را در چهارراه آبادان برای تغییر راستا به اتوبوسرانی داده ایم، اما توجهی به آن نشده است.

  • تعداد اتوبوس ها با استانداردها مطابقت ندارد

رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای شهر اهواز در گفت وگو با خبرنگاران با اشاره به وضعیت اتوبوس های اهواز و با بیان این که تعداد این اتوبوس ها با استانداردهای کلان شهرها همخوانی ندارد، می گوید: در اهواز باید حدود هزار اتوبوس برای جابه جایی مسافران وجود داشته باشد تا جوابگوی احتیاج جمعیت این کلان شهر باشد.

رحیم کعب عمیر درباره علل کمبود اتوبوس در اهواز اظهار می نماید: دولت از سال 90 تاکنون به شهرداری اهواز اتوبوسی تحویل نداده است اما تا قبل از آن 82/5 درصد از هزینه خرید اتوبوس ها را به شهرداری پرداخت می کرد. وی ادامه می دهد: اکنون نحوه پرداخت این هزینه برعکس شده است به طوری که هزینه اتوبوس هایی که در سال های 96 و 97 وارد اهواز شدند توسط شهرداری پرداخت شد و دولت فقط 9 درصد از 13/5 درصد کارمزد تسهیلاتی را که برای خرید اتوبوس دریافت نموده بودیم، پرداخت کرد.

  • استهلاک اتوبوس ها

کعب عمیر با اشاره به میزان جابه جایی افراد با اتوبوس ها بیان می نماید: در زمستان بیش از 70 هزار نفر با اتوبوس ها جابه جا می شوند اما در تابستان، به دلیل گرمای هوا، حدود 50 هزار نفر از اتوبوس ها استفاده می نمایند. وی شرایط اقلیمی را در عمر اتوبوس ها موثر می داند و می افزاید: اصولا عمر اتوبوس ها 10 سال است اما شرایط اقلیمی و هوای گرم اهواز میزان استهلاک اتوبوس ها را زیاد می نماید. بر همین اساس عمر اتوبوس ها را 5 ساله اعلام نموده ایم و بعد از آن باید از رده خارج شوند.

  • راهکار کمبود اتوبوس

این عضو شورای شهر اهواز کمبود اتوبوس را در اهواز از دلایل اصلی معطلی مردم در ایستگاه ها اعلام می نماید و می گوید: هزینه خرید اتوبوس زیاد و حدود یک میلیارد و 800 میلیون تومان است که متاسفانه شهرداری از پس آن برنمی آید. وی ادامه می دهد: تصمیم بر این است که منطقه آزاد اروند برای خرید اتوبوس به شهرداری ارز بدهد. کعب عمیر با بیان این که اعتبارات شهرداری به اندازه ای نیست که بتواند اتوبوس خریداری کند، می گوید: تصمیم بر این است که با بازسازی حدود 80 دستگاه، درصدی از کمبود اتوبوس را در اهواز جبران کنیم. وی می افزاید: برای بازسازی این تعداد اتوبوس به 26 میلیارد تومان احتیاج داریم که قرار است استانداری آن را از محل اعتبارات استانی تامین کند.

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 6300

به "کمبود 850 اتوبوس درون شهری در اهواز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمبود 850 اتوبوس درون شهری در اهواز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید