18 غذای سالم که می توانند ولع خوردن شیرینی را مهار نمایند

به گزارش مجله سلو بلاگ، هوس خوردن شیرینی جات در بسیاری از افراد، به ویژه خانم ها رایج است. در حقیقت، 97 درصد از خانم ها و 68 درصد از آقایان گزارش نموده اند که دچار میل به شیرینی جات می شوند. کنترل هوس به خوردن چیزهای شیرین می تواند سخت باشد. میل به خوردن شیرینی جات می تواند منجر به پرخوری یا مصرف بیش از حد کالری روزانه گردد. خوشبختانه با انجام برخی از کارها می توانید هوس به خوردن چیزهای شیرین را کاهش دهید. یکی از این کارها، خوردن خوراکی هایی است که به مبارزه با میل به شیرینی جات یاری می نمایند. در این مقاله این مواد غذایی را به شما معرفی می کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

18 غذای سالم که می توانند ولع خوردن شیرینی را مهار نمایند
  • 14 تاثیر ترسناک فست فود بر سلامت جسمی و ذهنی

1. میوه

بیشتر افراد زمانی که میل به مصرف شکر می نمایند، خوراکی های حاوی چربی و شکر زیاد مثل شکلات می خورند. به جای خوراکی های ناسالم، میوه بخورید. این کار باعث می گردد هوستان به مصرف شیرینی جات تا حدودی کمتر گردد.

میوه ها به طور طبیعی شیرین هستند، اما با این حال مقدار زیادی ترکیبات گیاهی مفید مانند فیبر دارند که برای سلامتی شما بسیار یاری نماینده هستند. میوه هایی بخورید که حاوی قند بیشتری هستند؛ مانند انگور یا انبه. اگر گرسنه هم هستید، به ماست (ترجیحا یونانی) میوه های مورد علاقه تان را اضافه کنید تا تبدیل به یک میان وعده لذت بخش و خوشمزه گردد .

2. توت ها

توت ها انواع مختلفی دارند؛ مانند توت فرنگی، بلوبری و شاه توت. توت ها یک گزینه عالی و مغذی برای مبارزه با هوس به شیرینی جات هستند. با اینکه توت ها شیرین هستند، اما فیبر زیادی دارد؛ این یعنی میزان قندشان نسبتا پایین است.

این موضوع باعث می گردد هوس خوردن شیرینی جات که با عادت (و نه گرسنگی) ارتباط دارد، رفع گردد. علاوه بر این، توت ها سرشار از ترکیبات گیاهی هستند و آنتی اکسیدان های قدرتمند و خواص ضدالتهابی دارند. به همین دلیل ممکن است به کاهش عوامل خطر بیماری های مزمن مثل بیماری قلبی و دیابت یاری نمایند.

3. شکلات تلخ

شکلات خوراکی ای است که به طور رایج توسط افرادی که هوس خوردن شیرینی جات می نمایند، مصرف می گردد. اگر هوس شکلات کردید، می توانید گزینه سالم تر یعنی شکلات تلخ بخورید. شکلات تلخ شکلاتی است که بیشتر از 70 درصد کاکائو دارد.

این نوع شکلات حاوی ترکیبات گیاهی سالم است که به عنوان پلی فنول شناخته می شوند. برخی از مطالعات نشان داده اند که خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی این پلی فنول ها ممکن است به بهبود سلامت قلب یاری نمایند. با این حال، شکلات تلخ مانند شکلات معمولی حاوی قند و چربی است، بنابراین بهترین کار این است که در خوردن آن زیاده روی نکنید.

4. دانه چیا

دانه چیا منبع خوبی از بسیاری از مواد مغذی مهم از جمله اسیدهای چرب امگا 3، فیبر غذایی محلول در آب و برخی ترکیبات گیاهی سالم است. در حقیقت فیبر محلول، 40 درصد از دانه چیا را تشکیل داده است. این نوع فیبر آب را جذب می نماید و در دل و روده تبدیل به یک ترکیب ژله مانند می گردد.

این موضوع باعث می گردد برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید و جلوی هوستان به مصرف شکر هم گرفته گردد. خوشبختانه می توانید از دانه چیا در تهیه خوراکی های متنوع بهره ببرید. یکی از این خوراکی های لذیذ و مفید، پودینگ چیا است که طرز تهیه آن را می توانید از اینترنت یاد بگیرید.

5. آدامس یا قرص نعناع بدون قند

جویدن آدامس می تواند راه حل خوبی برای کنترل میل به شیرینی جات باشد. آدامس یا قرص نعناع که با شیرین نماینده های مصنوعی درست شده اند، مزه شیرینی دارند اما دارای کالری کمی هستند و هیچ شکری ندارند.

اگرچه نتایج در این زمینه متناقض هستند، اما برخی از مطالعات به این نتیجه رسیده اند که جویدن آدامس می تواند به کنترل گرسنگی، هوس به غذا و مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات زیاد در طول روز یاری کند. علاوه بر این، می توانید برای رفع کردن هوس خوردن شیرینی جات، بعد از غذا آدامس بجوید.

6. حبوبات

حبوبات مثل عدس، لوبیا، نخود و ماش منابع گیاهی فیبر و پروتئین به شمار می فرایند. در واقع یک فنجان (198 گرم) عدس، تقریبا 18 گرم پروتئین و 16 گرم فیبر برای بدن شما تامین می نماید. هر دو ماده مغذی ذکر شده احساس سیری را افزایش می دهند.

اضافه کردن حبوبات به رژیم غذایی می تواند باعث گردد احساس سیری بیشتری کنید و گرسنگی ناشی از هوس خوردن شیرینی جات هم در شما کمتر گردد. آنالیز اخیراً صورت گرفته به این نتیجه رسید که عدس ممکن است در کاهش وزن هم مفید باشد.

علت این موضوع تا حدودی می تواند به خاطر وجود تأثیرات کوتاه مدت مفید آن بر روی اشتهای شما باشد. می توانید از عدس در غذاهای مختلف بهره ببرید. به عنوان یک غذای معروف می توانیم سوپ عدس را نام ببریم که نه تنها طعم بسیار خوبی دارد، بلکه بسیار مغذی هم است.

7. ماست

ماست یک میان وعده سالم است که پروتئین زیادی دارد و سرشار از کلسیم است. علاوه بر این، برخی از مطالعات نشان داده اند که خانم هایی که وزن مناسبی داشتند، با خوردن ماست یونانی حاوی پروتئین زیاد به عنوان میان وعده عصرگاهی، کمتر احساس گرسنگی کردند و در طول روز غذای کمتری خوردند. افرادی که میان وعده حاوی پروتئین کمتر خوردند یا اصلا میان وعده نخوردند، چنین چیزی را تجربه نکردند. بهتر است ماستی را انتخاب کنید که فاقد قند اضافه شده باشد.

8. خرما

همه ما کم وبیش می دانیم که خرما بسیار مقوی و شیرین است و فواید متعددی برای سلامتی بدن دارد. خوردن چند عدد خرما به جای نوشابه یا آبنبات و شکلات می تواند هوس خوردن شیرینی جات را رفع کند و مواد مغذی زیادی را در اختیار بدنتان قرار دهد.

می توانید به همراه خرما، مغزهایی مثل بادام بخورید. با این وجود توجه داشته باشید که خرما بسیار شیرین است. بنابراین در مصرف آن زیاده روی نکنید و بیشتر از 3 عدد خرما در روز نخورید.

9. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین بسیار مغذی، شیرین و سیرنماینده است. این ماده غذایی بیشتر از کربوهیدرات تشکیل شده است، اما فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی زیادی هم دارد که از جمله آن ها می توانیم به ویتامین A، پتاسیم و ویتامین C اشاره کنیم. برخی از افراد به این علت دچار میل به مصرف شکر می شوند که در طول روز به اندازه کافی غذا نمی خورند.

گنجاندن منابع کربوهیدرات مثل سیب زمینی شیرین در رژیم غذایی می تواند به وسیله اضافه کردن کالری به وعده های غذایی تان و متعادل کردن آن ها، به شما در مبارزه با هوس خوردن شیرینی جات یاری کند. سیب زمینی شیرین را می توانید به صورت آبپز، پوره شده یا سرخ نموده نوش جان کنید.

10. گوشت قرمز، گوشت ماکیان و ماهی

اضافه کردن منابع پروتئین مانند گوشت قرمز، گوشت ماکیان یا ماهی به رژیم غذایی ممکن است به جلوگیری از هوس خوردن شیرینی جات یاری کند. اگر در حال کوشش برای کم کردن وزن تان هستید، خوردن مقدار کافی پروتئین ممکن است برای مدیریت غذای مصرفی ، هوس ها و وزنتان اهمیت داشته باشد.

در یک مطالعه، شرکت نمایندگان برنامه کاهش وزنی را دنبال کردند که 25 درصد از کالری آن ناشی از پروتئین بود. نتایج این مطالعه نشان داد که هوس خوردن شیرینی جات در شرکت نمایندگان تا 60 درصد کاهش یافت و تمایلشان برای خوردن میان وعده در انتها شب نصف شد.

اگر رژیم هستید و به شدت هوس خوردن چیزهای شیرین می کنید، حتما برخی از منابع پروتئین مانند گوشت قرمز و ماهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. اگر گیاه خوار هستید، می توانید منابع گیاهی پروتئین را مصرف کنید، که تأثیرات مشابهی دارند .

11. اسموتی

اگر هوس خوردن یک خوراکی شیرین نموده اید و به یک چیز شیرین برای رفع کردن هوستان احتیاج دارید، اسموتی می تواند یک گزینه عالی باشد. در اسموتی از میوه های مختلف استفاده می گردد، که همانطور که گفتیم میوه ها چون شیرین هستند، در رفع شدن هوس به مصرف شکر مفید تلقی می شوند.

با خوردن اسموتی سیر خواهید شد و مواد مغذی موجود در آن را دریافت خواهید کرد. به جای خرید اسموتی های آماده که حاوی قند اضافه شده هستند، می توانید خودتان در خانه اسموتی های خوشمزه و سالم درست کنید و از نوشیدن آن ها لذت ببرید.

  • طرز تهیه 13 اسموتی خوشمزه و مقوی که حتما باید امتحان کنید

12. نوشابه بدون قند

نوشابه به شدت شیرین است. نوشیدنی هایی که مقدار زیادی شکر دارند، با بیماری های مختلف از جمله دیابت و بیماری قلبی در ارتباط هستند. با این حال اگر به طور مرتب نوشابه مصرف می کنید، قطع مصرف آن به طور کامل برای شما مقدور نخواهد بود. در واقع با قطع نوشیدنی های شیرین، هوس به مصرف شیرینی جات خواهید کرد.

بهترین کاری که می توانید در این زمینه انجام دهید این است که به جای نوشابه های معمولی که قند زیادی دارند، از نوشابه های بدون قند بهره ببرید. البته درباره اینکه این نوشابه ها واقعا خوب هستند یا نه، نظرات متناقضی وجود دارد که در این مقاله نوشابه رژیمی خوب است یا بد؟ تاثیرات واقعی نوشابه رژیمی بر سلامتی درباره آن شرح داده ایم.

13. آلوبخارا

آلوبخارا همان آلوی خشک شده است. این میوه مثل خرما سرشار از فیبر و مواد مغذی دیگر است و مزه بسیار شیرینی دارد. این یعنی هر وقت که هوس کردید یک خوراکی شیرین بخورید، می توانید به جای آبنبات و شکلات آلوبخارا بخورید و از این طریق هوستان را رفع کنید.

این میوه مفید حاوی مقدار زیادی فیبر است و در سیر نگه داشتن شما به مدت طولانی تر و درمان یبوست نقش دارد. آلوبخارا حاوی قند طبیعی سوربیتول هم است که یک نوع قند الکلی طبیعی به شمار می رود و به آرامی در معده جذب می گردد.

  • 11 خوراکی که برای درمان یبوست مثل آب روی آتش هستند

14. تخم مرغ

تخم مرغ را به این ویژگی می شناسیم که پروتئین زیادی دارد. اما پروتئین فقط یکی از مواد مغذی این ماده غذایی است . تخم مرغ ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی دارد که اگر بخواهیم چند مورد از آن ها را نام ببریم، می توانیم به فولات، ویتامین A، ویتامین B5، سلنیوم، ویتامین B12، ویتامین B2، فسفر، ویتامین های E و D، زینک و کلسیم اشاره کنیم.

نکته جالب در خصوص تخم مرغ این است که با وجود اینکه کلسترول زیادی دارد، اما تأثیر بدی بر روی کلسترول خون نمی گذارد. این ماده غذایی مفید علاوه بر اینکه به رفع کردن هوس به شیرینی یاری می نماید، در بالا بردن میزان کلسترول خوب (HDL)، کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته هم مؤثر است.

تحقیقات نشان داده اند که خوردن صبحانه ای که حاوی مواد غذایی دارای پروتئین زیاد مثل تخم مرغ است، ممکن است احساس گرسنگی را کاهش دهد و به شما یاری کند در طول روز کمتر غذا بخورید.

این موضوع تا حدودی به این علت است که صبحانه حاوی پروتئین زیاد جلوی هورمون گرسنگی به نام گرلین را می گیرد و میزان برخی از هورمون ها که شما را سیر می نمایند، بیشتر می نماید. برای اینکه احساس سیری بیشتری کنید و هوستان به شیرینی جات رفع گردد، در وعده صبحانه تخم مرغ میل کنید.

15. مخلوط میوه خشک شده و مغزها

مخلوط میوه خشک شده و مغزها می تواند یک گزینه عالی برای مقابله با هوس به مصرف شکر و البته دریافت مواد مغذی باشد. مغزها حاوی چربی های سالم، پروتئین، فیبر و ترکیبات گیاهی هستند.

خوردن مغزها می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد؛ به طور مثال می تواند عوامل خطر بیماری قلبی و دیابت را کاهش دهد. با این حال باید به یاد داشته باشید که مخلوط میوه خشک شده و مغزها کالری زیادی دارد. بنابراین بیشتر از یک مشت در روز مصرف نکنید.

16. مواد غذایی تخمیر شده

مواد غذایی تخمیری مثل ماست، کیمچی و کمبوچا منابع باکتری های مفید هستند. باکتری های مفید موجود در این مواد غذایی ممکن است به حفظ تعادل باکتری های خوب در دل و روده و کاهش تعداد بیماری های ایجادنماینده بیماری یاری کند.

در واقع باکتری های موجود در دل و روده با بسیاری از فرآیندهای بدن در ارتباط هستند و می توانند به وسیله برخی از ترکیبات و هورمون هایی که فراوری می نمایند، بر روی مغز تأثیر بگذارند. این موضوع این امکان را برای باکتری های دل و روده به وجود می آورد که به روش های مختلف غذای مصرفی شما را تحت تأثیر قرار دهد.

برخی از این ترکیبات حتی ممکن است با تقلید از هورمون های گرسنگی یا سیری در بدن، بر روی اشتها و هوس شما به غذا تأثیر بگذارند. به همین دلیل، توصیه می گردد غذاهای تخمیری را به رژیم غذایی تان اضافه کنید تا این باکتری های سالم حفظ شوند و هوستان به غذا کاهش پیدا کند.

با این حال به این نکته توجه داشته باشید که هیچ مطالعه ای تا به امروز تأثیرات خوردن مواد غذایی تخمیری بر هوس به غذا را مطالعه ننموده است. بنابراین، به تحقیقات بیشتری احتیاج است تا بتوانیم در این زمینه نظر قطعی بدهیم.

17. غلات غنی شده

غلات غنی شده فیبر زیادی دارند و حاوی مواد مغذی مختلف از جمله ویتامین های B، منیزیم، آهن، فسفر، منگنز و سلنیوم هستند. خوردن غلات غنی شده با داشتن زندگی سالم تر و طولانی تر در ارتباط است و فیبر زیاد آن ها باعث می گردد برای مدت طولانی تری سیر بمانید. این مواد غذایی همچنین می توانند به رشد باکتری های مفید در روده از جمله لاکتوباسیلی یاری نمایند.

خواص سیرنماینده غلات غنی شده فقط به خاطر فیبر موجود در آن ها نیست. گفته می گردد که تأثیر غلات غنی شده بر روی باکتری های روده یکی دیگر از علل این خواص است. با این حال، به تحقیقات بیشتری در این زمینه احتیاج است. گنجاندن غلات غنی شده در رژیم غذایی به شما در جلوگیری از هوس خوردن شیرینی جات یاری می نماید.

18. سبزیجات

خوردن سبزیجات زمانی که هوس خوراکی های شیرین نموده اید، ممکن است برایتان لذت بخش نباشد. با این حال، مصرف منظم سبزیجات می تواند مفید باشد. سبزیجات فیبر زیاد و کالری کمی دارند. آن ها همچنین حاوی مواد مغذی و ترکیبات گیاهی زیادی هستند.

خوردن سبزیجات بیشتر احتمالا یکی از بهترین کارها برای حفظ سلامتی و کاهش خطر بیماری های مختلف از جمله سرطان و بیماری قلبی است. اضافه کردن سبزیجات به رژیم غذایی می تواند روش خوبی برای سیر نگه داشتن شما در طول روز باشد.

نکته انتهای

خوردن گه گاه خوراکی های شیرین ایرادی ندارد. اما اگر این کار تبدیل به عادت گردد، سلامتی بدن تان به خطر میفتد. مشکل اینجاست که برای خیلی از افراد، مقابله با هوس خوردن شیرینی جات می تواند سخت باشد. خبر خوب این است که می توانید با خوردن برخی از مواد غذایی، از جمله مواردی که در این مقاله به آن ها اشاره کردیم، با میل به خوردن خوراکی های شیرین مبارزه کنید. شما برای رفع کردن هوس خوردن شیرینی جات چه راه حلهایی را به کار می گیرید؟ پیشنهادات ارزشمند خود را در بخش نظرات با ما و دیگر مخاطبان در میان بگذارید.

منبع: health line

bestcanadatours.com: مجری سفرهای کانادا و آمریکا | مجری مستقیم کانادا و آمریکا، کارگزار سفر به کانادا و آمریکا

1com.ir: مجله کامپیوتر: هر چی در مورد تکنولوژی و کامپیوتر بخوای بدونی اینجا هست

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 27 آبان 1400 بروزرسانی: 27 آبان 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 30176

به "18 غذای سالم که می توانند ولع خوردن شیرینی را مهار نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "18 غذای سالم که می توانند ولع خوردن شیرینی را مهار نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید