10 ترفند ساده برای تقویت مغز

به گزارش مجله سلو بلاگ، آیا می دانید که مغز هم مثل سایر اعضای بدن، احتیاج به تناسب اندام دارد؟ فکر می کنید این تناسب چطور حاصل می گردد؟ مطمئنا انتظار نداریم که بتوانیم مغزمان را مثل دست و پایمان ورزش دهیم. اما عجله نکنید، چون ترفندهای بسیار جالبی برای این کار وجود دارند که در واقع نوعی ورزش مغز به حساب می آیند. ترفندهایی که به شما یاری می نمایند از قابلیت های بی نهایت مغز خود بیش از پیش و به طرزی صحیح بهره ببرید.

10 ترفند ساده برای تقویت مغز

در واقع هر بار که مغز خود را به چالش می کشید، عصب های مغز شما دست به کار می شوند و راستاهای تازهی می سازند. این یک حقیقت شگفت انگیز درباره مغز و توانایی های بی نظیر آن است و اگر مایلید نمود واضح این تغییرات را ببینید، تا انتهای این مقاله با خبرنگاران مگ همراه باشید و از راه چاره های آن بهره ببرید.

1. از دست مخالف خود بهره ببرید

با کمی دقت می بینیم که بسیاری از فعالیت های روزمره را از سر عادت و بدون فکر انجام می دهیم. این فعالیت ها فهرست طویلی دارند؛ مثل شانه زدن، مسواک زدن، غذا خوردن، لباس پوشیدن و تقریبا بیشتر کارهایی که در طول روز انجام می دهیم و اصلا مغز خود را درگیر آن ها نمی کنیم!

حالا تصور کنید که به اسم یک فرد راست دست، این بار برای شانه کردن موهای خود، از دست چپ بهره ببرید. حتما برای بار اول این کار سخت خواهد بود. شاید هم خیلی زود خسته و کلافه شوید. اما صبر کنید، در همین اتفاق به ظاهر بی اهمیت و ساده، نکته ای مهم وجود دارد.

اگر شما همیشه از دست راست خود استفاده می کنید، به این مفهوم است که نیمکره ی چپ مغز شما کاملا فعال و پویا است. اما برای بهره وری بهتر از مغز، ما احتیاج به عملکرد فعال هر دو نیمکره داریم.

پس برای ورزش مغز، اولین تمرین ما این است. گاهی در طول روز، از دست غیر مسلط خود بهره ببرید. مثلا اگر چپ دست هستید، با دست راست خود درها را باز کنید. اگر راست دست هستید، با دست چپ خود مسواک بزنید.

جای قاشق و چنگال را در دستان خود عوض کنید. حتی سعی کنید با دست مخالف خود بنویسید. مجموعه ی این فعالیت ها مغز شما را به فعالیت و چالش بیشتری می کشانند. نکته اینجا است که نباید نا امید شوید. لازم نیست تمام روز را صرف چنین کاری کنید، شاید برای شروع چیزی حدود یک ربع تا نیم ساعت کافی باشد، به تدریج متوجه تغییراتی بسیاری خواهید شد. می گویید نه؟ امتحان کنید.

2. از فهرست کارها، فقط به اسم یک پشتیبان بهره ببرید

این عادت که فهرست کارها یا اقلام ضروری خود را بنویسید، اصلا بد نیست؛ اما مراقب باشید که بیش از میزان به این گونه فهرست ها تکیه نکنید. مثلا ممکن است موقع رفتن به خرید، فهرستی از مواد غذایی لازم خود را تهیه نموده و همراه داشته باشید؛ اما به یاد داشته باشید که موقع خرید، بیش از فهرست، روی فکر خود حساب کنید و از آن یاری بگیرید. در نهایت می توانید نگاهی هم به فهرست خرید خود بیندازید اما نباید فراموش کنید که این کار نباید انتخاب اول شما باشد.

3. شماره های تلفن را یاد بگیرید

امروزه در دنیایی زندگی می کنیم که پیشرفت علم، کارها را برای انسان بسیار راحت نموده است. مثلا تلفن های مدرن با حافظه داخلی خود می توانند هر شماره ای را که با آن ها تماس می گیرد به خاطر آورند. بنابراین به نظر می رسد که لازم نیست شما کار زیادی انجام دهید!

آیا می دانید که حفظ کردن شماره تلفن های مختلف یک مهارت عالی برای ورزش مغز و حافظه شما است؟ پس منتظر چه هستید؟ اجازه دهید تلفن های مدرن کار خود را انجام دهند اما شما هم نباید بیکار بنشینید. هر روز یک شماره تلفن تازه حفظ کنید و سعی کنید انجام این تمرین بسیار ساده را به دفعات تکرار کنید.

4. برای هر روز یک داستان آماده کنید

این هم یک تکنیک فوق العاده است. تکنیکی که به شما یاری می نماید اطلاعات را به حافظه بلند مدتتان انتقال دهید. فرقی نمی نماید موضوع داستان چه باشد، حوادث گذشته، اتفاقات روزمره و یا حتی کارهایی که باید انجام دهید، اما آنچه مهم است این است که شما روایتگری پر شور و هیجان باشید. طوری که بتوانید مخاطبان خود را جذب نموده و آن ها را ترغیب به شنیدن ادامه داستان کنید. داشتن یک تصویر فکری شفاف از آنچه می گویید هم به شما یاری می نماید تا بهتر میان اجزای داستانتان ارتباط برقرار کنید. ضمن اینکه موقع تعریف کردن داستان، لبخند را نباید فراموش کنید و سعی کنید به توصیفات خود بال و پر دهید.

حتی می توانید از این روش به اسم یک بازی دسته جمعی بهره ببرید. به این ترتیب که فهرستی از کلمات به ظاهر نامرتبط را در کنار هم بنویسید و از نفر اول بخواهید که در حد یک جمله و با کلمه اول، داستانش را شروع کند. نفر دوم باید با جمله ی بعدی داستان را ادامه داده و کلمه ی دوم را هم در داستان بگنجاند. ضمن اینکه تمام افراد باید توجه داشته باشند که پیوستگی قصه حفظ گردد. حتما از این تمرین بهره ببرید و ببینید که چطور عملنمودهای فکر شما ارتقا پیدا می نمایند.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید این بازی، یک تمرین بسیار قوی برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر و زوال عقل است.

5. برای ورزش مغز از بازی های مشاهده بهره ببرید

هر روز چیز خاصی را برای مشاهده و فکر کردن انتخاب کنید. مثلا تصمیم بگیرید امروز به هر جایی که می روید، به نحوه ی لباس پوشیدن مردم نگاه کنید. به این فکر کنید که چرا افراد خاصی به شکل خاصی لباس می پوشند. موضوع مشاهدات شما می تواند بسیار متنوع باشد؛ مثلا نگاه کردن به رفتارهای بچه ها، مشاهده و فکر کردن درباره ی غذاهایی که می خورید، نگاه کردن به رنگ هایی که پیرامون خود می بینید و فکر کردن درباره تفاوت ها و کاربردهای آن ها. به هر حال نگذارید مغز شما بیکار بماند و هر روز فارغ از عادت ها، به آن چیز تازهی بدهید که درباره اش فکر کند و به چالش کشیده گردد.

6. از راه دیگری بروید

از همین امروز تصمیم بگیرید تا راستاهای تازهی برای رانندگی یا پیاده روی انتخاب کنید. مثلا اگر هر روز راستا مشخصی را برای رفتن به سر کار طی می کنید، این بار راستاهای تازه را امتحان کنید. اگر برای پیاده روی روزانه هر بار از یک راستا تکراری عبور می کنید، این بار کمی راستا را عوض کنید؛ مثلا خیابان های فرعی را طی کنید، از کوچه هایی گذر کنید که تا به حال از آن ها عبور ننموده اید و… به هر حال فکر خود را به چالش بکشید. شما در این تمرین باید هر روز، یک راه تازه را امتحان کنید. این تغییر راستاها به مغز شما یاری می نماید تا حافظه فضایی خود را توسعه داده و جهت ها را تمرین کند.

7. برای ورزش مغز، عادت ها را بشکنید

یک راه مؤثر برای ورزش مغز این است که عادت های گذشته خود را بشکنید. مثلا اگر همیشه عادت داشته اید که صبح زود یک قهوه بنوشید، این کار را به بعد از ظهر موکول کنید. اگر عادت داشته اید بعد از ظهرها به پیاده روی بروید، این کار را صبح انجام دهید. ظهر به جای خوابیدن، مشغول یک فعالیت آرام بخش دیگر شوید و به هر حال، عادت های روزمره خود را بشکنید و نظمی تازه تعریف کنید. درباره ی جنبه های مثبت و منفی این نظم تازه فکر کنید و سعی کنید که همیشه دنبال نقاط مثبت باشید. ببینید که مجموعه این تغییرات چه حسی دارد.

8. یک مسأله را حل کنید

فرض کنید به اسم نماینده فروش یک شرکت معتبر، در شرف معامله ای حساس و مهم هستید. باید رقبای خود را رصد کنید و ببینید که چگونه می توانید فروشی رضایت بخش و پرسود داشته باشید. چه چالش هایی انتظار شما را می کشند و برای غلبه بر مسائل احتمالی چه راهکار هایی باید داشته باشید؟

روز بعد تصور کنید که در حال ایجاد سازمانی برای مبارزه با گرسنگی در دنیا هستید؟ چه ایده های تازهی دارید؟ چه موانعی را باید در نظر بگیرید و راهکار برون رفت از این موانع چیست؟

یا اینکه تصور کنید شما مسؤول مدیریت بحرانی مثل سیل هستید. چه تصمیماتی خواهید گرفت؟ چه راه چارههایی برای پیشبرد بهتر کارها ارئه خواهید داد؟

هرگز تصور نکنید که این کارها رویاپردازی و بی فایده است. این تمرین ها باعث می شوند که ارتباطات تازهی در مغز شما شکل بگیرد و چه بسا راهکار های بکری درباره مسائلی که هم اکنون با آن ها درگیر هستید، به فکر شما خطور کند.

9. فهرست تهیه کنید

شاید اغراق نباشد اگر بگوییم که تمرین های نوشتاری برای تقویت قابلیت های مغز فوق العاده اند. در این بین تهیه فهرست یکی از تمرین هایی است که معجزه می نماید. پیش از این گفتیم که به فهرست ها بیش از میزان تکیه نکنید، اما این یک تمرین فرق دارد. با نوشتن این فهرست ها قصد داریم تا چیزهای مختلف را به یکدیگر مرتبط کنیم.

مثلا فهرستی از برترین هدایایی که تا به حال به شما داده شده تهیه کنید یا فهرستی از منزجرنماینده ترین غذاهایی که تا به حال خورده اید، یا مکان های بی نظیری که به آن ها سفر نموده اید و…

این هم باید برای شما یک تمرین روزانه باشد. به این ترتیب حافظه خود را بیدار نموده و ارتباطات تازهی در مغزتان برقرار می کنید.

10. یک کتاب بخوانید

کتابی با موضوعی کاملا تازه انتخاب کنید. این کتاب می تواند درباره دنیای اقتصاد باشد یا یک رمان عاشقانه ایرانی یا هر چیز دیگری که تا به حال امتحان ننموده اید. چیزی که مهم است این است که برای تقویت مغز، موضوعات همیشگی مطالعات خود را تغییر دهید و در فضاهای فکری تازه قدم بگذارید. بدون تردید در دنیای فراوانی ها، موضوعات مهیج بسیاری وجود دارند که می توانند برای فکر شما تازه و چالش برانگیز باشند.

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم راه چارههایی مفید و مؤثر برای ورزش مغز ارائه دهیم. اما خواندن، به تنهایی کافی نیست و برای اینکه نتایج مشهود و واضحی بگیرید باید دست به کار شوید.

سادگی ظاهری این 10 تمرین را دست کم نگیرید و با خود متعهد شوید که حداقل در یک بازه زمانی 21 روزه آن ها را به کار گیرید. پیش از این زمان، هیچ قضاوتی نکنید و به جای فکر کردن به نتایج، با خلاقیت خود، تمرین ها را برای خود و اطرافیانتان لذت بخش و هیجان انگیز کنید.

پس از این مدت، نتایج، کم کم خود را نشان خواهند داد و شما متوجه می شوید که دیگر آن آدم سابق نیستید و احتمالا با فکر باز و روشن تری به استقبال مسائل تازه خواهید رفت. پس تمرین را ادامه دهید و از تجربیات و نتایج فوق العاده خود برای ما هم بگویید.

منبع: verywellmind

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 34765

به "10 ترفند ساده برای تقویت مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 ترفند ساده برای تقویت مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید